HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klippning och energifördelning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:24:58  Show Profile Send Martin N a Private Message
Hej hördeni, två frågor:

Första:
När man aktivt vill gå in och styra klippningsegenskaperna för en förstärkare, så kan man i princip göra det på två sätt: rått eller mjukt. Det råa sättet innebär att förstärkaren går med låg dist högt upp i amplitud, och klippningen bara skyddar förstärkaren från att gå i bottning. Det mjuka sättet innebär att man lägger in en ökande grad av amplitudberoende olinjäritet, så att förstärkaren börjar klippa tidigare men gör det mjukare. Denna mjukare klippning kostar genom att mindre del av amplitudsvinget går i lågdist.

Jag har själv använt båda sätten, ett rörfetslutsteg satte jag in mjuk klippning i, och det gick att styra ut riktigt hårt innan den subjektiva disten blev besvärlig.

Är det någon som har egna erfarenheter av vad som kan vara bäst för olika situationer, eller som har läst på om detta, så vill jag gärna veta.

Fråga två:
För länge sedan, då jag lödde RIAA-steg, fick jag lära mig att om man lyssnar på 5 Watts medeleffekt, så ligger pukslag och pianotransienter på motsvarande 250-300 Watt! Detta kunde man ha för att ha koll på överstyrningsmarginalen i ett steg som drevs av en pickup. Idag har vi oftast CD-spelare eller motsvarande, och då skall utsignalen ligga på 2 volt RMS, dvs 2,8 i toppvärde, 5,6 peak-to-peak.
Detta kan man ju dimensionera efter, så att slutstegen aldrig klipper. Fungerar fint. Problemet är att många skivor är lågt utstyrda, och då vill man kräma på lite mer med ett försteg, och då är vi vid behovet att kontrollera klippningen igen.
Min gamla kunskap om toppar på 250 Watt vet jag inte hur sann den är idag.
Min fråga är om någon av er vet hur effektfördelningen ser ut för olika typer av musik eller för olika inspelningsprinciper.
Erfarenheter och fakta är mycket välkomna!

/Martin

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:42:13  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Kap. 2 i den här kan måske ha interesse?

http://www.ub.utwente.nl/webdocs/el/1/t000000d.pdf

/U.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/09 :  04:40:37  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har ingen direkt erfarenhet av att bygga slutsteg med aktiv klippning och jag tror att det förstås bästa sättet är att ha tillräcklig effektreserv så att man undviker klippning, det är inte omöjligt om man undviker de högtalare som är mest tungdrivna. I mitt fall så tvivlar jag på att jag står ut med en effektnivå som innebär klippning i topparna, jag använder Lowther horn med ca 100dB känslighet och ett slutsteg med 25W uteffekt så det innebär att jag kan få upp till 115dB i topparna, det borde vara tillräckligt. En normal medel lysningsnivå är kanske 80dB och då behöver förstärkaren i mitt fall inte ge mer än 0.01W, jag har själv mätt upp signalen till högtalarna och har bekräftat att nivån är i den storleksordningen så i mitt fall är jag mer intresserad av hur förstärkaren klarar att återge så låga signaler på ett bra sätt.

Vad jag har läst om ang förhållandet mellan medeleffekt och peak effekt är oftast baserade på ganska gamla mätningar gjorda på "live" musik, det som nämns är 15 - 20 dB vilket stämmer ganska bra med vad du har hört. Många inspelningar, (de flesta?) är gjorda med begränsad dynamik så de bör ha tom mindre skillnad mellan medel och peak.

Allt nog, du nämner 2 sätt att klippa hårt och mjukt och att nackdelen med mjuk klippning skulle vara att distorsionen ökar för låga nivåer. Det finns en tredje metod som jag har använt mig av i andra sammanhang, (För audiodelar i mobilradiobasstationer) med en effektberoende klippning som behåller full förstärkning upp till en viss nivå men sen ganska snabbt mjukt klipper signalen, en sådan krets går att konstruera så att den ej påverkar signalen alls upp till mycket höga nivåer, (kanske upp till 1dB före steget skulle klippa) och samtidigt ger mycket låg distorsion vid överstyrning, vi kallade det "mjuk limiter".

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/04/14 :  09:07:05  Show Profile Send Martin N a Private Message
Hej!

Det var två fina svar! Tackar!

Länken innehåller ett mycket intressant dokument, med många av de värden jag söker.

Hans, Visst ligger optimum någonstans mellan de ytterligheter jag beskrev. Ditt svar gjorde mig nyfiken, jag har själv arbetat med radiobasstationer, och i rummet intill sitter en man (Jan Boby) som mycket väl vet vem du är och vad du åstadkommit.

Om du har möjlighet att skicka mig vilken basstation det gäller, så kan jag troligen plocka fram schemat.

/Martin
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/14 :  09:29:03  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Martin, du har PM!

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000