HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tunt fanér
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/04/13 :  18:16:18  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Så, då var det äntligen dags för fanér på sina HFLS-1:or. Vad jag förstått så är det Fredricsons trä (www.fredricsons.se) som gäller om man vill få tag på fanér i Skåne.

Tanken är att använda mig av bokfanér (jag vet, det finns roligare träslag). Tyvärr har Fredricsons bara bokfanér i tjocklekarna 0.6, 1.5 och 2.5mm. Är 0.6 för tunt att arbeta med själv? 1.5 verkar för tjockt för att kunna böja över de fasade kanterna. Vad har ni alla andra använt?

www.skivatbrod.com

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/04/13 :  19:05:50  Show Profile Send knabsol a Private Message
Har använt 0.6mm utan problem, även 1mm men det blev lite trixigt med rundade kanter och jag skulle då mycket hellre rekommendera dig 0.6mm.
På mitt 0.6mm mahogny var jag tvungen att spraya vatten på det för att det skulle gå att böja runt hörnena.
Lycka till!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/13 :  19:10:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det är nästan bättre att det är tunnt då du ska ha rundade former 0,6mm borde räcka gott, många använder 0,8 också. 1-1,5mm blir svårt att böja. Bokfaner är för den delen inte så tokigt till utseende, samt så tillhör det de mer lättarbetade än andra träslag. Jag använde Palisaner, vilket har mycket "strukturer" i träet och det var ett företag i sig att få detta bra vid rundningarna.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/04/13 :  19:58:30  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Låter ju bra, hade hört siffran 0.8 innan och tänkte att det kanske var någon undre gräns. Då ska jag bara invänta en ledig fredag och åka ut till Arlöv och shoppa! Synd bara att det inte blir förrän nästa fredag =(

Tack för de vettiga svaren iaf!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2004/04/13 :  21:50:31  Show Profile Send thompa a Private Message
0,8mm asp var tvärknöligt att böja... Sprack gärna :-(

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000