Author |
Topic |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 15:25:38
|
Precis som titeln säger, vilka 2-kanals ljudkort är bra för mätning? Jag använder LspLAB, nu tillsammans med ett billigt "SB Live!" men dess amplitudkurva är väl inte den bästa..
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
Lundahl
Member
98 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 21:42:34
|
är oxå på jakt efter ljudkort... har endast kollat på externa sådana dock musikproffsen säger att SB inte är någe bra alls och vill sälja kort som kostar 2-3000 kronor till mig. Vad jag inte har fått svar på dock är vad man betalar för? LspLab kompenserar ju ändå för olinjär amplitudkurva...? Får be att få återkomma med mer exakta uppgifter om korten jag kollar på. /kalle |
|
|
teflon
Semester på egen begäran
129 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 22:34:59
|
Ursäkta om detta blir lite offtopic, och inte för att jag pysslar med mätningar av saker och ting.. men ett ljudkort som fått väldigt, väldigt bra kritik och som kostar väldigt, väldigt mycket (mja, jämfört med SB Live!-korten) är LynxTWO, som bland andra Leyman säljer.
Man har gjort lite inspelningar med kortet också. ;)
snabbt kopierat från http://www.leyman.net/news/news-c.html#annedal
*harkel*
"Orgelmeditationer i Annedal" spelades in i Annedalskyrkan, Göteborg, sommaren 2003 med målsättningen att göra en så ljudmässigt ren och naturlig inspelning som möjligt. Utrustning: Två Sennheiser MKH 20 via en mikrofonförstärkare rakt under stativet (D.A.V. Broadhurst Gardens No 1), därifrån linjenivå till ett LynxTWO-A och sedan 24-bit direkt till hårddisk i en ShuttleX SB52G2 (med Intel P4 2.4). Monitorlyssning via Sennheiser HD 600, drivna av Harmony Design Ear 90, samt ett par Rogers LS 3/5a för närfältslyssning (legendarisk högtalarkonstruktion från början av 1970-talet, speciellt framtagen för BBC enligt deras specifikationer). |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 23:55:43
|
Följande är hämtat från hjälpfilen från LoudSpeaker LAB 3 Demo:
"These are the soundcards I have used when developing LoudSpeaker LAB 3, the environment is Windows 2000 SP3.
Terratec DMX 6 Fire LT (very good, 24 bit 96 kHz) Terratec EWX 24/96 (very good, 24 bit 96 kHz) Creative Soundblaster Audigy 2 NX (very good mobile USB 2 soundcard, 24 bit 48 kHz and 16 bit 96 kHz) Creative Soundblaster Extigy (good for mobile computers, 16 bit 48 kHz, very low noise) Creative Soundblaster Live! Value (good, 16 bit 48 kHz)
I can't guarantee the functionality on other brands/models, so please don't blame me when it doesn't work...
Soundcards that I know is not worth trying.
ESS Maestro series (like those in DELL mobile computers, it has no anti-aliasing filter !!! ) Creative Soundblaster 16 PCI (is using one channel for sync or something, it really sucks) Creative Soundblaster 64 PCI (is using one channel for sync or something, it really sucks) Creative Soundblaster 128 PCI (is using one channel for sync or something, it really sucks)"
(Hoppas jag inte gör intrång på någon copyright nu!)
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 07:13:18
|
Hej,
Jag använder numera Terratec DMX 6Fire 24/96 för att göra mätningar av distorsion och annat på förstärkare. Jag valde detta kort för att det har en extern box med ingångsbuffer vilket gör att dynamiken blir bättre. Bruset med detta kort ligger ca 100dB under insignalen vilken ger möjlighet att mäta distorsion kvalitativt ner till detta värde, jag har bekräftat att det mäter rätt(jag har jämfört med en riktig separat distorsionmeter) åtminstone ner till -90dB, (0.003%) vilket räcker för mig än så länge.
Jag har gjort en del små modifieringar, (extra avkopplingar på matningen + skärmning) på den externa enheten och på inbyggnadskortet för att förbättra dynamiken, det gjorde mest nytta i ett område runt 2 - 3KHz där jag tidigare hade en brustopp. Brusnivån beror mycket på hur mycket störningar som moderkortet ger från klockor och annat.
Jag hittade denna jämförelse mellan olika kort, http://www.pcavtech.com/soundcards/compare/index.htm
Lynx Studio Technology LynxTWO verkar mycket bra men vad jag vet så är det ganska dyrt ca 1100 USD.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 07:32:22
|
Hur gjorde du skärmning till ljudkortet, aluminiumlåda runt kortet? |
|
|
Mcz
Member