HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Alternativ reparation" av Amplifix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:10:35  Show Profile Send perob a Private Message
Här kommer några rader och bilder på min "alternativa reparation" av min Amplifix.

För ett tag sedan när jag slog på min Amplifix så ploppade ena högtalaren och det
bar sig inte bättre än att förstärkaren hade börjat ge likspänning ut. Då precis detta
hände mig för ett år sedan (då på andra kanalen) började jag fundera om jag verkligen
skulle skicka den på reparation igen. Fick bra svar ang reparation från "Sladd" på
HiFiConsult, även ett bra inbytespris mot en Thor förståss... Efter lite funderingar
kom en alternativ lösning fram...

Tanken som jag fick var att helt enkelt stänga av slutstegsdelen i Amplifixen och
ersätta denna men ICE- eller Zappulse-moduler. Iden var att behålla försteg och alla
användbara funktioner inkl pre-out. Likaså var tanken att göra så lite "åverkan" så
förstärkaren skulle kunna återställas och repareras i framtiden.

Då ICE-moduler var svåra att få tag på, dyrare och dessutom skulle de kräva ytterligare
trafo/nätdel så blev det 2st Zappulse 2.2SE som fick ersätta Amplifixens utgångsteg.
Huga, undra om det är realistiskt att ens tro att detta skulle funka och dessutom ge
bättre ljud... ja menar, Amplifixen är ju en kanonmaskin som jag levt med sedan hösten-99.
Jaja, just nu låter den ju inte alls... så med det som utgångsläge kan det knappats bli
sämre, eller? Nu läste jag alla trådar på forumet om Zappulse... och, JA, jag blev mer
och mer skeptisk... det skulle kunna bli sämre och sluta med trasiga högtalare också!

Nu till bygget:
===============

Jag började med att lyfta locket på Amplifixen (se bild 1) för att orientera mig lite och
mäta lite på spänningsmatningar, kolla standby-funktionen och försöka reda ut var "utgången"
från försteget fanns etc. Detta visade sig vara relativt enkelt. Matningsspänningen för
slutstegen håller ca +/-35VDC och visst, det är i lägsta laget för Zappulse och ger
nog inte mycket mer är 70Watt uteffekt men det fick räcka. Layouten av kretskortet gör
det möjligt att montera Zappulse-modulerna mot kylflänsen och dra korta ledningar för
spänningsmatning, signaler och högtalaranslutningar.

Nu var det bara att beställa modulerna från LCAudio och sedan svänga förbi Elfa för
monteringsvinklar, relä för styrning av standby, kabel samt några ferriter.

Bygget började med att montera kylvinklar och själva Zappulse-modulerna (se bild 2).
Efter detta var det dags att skära av kretskortsbanor för att separera befintliga slut-
steg från nätdelen (4st säkringar plockades bort), försteget och från högtalarreläerna.

Så var det dags att börja dra kablar (se bild 3). Matning till Zappulse-modulerna tas
från säkringshållarna på kretskortet. Befintliga utgångsreläer används men istället
för att bryta "-" så bryter de nu "+" terminalen. Ytterligare ett litet relä kopplades
parallellt med ett av utgångsreläerna för att i sin tur styra standby för resp modul.

Signaler från försteg togs direkt från kretskortet, balanserat eftersom det finns
balanserad ingång på Zappulse. Relativt korta skärmade kablar användes. (Som lite nöd-
lösning tänkte jag använda "pre-out" men slapp detta så nu finns den utgången kvar till
t ex externt slutsteg eller subbas.)

Nollpunkten fick byggas upp vid transformatorns anslutningar i kretskortet vilka sitter
nära kondensatorbanken. (Amplifixen bygger på bryggkopplade slutsteg där båda högtalar-
terminalerna är aktiva)

Dags för provkörning:
=====================

Alla kablar kollades en extra gång, (se bild 4) detta ser ut att funka men med bl a StefanB´s
inlägg i tankarna var det lite spännande att stoppa i nätsladden. Allt gick normalt
(Amplifixen klickar och blinkar lite vid uppstart och ställer sig sedan i standby) så första
testen var lyckad. Jag mätte nu upp spänningar och kollade DC på utgången etc. Nu nästa

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:22:48  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Det där var sannerligen udda. Diy på hög nivå skulle jag vilja kalla det =) Bra gjort !

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/04/12 :  08:43:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Annadag påsk och man ler med hela ansiktet

Kul projekt!

Vad är det man säger i TV? Don´t do this at home kids

mvh

sladd

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:14:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skulle man kunna få en kostnadskalkyl på detta mot vad det hade kostat attt laga ev inbyte hos HifiConsult ?!

Det är nästan så jag sneglar åt Sladds håll... "Dont do...", men bara nästan.
Vi tar "Friskt kopplat..." istället

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:45:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Återvinning är inte fel! Kul projekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:49:20  Show Profile Send rowa a Private Message
Sprack inte garantin på Amplifixen nu ?

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/04/12 :  15:56:41  Show Profile Send period a Private Message
Imponerande! Hoppas du blir nöjd med "zapparna"!

Mvh // Per
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/04/12 :  18:14:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Bernt.....

rör?

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:35:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hade varit roligare med rör såklart.
Man även jag tänker kätterska tankar då och då...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/12 :  22:30:05  Show Profile Send perob a Private Message
Mattias S: Jo, udda och kanske idioti men underhållande! Om det är på "hög nivå" vet jag inte, färdiga moduler in i en befintlig integrerad förstärkare kanske egentligen är riktig DIY... men det spelar ingen roll för mig iallafall.

Hifikonsult: Kul att man glädja någon! Kan tänka mig att du satt leende och skakade på huvudet och tänkte "dessa galna DIYare..." "varför bytte han inte till Thor istället?"

Zalve: Inte helt enkelt att svara på men ombyggnationen kostade mig ca 3300kr och jag slet med lödkolven en kväll (~5 tim). En reparation skulle nog blivit något lite billigare men det vet man ju inte säkert innan den är genomförd...

period: jo, det hoppas jag oxå, jag har följt ditt bygge och det verkar ju blivit lyckat. Kan säga att det delvis beror på dig att beslutade mig för att köra zappar!

Bernt: Idealet hade varit färdiga OTL-moduler, eller hur?

Idag har förstärkaren stått på hela dagen och spelat radio... tyvärr har jag inte haft möjlighet att lyssna. 2-åringar i familjen kräver sin uppmärksamhet.

/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2004/04/13 :  00:09:59  Show Profile Send Jadde a Private Message
Snacka om ampli-fix!
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/13 :  00:35:00  Show Profile Send DHT a Private Message
Kul projekt
Skulle vara intressant att höra vad som skiljer om det blir någon A/B-jämförelse med en originalamplifix!
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/04/13 :  09:43:30  Show Profile Send period a Private Message
Kul att man kan inspirera! Jag känner igen problemet med att få tid att lyssna ordentligt, jag har själv en 1-åring och en 5-åring hemma. "Inkokningen" fär därför ta den tid den tar....

Mvh // Per
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/13 :  12:58:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Idealet hade varit färdiga OTL-moduler, eller hur?

Ja, det hade ju varit bra. Skulle bli en aning större dock.
Inkokningen hade blivit intensivare helt klart.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/13 12:59:33
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/13 :  22:09:17  Show Profile Send perob a Private Message
Ampli-fix var bra! Arbetsnamnet jag hade var "Amplipuls"...

Ja, hur var det, någon i Stockholm med en Amplifix som skulle vara intresserad att göra en liten A/B jämförelse?

Bernt: Något i den här stilen då.....

/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/14 :  07:54:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

Snyggaste Amplifix jag sett - helt klart!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000