HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Testa system (det gick)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/12 :  18:32:17  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Testa system?

Hur kan man göra?
så man vet att alla kanaler fungerar som dom ska??

Tycker att dom bakre låter lågt??
Det kanske dom ska??

Tacksam för alla svar jag får

Tackar

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/08/27 11:00:43

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:34:28  Show Profile Send crion a Private Message
Det finns ofta testsignaler på Digital Video Essentials eller Avia Hometheater kalibrerings DVDs. Då går det igenom hela kedjan.

Du behöver också en SPL mätare, den analoga modellen från Radioshack fungerar fint för detta syfte att ställa in samtliga kanaler runt om till rätt volym.

Fråga din HiFi butik om en SPL mätare, är du kund brukar man få låna den gratis över helgen.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/12 :  20:36:55  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Låter lagom svårt det där =)

Om man inte har någon hifi butik då?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/04/12 :  22:45:53  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det finns väl alltid kalibreringsmöjligheter på förstärkaren? den skickar ut en brussignal till alla högtalarna så man hör hur de låter, finns någonstans under inställningar... allt sådant står i instruktionsboken... lycka till! det är väldigt enkelt när man väl gjort det en gång...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2004/04/12 22:46:38
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/12 :  23:07:19  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
mmm skulle inte tro att den här har det ...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27614


eller vad tror ni??

http://www.pstco.com/pdf/technics_manuals/sadx930.pdf

nääää
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/12 :  23:40:32  Show Profile Send crion a Private Message
Om inte surroundsteget har kalibreringstoner så finns det som sagt på kalibrerings skivor som jag nämnde ovan... Det kan även finnas på region 1 THX mastrade filmer under kalibreringsmenyn.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/13 :  08:25:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
crion Om inte surroundsteget har kalibreringstoner så finns det som sagt på kalibrerings skivor som jag nämnde ovan... Det kan även finnas på region 1 THX mastrade filmer under kalibreringsmenyn.


Hur vet man om filmen har det? står det på baksidan?
kalibreringsmenyn?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/04/13 :  10:13:45  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
star wars och fight club har det bla...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/13 :  10:41:15  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
OUT-OF-PHASE lite senare IN-PHASE

I would reverse speakerwire on speaker with red box??
Jag har byt men nu vill han inte sluta ...
han brummar o grejar??
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/04/13 :  23:08:58  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
du får gå in lite mer på vad du menar, jag hajjar inget vad du pratar om :P

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/14 :  08:57:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Den gjorde så =(

Först gick den igenom alla högtalare ett brum i varje
vänster fram center höger bak
vänster bak höger bak inga problem ....

sen började den med OUT-OF-PHASE lite senare IN-PHASE

I would reverse speakerwire on speaker with red box??


Den markerade vänster fram med en röd ruta samtidigt som höger fram var gul ....

samtidigt som det brummade om alla högtalare i typ random eller nåt??
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/14 :  21:22:02  Show Profile Send crion a Private Message
Jag antar att du har fått recievern att producera lite ljud.

In-phase betyder att ljudet är korrekt i fas (bruset är mer punktformigt)
Out-of-phase betyder att ljudet är mer spritt och ingen riktig fokus. Om du hör någon som inte låter punktformigt brus när du kör in-phase skall du kolla + och - på högtalarkabeln från förstärkaren och in i högtalaren..

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/15 :  09:09:47  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jo det funkar ju och ljud kommer fram o allt
tyckte bara ljudet var lågt på bakre högtalarutgångarna
även när jag byte front mot bak???

men när man kör det där testsystem thx ....

så markerar den vänster fram i röd ruta
har dock inte tänk på om de brummar på olika sätt =(

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:35:13  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Om du har möjlighet så kör en invertsering i en ljudmätare. Den har du nytta av länge.
På så vis ser du om du har rätt nivå i alla högtalare. Sen så är de flesta ljudmixar ganska låga i bakkanalerna. Vill man ha lite mer så kan man ju för all del skruva upp ett par db, men prova först med "rätt nivå" och se om du vänjer dig vid det.
Lycka till!
/Shaft
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/22 :  08:18:18  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Tack shaft
oj det vat mycket de =)

fast jag tror inte det går att justera dom olika kanalerna på denna maskin .. =(

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2004/04/22 :  16:07:47  Show Profile Send Yve a Private Message
Hej Mikael,

Om du tittar på sidan 26 i den manual som du har en länk till längre upp, så står det hur du skall göra för att få fram testtonen från din AV Receiver och justera högtalarna under rubriken "Adjusting speaker output level".

MVH
Yve

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/22 :  16:26:10  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
oj där ser man va koll man har =)
Tack yve ska kolla upp de =)

Jag och manualer =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/27 :  07:58:45  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det var monyka 8200 som spökade, körde testen med denver 133 och det gick bättre!! (:)]

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000