HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nostalgi - en låda vinyl (mer bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:53:36  Show Profile Send pesa a Private Message
En kollega på jobbet känner till att jag börjat spela vinyl igen. Han hade ett gäng vinylskivor på vinden som han bestämde sig för att donera till en mållös undertecknad.

Nu har jag nyss flyttat så jag har inte hunnit lyssna på något ännu och med tanke på några av fodralens tillstånds så lär det bli att skaffa en skivtvätt innan dessa får snurra i svarven.

Det som var extra roligt var att denna samling till stor del ligger 10-15 år före mig i tiden (övervägande 60- och 70-tal). Håll till godo och se ifall ni känner igen några favoriter...
















Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2004/04/17 03:29:30

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/11 :  19:09:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jösses, till och med jag som har noll koll på 60- och 70-tals musik kände igen flera av albumen. Du har definitivt någonting att se fram emot

Hoppas bara skivorna är i bra skick.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:12:27  Show Profile Send Joe a Private Message
Åååååååå....fick jag bara hälften av de plattorna skulle jag vara nöjd

Grattis Pesa, du lär ju inte bli missnöjd när du börjar lyssna, i alla fall inte på låtarna

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:32:54  Show Profile Send sisko a Private Message
Gratulerar!!!!!!!!!! Jag är svårt avundsjuk.

Det kan även vara så att du har gjort dig ett riktigt klipp om exile on main street och sticky fingers är förstautgåvor Många gröna dollar styck kan man få för dem om de är i bra skick. Jag kan inte se på bilderna men konsultera www.gemm.com. Jag utgår att du smäller upp den legendariska postern som följde med live at leeds på väggen bakom anläggningen.

Många mycket mycket mycket mycket bra skivor här. En väldigt fin gåva!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:41:04  Show Profile Send svejk a Private Message
Du får väl börja med ett Detroit band MC5 Tror att J Geils live är inspelad i Detroit. Har för mig att Peter Wolf vrålar Ve are here for you in Detroit Michigan på den. Känner igen mycket en massa Mahuvishna Orkestra som jag var torsk på, på 70-talet. Och MacLauglin och Carlos Santana plattan. Var väl inte så bra, men dom spelar gitarr fort på den det impade mycket på mig då. Ha så kuul!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:54:45  Show Profile Send edison a Private Message
HmmmClarke/Duke å så Floyd & DP MIJ...
Mycket av dessa du visar upp känner jag tyvärr bara igen till namnet hehe, trots att jag är född på det allra senaste 50-talet...var väl ingen rocker precis, hehe

Förresten, "Ett gäng" plattor ???????
Det är ju en hel stad av musiker på alla dom plattorna...;-)
Synd att jobbarpolarna är mkt yngre än jag är...där finns inga vinylskatter att fiska upp.. ;-(

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:27:07  Show Profile Send nalle a Private Message
Såna arbetskollegor vill jag också ha.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:09:59  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Bara att gratulera !!!
Beatles skivorna verkar inte må bra, annars en riktig förmögenhet,
Best of Cream skivan, den med grönsakerna, ja den var min bibel en gång i tiden, men JL Ponty skivan verkar vara intresant- den enda jag inte hört ! Intressant också, varför 2 Alice Cooper- Killer LPn, Desperado låten har en enorm driv, fantastisk.... har jag sagt grattis ???

Edited by - bibi50 on 2004/04/12 01:44:58
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:31:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Grattis, som sagt. Det var ju ingen dålig samling heller, nästan bara måste-ha-skivor.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/12 :  10:47:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Somliga har jord i fickorna!

Det är bara att gratulera, mycket bra musik med på de bilderna som blir till många njutningsfyllda timmar framför anläggningen med skivorna på spelaren.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:17:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker det ser ut som du är skyldig honom en RIKTIG helkväll... Först framför anläggningen och sen ute :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:12:33  Show Profile Send Jalk a Private Message
Jag blev lite nyfiken på skivan som har omslaget med grönsaker, vad är det för grupp/artist?

/Janne

"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..."
Go to Top of Page

onkyo
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/04/12 :  21:51:41  Show Profile Send onkyo a Private Message
Talking heads skivorna är mina gamla favoriter. Fear of music.. mmmmmmmm, gamla tider kommer tillbaka....(Har sjäv dessa på vinyl och jag var tvungen att kopiera till kasettband för att inte strimla sönder skivorna av allt oavbrutet spelande)

/C
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/04/13 :  01:14:40  Show Profile Send pesa a Private Message
Ja, jag blev helt mållös men han insisterade att han ville att jag skulle ha dom...

Det mest otroliga är att han kom med en låda till med ytterligare ett femtiotal skivor i. Skall lägga in dom med så fort jag har kunnat föra över bilderna.

Jalk; Skivan med grönsakerna är "Best of Cream".

Sisko; tack för tipset om sajten. Det blir dock inte aktuellt att sälja. Hur ser man förresten att det är en förstautgåva eller ej? I en bok står det ju tryckt på en av försätts-sidorna men var står det på en vinylskiva?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/04/13 :  08:45:18  Show Profile Send sisko a Private Message
pesa: Jag är absolut ingen expert på området men jag köper en hel del begagnad vinyl. Det enklaste sättet är väl att ta med en bunt skivor till en samlaraffär så kan de ge dig ett snabbt svar både om pressning och värde(ta det med en nypa salt). Annars finns det stora diskografier att köpa eller låna på bibliotek där skivnummer (någonstans omslag eller etikett)och andra kännetecken finns beskrivna. T ex förstautgåvan av Moanin' in the moonligt av Howlin Wolf har skivnummer CH-1434 och är utgiven av bolaget Chess medan det forkortade engelska billighetsutgåvan från 60-talet har skivnummer MAL 665 och är utgiven av bolaget Marble Arch. Att det är en förstapressning betyder inte automatiskt att den är värd mycket pengar men ofta är det specialgrejer som blixtlåset på Sticky Fingers som bara finns på den första pressningen. Sen finns det andra saker som färg på etikett och annat "tjafs" som kan höja värdet.

Jag är mer intresserad av skivans innehåll men det är ju extra trevligt om man äger något som dessutom har ett bestående(?) samlarvärde.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/04/13 :  14:22:31  Show Profile Send lindome a Private Message
Bara att gratulera. Känner igen det mesta även om jag inte lyssnar på allt.
Öppna paket som man hämtat på posten(när den fanns!!) är alltid kul, är det dessutom gratis så är det nästan fusk:-)
Stanley Clarke - George Duke och volymen på kl 12, nåt att se fram emot.
F-n jag åker snart hem och drar på innan grannen kommer hem......

Ulrik
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/04/13 :  22:26:51  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Skicket är skitsamma! Black Sabbath på vinyl skall avnjutas nära klippningsgränsen med en stadig virre i handen!

Snacka om att jag e avis..

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/04/17 :  03:28:30  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag nämnde tidigare att samme kollega kom med ytterligare en låda några dagar senare. Jag blev lika mållös en gång till då följande alster återfanns i den nya lådan...










Detroit, Michigan
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/17 :  09:05:00  Show Profile Send hal a Private Message
OJ,Oj,Oj....
Sicken kollega. Jag saknar ord...
Vilken suverän samling skivor du har fått. Sanslöst !
Får man lov att vara grymt avundsjuk ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/17 :  16:23:57  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Din vän, och det kallar jag för VÄN... har han flera sådana överraskningar ? Robin Trower (duktig Hendrix kopian) live in STOCKHOLM ! var själv på konserten...
Traffic, Yardbirds, Ten Years After, Vanilla Fudge....
Ooof... det är.... inga ord
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/04/17 :  19:08:24  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag fattar det knappt själv ännu... Får lämna en brasklapp om kvaliteten än så länge då många av fodralen är bra slitna.

En skivtvätt skall inhandlas och anläggningen skall packas upp efter flytten (se separat tråd) innan vi vet svaret...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/20 :  07:20:14  Show Profile Send Per G a Private Message
Grym samling vinyl du har fått och gratis är ju ett bra pris!
Hur någon kan göra sig av med den samlingen är för mig en gåta. Har själv fått en hel del vinyler men inte med den kalibern på artister.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/05/03 :  15:05:18  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jösses! Man får gratulera!

Själv har jag precis skaffat mig en Rega, så jag ska börja leta vinyl, kanske tur att jag inte hade allt det där hemma, flera månader av mitt liv skulle nog bara försvinna...

Fasen vad sugen jag är på lite gamla skivor...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000