HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoofer köp hjälp önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:17:27  Show Profile Send mats a Private Message
Vad för Subwoofer rekommenderas (upp till c:a 20.000kr sammanlagt) (kanske 2 st ochså) (DUM FRÅGA hur kopplar man in 2st subwoofers??

Har lyssnat på REL Storm III hemma (men vart inte så imponerad).
Dynaudio Contour 3.0 Frontar
Dynaudio Contour 1.3MkII bak
Contour Center
Tag mclaren avr32
Rotel RMB 1075..

Tack på förhand
/Mats

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:20:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Enkelt, två st http://www.sontec.se/prod/jmlab/chorussw700.html
om du ska ha enbart till musik. borde bli hur bra som helst.

20 000:- räcker juh faktiskt till 4st, en i varje hörn, det
borde bli MKT MKT bra det..



-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:22:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

denna har det större 13" elementet



-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:23:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

denna en större 15", fast det är samma motor som 13" så denna 15"
lyfter mer massa i sin kon än 13", så 13" borde lämpa sig mer för musik, snabbare i transienterna



-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:32:36  Show Profile Send mats a Private Message
Hej Niklas! Hmmm Den sista är det utopia sub? Den är ju väldans snygg.:)..Jag vill ha subwoofern mest för musik men så klart filmtittande men har ingett krav på att väggarna ska sprängas :)..Har du jämfört desssa mot REL exempelvis?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:35:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag gillar INTE REL, det är för bumligt för mig.

men Focal 13" och 15" har samma motor, dock är konen tyngre
i 15" SÅKLART, så 13" är säkerligen snabbare i sitt arbete,
ett par sådanna, eler 11" skulle nog vara enormt musikaliskt.

Samma element som sitter i Utopia line från jm lab, smärre
skillnader kanske, men i stort sett samma skulle jag tro.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:39:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

nej förresten, kanske är denna 13"



och detta är 15"


13" som det KAN vara:



själv gillar jag att ha själva elementet pekandes imot en,
som denna;


-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:45:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

DOCK, vad ska en subwoofer göra, om inte pumpa luft, och det verkar ju InoAudio´s subwoofers vara bra på.

Kolla det du ju faktiskt kan göra.

men du får kontakta Öhman själv och höra med han, om
han har nått som kan passa.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:13:10  Show Profile Send David A a Private Message
Får väl lov att kontra Niklas med Velodynes HGS serie. Gillar dom bättre än REL. Osså är dom ju så små och fina! Kör min till Dynaudio 1.3se, så jag tror säkerligen att dom passar bra med 3.0 oxå.


"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:19:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

men velodyne låter juh brrrrrrrr bruummmm,
sådanna högwattade subwoofers brukar geifrån sig
en massa brummande?

En del har haft svåra problem med det.

David, hade du det problemet med 18" ?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/20 :  08:04:05  Show Profile Send mats a Private Message
Jag var ochså intresserad av HSG serien (och har inte lyssnat är) men dom verkar väldans dyra (HSG-12 22.000).Vet inte om val av subwoofer påverkas av den musik jag lyssnar på mest..Jag kör mest dunka dunka av olika slag men sen är det allt från madonna ,depeche ,travis ochså .

/Mats
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:13:18  Show Profile Send niklass a Private Message
kolla upp sonusa fabers sub Gravsi b1 den ligger under 20k mkt bra till både film och musik... men helt klart bäst på musik... blixtesnabb o musikalisk..


/n - som brukar tjata om sonus faber

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:44:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är inte den Infinity-sub som testas i Hifi&Musik intressant?
Inbyggd EQ med mätmikrofon som automatiskt kompenserar för dom dippar
och pucklar som rummet ger.
Måste vara ett steg på rätt väg.

"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig"
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/20 :  11:17:02  Show Profile Send mats a Private Message
Ok ska kolla lite om Gravis subben ochså.. Men frågan är ju ändå om man ska statsa på 2 subwoofers (tänkte inte satsa mer är 20.000kr sammanlagt). Infinity subben försökte jag ju dema hos referencaudio men dom kunde inte koppla in den mot mina högtalare (se min tråd om hifibutiker) så jag fick aldrig något begrepp om hur den var. Men den kan ju vara intressant..Har ni någon erfarenhet av Canton subwoofers (AS-2 eller Karat?)

/Mats
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/20 :  11:37:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag är rätt nöjd med min REL storm 3

Men du kanske skulle kolla in Linn sizmik subben? Den har fått rätt fin kretik och kostar ca 16000. Den kan dock inte spela lika djupt som REL storm 3, men det kan inte JMLabs subbar heller.

Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:33:46  Show Profile Send HMartin a Private Message
Vilken subwoofer som är bäst beror mycket på hur du tänker koppla in den. Trevligt system förresten, måste vara en upplevelse att höra.

Dels kan du koppla in den på subwoofer utgången på Tag´en och sedan experimentera med att köra frontarna fullt eller att skära av dem. Perfekt för 3.0 tror jag skulle vara om man kunde skära vid 40 eller så. (känner inte till vad du kan göra på Tag´en)

Det andra allternativet skulle vara att köra dem över frontarna. Då skulle man köra dem full-register och sedan försöka göra en snygg delning. Detta kräver ganska mycket jobb men brukar kunna ge mycket bra resultat på musik. Detta kräver dock att suban har bra delningsmöjligheter. Problemet med hemmabio då du om du vill ha med .1 kanalen måste mixa in den med frontarna vilket kan bli problem om du gillar att lyssna högt.

Om du vill köra på alternativ 1 tror jag att en Dynaudio T-sub skulle vara perfekt (lite över din budget dock). Sonus Faber Gravis är också ett bra alternativ, speciellt för musik.

Rel är bra eftersom de går att koppla in samtidigt på båda sätten dels en högnivå-koppling för musik och dels en lågnivå för hemmabio. Sedan kan man välja med en omkopplare på baksidan. Sedan tycker jag om deras delningsmöjligheter.

MEN testa hemma innan du köper en för billig subwoofer, ofta funkar en billig subwoofer bra när man ser på film eller med odynamisk musik men sedan inte fungera med musik med mycket dynamik i botten.

Lycka till
/h Martin

Om du ska koppla in två kan du antingen koppla en till höger och en till vänster frontkanal eller helt enkelt skaffa en t-koppling för att köra dem parallelt över subwoofer-utgången.

Edited by - HMartin on 2002/09/20 13:38:12
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/20 :  17:16:05  Show Profile Send mats a Private Message
Hej Martin!
Tack för ditt utförliga svar.. Frågan för mig är lite om 2 st subwoofers (biligare) är bättre än 1 st (dyrare)för musik primärt. Jag har hört om folk som har 2st REL STRATA III och tycker det är mycket bättre en 1st REL STADIUM III. När jag testade REL Stormen så var jag inte hypernogrann och testade många olika positioner för subben så att jag tror nog att jag kunde få den att låta bättre (mera slam i bröstet bas är väl det jag vill ha) Fast inte omusikalikt självklart.Jag hade Stormen inkopplad direkt på powerampen (provade aldrig LFE så jag vet inte riktigt hur långt ner tagen klarar) och hade crossovern runt 27 nånstans (lite olika men lågt iallafall)..
Har du provat Contour T subben? Den kostar lite mer än 20.000 men om den är bra så är det ok.

/Mats
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/09/20 :  19:23:51  Show Profile Send HMartin a Private Message
Roligt att kunna hjälpa till.

Jo jag har hör t-suben tillsammans med med contour 1.3mk2. Det lätt mycket bra, jag har sällan hört ett system där dynamiken hängde med så bra hela vägen ned i basen. Tyvärr var det i ett för mig okänt rum och med ett okänt system (Yamha az1 + billig pioneer dvd), vilket gör att det är svårt att dra några säkra slutsatser. Negativt med t-suben är att man måste ha ett försteg till den eftersom den bara går att dela vid 80 hz, m.a.o. måste du koppla den på lfe-utgången. Positivt är att den borde matcha dina högtalare.

Jag hade för några år sedan en Rel-strata. Min erfarenhet av den var att nyckeln för att få en jämn bas med bra dynamik var att hitta en bra placering i rummet. På fel ställa kommer basen låta "blöt" även om man lyckas få en jämn bas. Den första placeringen jag hade var mellan högtalarna en bit ut från väggen för att senare placera den nära ett hörn. Skillnaden var större än vad man ibland kan höra mellan olika subwoofers av samma märke (strata/storm t.ex.). Min poäng är helt enkelt att huruvida det är bättre med två billigare eller en dyra beror på om du kan placera två på ett bra sätt. Kan du det så finns det teoretisk fördelar med detta med avseende på fördelningen av rumsnoder/bukar vid lyssningspositionen. Plus att om du kör dem som höger vänster kan du anpassa delningen till varje högtalare, har man bara en subwoofer kan det ibland vara svårt att få en jämn övergång till båda högtalarna. Problemet med de billigare rel´arna (de utam A.R.M.) är att de har lite höjd bas över ca 30- hz vilket gör att den faktiska delningsfrekvensen blir högre än den du ställer in på delningsfiltret. Vilket kan göra att du luras att ställa in en för hög delningsfrekvens och därmed för låg nivå på subwoofern eftersom du minskar nivån vid delningsfrekvensen då du "delarbort" höjningen vid högre frekvenser. Du måste m.a.o. höja nivån när man sänker delningsfrekvensen.

Jag antar att 2*strata kommer från audioasylum killarna, dock har jag hört andra som svurit vid att en stadium är bättre. Själv har jag aldrig prövat med två subbor så jag vet inte vad som är bäst. Skulle jag gissa tror jag att två billigare placerade i ett hörn bakom varje högtalare är den bästa lösningen (vilket är den placering som han på A.A. har). Själv har jag en dörröppning i närheten av den ena högtalaren. Detta skulle förmodligen göra att om jag placerade en subwoofer vid den högtalaren skulle den förmodligen dels få mindre djup bas och dels högre distortion än en placerade vid den andra högtalaren som har en betongvägg som stöd.

Hoppas det hjälper
/H Martin

Edited by - HMartin on 2002/09/20 19:26:35
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/20 :  20:53:02  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


men velodyne låter juh brrrrrrrr bruummmm,
sådanna högwattade subwoofers brukar geifrån sig
en massa brummande?

En del har haft svåra problem med det.

David, hade du det problemet med 18" ?


-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger



Ja 18" brummade bra mycket. Men HGS-12an låter mkt mindre. Upptäcks endast när det är helt tyst i rummet. Men nya HGSII ska tydligen inte ha detta problem. MEN jag tycker att HGS rätt upställd låter mycket mycket bra i basen. Snabb torr och mycket djup. Har inget att klaga på. 1.3se är mycket snabb, men HGS-12an hänger med alldeles utmärkt. Till och med om man höjer delningen.
Jag är såpass nöjd med den att jag tänker köpa en till om jag hittar en till bra pris.


"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:25:09  Show Profile Send mats a Private Message
Martin: Du har helt rätt :) att jag fick denna info från Audioasylum (hälften av nöjet med HIFI är ju att kolla recensioner och drömma :) )Jag har ochså problemet att ena subwoofern skulle ha ena sidan ut mot köket (har ett vardagsrum och köp i samma rum kan man säga) Så det kanske inte blir så bra. Jag tror att det är tid,tålamod och styrka (för att orka bära alla testsubbar) som behövs.
David: Jag ska testa HGS-12 an ochså (dom har ju Velodyne och min högtalare etc på Referenceaudio så man får bara hoppas att do kan koppla in det schysst denna gång :)
Stort tack till er alla för hjälpen.

/Mats
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:30:40  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag har också en HGS 12,
tycker den låter riktigt
bra.
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:44:04  Show Profile Send HMartin a Private Message
Har för mig att jag läste någonstans att de tidiga exemplaren i HGS-serien hade kvalitetsproblem med den inbyggda klass-D förstärkaren, någon som vet mer om detta och ifall det är åtgärdat. (förutsatt att jag minns rätt, det kan ha varit sunfire-subborna)

/H Martin
Go to Top of Page

bmwpower
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/09/20 :  23:47:44  Show Profile Send bmwpower a Private Message
Velodyne subarna har fåt hel ny elektronik i sina steg.
Det ska tydligen sitta dyra toshiba komponenter som har fått bukt med alla problem som varit tidigare.
Det säg också via ryktesvägen att det kommer en ny hgs serie om ca 1år.
Men rykten kan ju vara osanna.men är själv sugen på en hgs 12 eller 15 kanske 18 om den inte är för slö.Men då ska det vara mk2varianten
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/21 :  01:10:54  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej Mats!
Vet inte om du övervägt att bygga dina subwoofers själv, men eftersom jag är mitt i ett byggprojekt har jag några tips.
Som du kanske känner till bör du ha minst två subwoofers, gärna fyra eller sex. Två subwoofers kopplas till varsin kanal, och placeras normalt i hörnen bakom sidohögtalarna för att få bästa möjliga stöd av väggarna. Väggreflexen kommer i fas med subwooferns eget ljud och förstärker därmed detta. Det ger högre ljudtryck vid given förstärkareffekt. Anledningen till att du bör ha minst två subwoofers är för att kunna motverka stående vågor i rummet, som medför bumligt ljud vid en eller flera frekvenser. Det är mycket irriterande, vet jag av egen erfarenhet! Ju fler ljudkällor, desto större chans att komma tillrätta med rumsakustiska problem.
Detta behöver inte bli så dyrt. Bästa ekonomi får du om du satsar på passiva baslådor och en separat förstärkare samt högkvalitativt elektroniskt delningsfilter. En god stereoförstärkare klarar att driva sex 8-Ohms-element (tre parallellkopplade per kanal).
Du bör vidare fundera på vilken möbleringsflexibilitet du vill ha. Om du vill ha möjlighet till möblering för jämnast möjliga ljudutbredning använder du förstås en separat låda per element. Om du vet att du bara har två hörn lediga kan du överväga ett bastorn med två eller tre volymer avgränsade med interna väggar. Tidningen High Fidelity hade en artikelserie kring en sådan idé. Det är vad jag själv landat på.
Jag bygger alltså två torn med tre separata kaviteter om 75 liter med basreflexport. Tornen mäter 185 x 36,4 x 45 (hbd). Element är sex st Peerless 10" polypropylenbasar (Hifi-Kit). Jag ska driva dessa två torn med en NAD 208 (2x250W), och delar vid 80 Hz med separat elektroniskt filter. Beräknad kostnad för hela detta kalas är ca 13 500 kr eftersom jag köpt elementen begagnade. Med nya element blir summan ca 15 500. Observera att elementen visserligen är goda men inte senaste generationen. Dock räknar jag med att denna övergångslösning i väntan på andra basmoduler ska ge mig djup, artikulerad och ren bas - särskilt med tanke på den relativt låga kostnaden.
Mvh Pekka Johansson
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/21 :  01:32:33  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Pekka:

Ni bjuder på intressant läsning. Har vid tillfälle kontemplerat inköp av två basmoduler, men inte kommit till skott. Vad heter elementet du använder i basmodulerna?

Vidare tycker jag att det är roligt att läsa inlägg vars författare visar prov på insikt och tankearbete. Den finns oaser i voodoo-djungeln trots allt.
Trevlig helg!

mvh\kapten A.


Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/21 :  01:48:16  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Bäste Kapten A. von Gyllenkrok,
Jag är så progressiv av mig att jag utan att blinka föreslår att vi lägger bort titlarna. Du får alltså gärna tilltala mig med du. Elementet har ett så långt namn så att man knappt törs nämna det, men ska sanningen fram heter det Peerless 260SWR39/115PPX-AL-4L. Kostar gör det också, närmare bestämt 845 kr/st enligt den katalog jag har till hands. Elementet finns för övrigt i både 4- och 8-Ohmsversion, men om man ska vara noga har 4-Ohmsversionen utgått ur Hifi-Kits program. Det är tur att det var just 4-Ohmsversionen som försvann, så att jag inte sitter här ensam med mina sex 8-Ohmselement.
En synnerligen god helg tillönskar jag dig.
Mvh

Pekka Johansson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000