| Author |
Topic  |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 08:07:36
|
Jag efterlyser rekommendationer på böcker om lindning av nät och utgångstransformatorer. Ingående teori och praktik. Även bra nätadresser är av intresse. Jag kan ha missat någon höjdare även om jag har letat länge.
Mvh//Flint
FlintMail |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 08:41:26
|
Radio Designers Handbook 4th Edition 1953 av Fritz Langford-Smith har en hel del.
DrM
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 09:17:38
|
Schröder har en bra bok i ämnet kommer ej i håg var den heter. hittar jag mina foto kopior från boken så kanske det står på nån av dom vad boken hette och då kan jag medela.
Mikael
|
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 14:44:52
|
Prova att maila till Tim och hör med han var han har fått sina kunskaper ifrån.ADRESS Här earyoshino@aol.com
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 13:00:11
|
Jag tackar för bra uppslag.
DrMabuse
quote: Radio Designers Handbook 4th Edition 1953 av Fritz Langford-Smith har en hel del.
Den har jag hört/sett nämnas. Verkar vara något av en klassiker.
Hepcat
quote: Schröder har en bra bok i ämnet kommer ej i håg var den heter. hittar jag mina foto kopior från boken så kanske det står på nån av dom vad boken hette och då kan jag medela.
Intressant. Känner inte till den. Om du har bilderna scannade vore det toppen om du ville dela med dig.
EAR
quote: Prova att maila till Tim och hör med han var han har fått sina kunskaper ifrån.ADRESS Här earyoshino@aol.com
Ja varför inte kontakta en av dom bästa på en gång? Man behöver nu inte kräva att han håller en kurs med en men han kanske kan rekommendera mer bra litteratur. Du hade mailat med honom sa du och han verkade vara en reko grabb/gubbe.
Mvh Transformer McFlint
FlintMail |
 |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 17:13:22
|
quote: Den har jag hört/sett nämnas. Verkar vara något av en klassiker.
Det är BIBELN. 1500 sidor . Finns i nytryck.
DrM
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:48:55
|
DrM
Huvva, låter durt. Äger du ett ex. Obs menar inte att snika.
FlintMail |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 20:44:15
|
quote: Hepcat
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Schröder har en bra bok i ämnet kommer ej ihåg var den heter. hittar jag mina foto kopior från boken så kanske det står på nån av dom vad boken hette och då kan jag medela. --------------------------------------------------------------------------------
Intressant. Känner inte till den. Om du har bilderna scannade vore det toppen om du ville dela med dig.
När jag hittar pärmen med sidorna jag kopierade från den så kan jag scanna dom men det är bara vad jag behövde för tillfället när jag kopierade som är kopierat. har med OPT att göra.
skall bara använda mina hemlindade opt nångång åxå projektet är ej färdigt än startade för tio år sedan .
Mikael
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 20:59:11
|
Hepcat
quote: När jag hittar pärmen med sidorna jag kopierade från den så kan jag scanna dom men det är bara vad jag behövde för tillfället när jag kopierade som är kopierat. har med OPT att göra. skall bara använda mina hemlindade opt nångång åxå projektet är ej färdigt än startade för tio år sedan
Bussigt. Har du börjat linda men hakat upp dig? Gick något snett eller tog inspirationen slut? Jag har byggt en lindningsmaskin och samlat fakta och data i ett antal år men nu var det väl den om man inte skulle komma igång. Svebry säljer både kärnor, bobiner och tråd till bra priser. Skulle tippa att en 50W OPT till t.ex. EL34 P-P alt 10W SE till 300B hamnar runt 250:- i materialpris. Till det priset kan man till och med tillåta sig att göra bort sig i några test.
FlintMail |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 21:26:17
|
utgångstransformatorerna är klara har tappat bort mellanläggen tyvärr det som saknas är att bygga en lämplig låda och självaste rören annars skall jag ha nästan allt för att bygga klart det.
var det svårt att bygga lindningsmaskin jag lindade mina på skolan jag gick.
|
 |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 02:23:12
|
quote: Huvva, låter durt.
£35 http://www.worldaudiodesign.co.uk/books.html ÄR otroligt billigt med tanke på vad den innehåller.
Jag läste slut på bibliotekets ex. Så fort den kom i nytryck köpte jag mitt eget ex. Avsnitten om transformatorer uppfattar jag som ganska omfattande.
Vill minnas att Williamsons artiklar innehåller kortfattad info om utgångstransformatorer. Finns en holländare som skrivit en bok. Jag har dock inte läst den. Rickard Berglund skrev en del om utgångstrafos i Glass Audio för några år(10??) sedan.
Är det inte enklare att köpa från LL eller Sowter eller någon annan?
Förresten fråga Kaptenen!!!
DrM
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 04:30:00
|
Hepcatquote: var det svårt att bygga lindningsmaskin jag lindade mina på skolan jag gick.
Maskinen är myckar enkel. Bara en ”slipsten utan slipsten”. En sån där som kostar runt 400:- på Biltema eller ÖB. På ena sdan, där stenen satt, fäster jag bobinen och på andra sidan axeln har jag satt en liten excentrisk skiva som styr ett räkneverk. Varvtal ca 134 per minut vilket verkar vettigt med dom tråddimmensioner jag räknar med att snurra. Matnig i sidled står Winder McFlint själv för.
FlintMail |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 05:03:48
|
Mr M.A. Buse: quote: 35 http://www.worldaudiodesign.co.uk/books.html ÄR otroligt billigt med tanke på vad den innehåller. Jag läste slut på bibliotekets ex. Så fort den kom i nytryck köpte jag mitt eget ex. Avsnitten om transformatorer uppfattar jag som ganska omfattande. Vill minnas att Williamsons artiklar innehåller kortfattad info om utgångstransformatorer. Finns en holländare som skrivit en bok. Jag har dock inte läst den. Rickard Berglund skrev en del om utgångstrafos i Glass Audio för några år(10??) sedan.
Bra uppslag. Dock svårt att kommunicera med Herr Berglund. Verbalt stannar det liksom av och han verkar inte gilla datorer och mail. Annars en mycket duktig man inom sitt gebit som envisas med att jag ska köpa exotiska kondensatorer av honom och jag har ingen överto på sånt'. quote: Är det inte enklare att köpa från LL eller Sowter eller någon annan?
Jo men DIY som vi diskuterar handlar om att göra själv. Den härliga näst intill sjukliga driften att ”skapa” som får oss att såga sönder armar och ben för att sätta ihop en högtalare. Jag tycker att det vore kul att snurra egna trafo med. Helst skulle jag vilja handblåsa rör också men där går gränsen för mig, Får inte rum med glasugnen i lägenheten. Dessutom har jag nog lite för liten lungkapacitet. (Skämt.) LL har jag några stycken. Sowter verkar fina. Sen vill jag också kunna ta reda på gamla klumpar och anpassa dom efter eget behov. quote: Förresten fråga Kaptenen
Vad ska jag fråga El Capitano? Han har aldrig nämnt att han snurrar koppar. Möjligen kaffekoppar med Espresso. Han verkar vara en av dom få som kan tala flytande Espresso.
Mwh Winder McFlinth
FlintMail |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 09:50:11
|
FLINT
Jag har scannat in det jag kopierat från schröders bok, så vi får väl hitta nått sätt att flytta över filerna. ICQ eller nått kanske.
Mikael
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 11:48:43
|
Hepcat
Jag är mycket tacksam för din vänlighet. Jag föreslår att du skickar bilderna till mitt mail här nedan. Bredband med 10Meg låda. Tack på förhand. Å du, ge dina lagrade klumpar en ny snurr, va.
Mvh//Flint
Mail till Wrångus McFlinth |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 11:06:55
|
HE HE FLINT Därför man inte ser dig ute längre.TA inte ut dig för mycket nu bara även om det kan vara svårt i bland. NÅN TIMMES SÖMN IBLAND ÄR INTE FEL  
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 16:55:42
|
EAR quote: HE HE FLINT Därför man inte ser dig ute längre.TA inte ut dig för mycket nu bara även om det kan vara svårt i bland.NÅN TIMMES SÖMN IBLAND ÄR INTE FEL
Njae, det är inte bara kvällsläsning som håller mig från forumet. Jag tycker inte att det ger mig så mycket längre. Jag är trött på nykläckta teknikbyråkrater som tror att allt tekniskt värre också är ljudmässigt bättre. Jag föredrar att fortsätta mitt eget praktiska arbete kombinerat med samarbete och tekniksnack med dom personer som jag tycker ger något i sammanhanget. Du kan lugnt ta åt dig som en sådan om du vill. Att tjafsa med fanatiska nyfrälsta tar däremot bara energi i onödan. Det är för lite tuggmotstånd i att diskutera hur stora eller baltastora kondensatorer man ska ha i en nätdel. Jag vill upp i nivå ett snäpp eller två. Kalla mig gärna stöddig men det är exakt så jag tänker. OBS att det inte är fel att diskutera dessa enorma lytbanker men det ger inte mig något. Jag har ett mer utvärderande tankesätt och vill reda ut hur saker och ting fungerar.
Maila Flint |
 |
|
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 18:49:57
|
quote:
Jag vill upp i nivå ett snäpp eller två.
Flint, känner du till "Joelist"? Skummar igenom där ibland men fattar sällan mycket! [;) Men jag tror någon av din kaliber kan finna jämlikar där. Rör gillar de också...
--- It's all about the music! |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 20:20:49
|
Patrik quote: Flint, känner du till "Joelist"? Skummar igenom där ibland men fattar sällan mycket! [;) Men jag tror någon av din kaliber kan finna jämlikar där. Rör gillar de också...
Tackar för uppslaget Jag känner till siten men jag har bara läst deras forum ytligt eftersom jag drar mig för att debattera på Engelska. På något sätt tappar man finliret när man surrar på ett annat språk än det egna modersmålet. Jag förmodar att invandrare känner likadant när dom kommer till Sverige. Nyanserna försvinner. Det är så många vardagsord och så mycket slang som man missar. Det är dock intressant att se att det finns så många kunniga människor ”där ute”.
Maila Flint |
 |
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 00:55:02
|
quote: Originally posted by Flint
Hepcatquote: var det svårt att bygga lindningsmaskin jag lindade mina på skolan jag gick.
Maskinen är myckar enkel. Bara en ”slipsten utan slipsten”. En sån där som kostar runt 400:- på Biltema eller ÖB. På ena sdan, där stenen satt, fäster jag bobinen och på andra sidan axeln har jag satt en liten excentrisk skiva som styr ett räkneverk. Varvtal ca 134 per minut vilket verkar vettigt med dom tråddimmensioner jag räknar med att snurra. Matnig i sidled står Winder McFlint själv för.
FlintMail
Kapten lyfter på mössan. Ambitiöst!
|
 |
|
| |
Topic  |
|