Author |
Topic |
Mcz
Member
849 Posts |
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 18:44:11
|
bara 10 ggr unjefär ... |
Qui habet aures audiendi audiat |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 18:51:55
|
Aja jonte0, den har varit uppe för (men knappast 10ggr) och det är nog en del som har missat den.
Intressant är den iaf men det tycker inte SACD-förespråkare.
Anti-LTS:are förkastar givetvis den. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 19:41:08
|
Intressant...vet jag inte. Underhållande - definitivt. |
Prodigy |
|
|
storyboard
Member
134 Posts |
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 21:58:37
|
Den som letar runt lite på Nätet kan hitta mer jämförelser mellan CD, SACD och DVD-A. Ingenstans vad jag har sett har någon uttalat sig positivt om SACD utom på en sida som philips hade. Detta vad gäller det tekniska, somliga som mest är ute efter att ljudet passar den personliga smaken har dock uttryckt sitt gillande.
|
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 22:28:55
|
Hallå! Jag har lyssnat på en billig Pioneer SACD och jämfört med en prismässigt likvärd cd-spelare och jag tyckte att Pioneeren lät bättre i det systemet. Alldeles nyligen lyssnade och jämförde jag Krell SACD med Naim CDX2 och Krellen var bättre på allt och naimen är en erkänt bra cd-spelare.
Jag skiter i tekniken och bryr mig mer om hur det låter. hittills så är SACD något bättre än cd i mina öron ialla fall. DVD-Audio har jag inte lyssnat så jättemycket på och inte kunnat göra någon a-b jämförelse med likvärdiga produkter.
i teorin kan vi skicka bemannade rymdskepp till Mars men än har det inte hänt......Dvs. teori är inte allt!
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 22:32:59
|
Kritiken stämmer med örat i alla fall, bättre i basen men ju högre upp i registret ju mindre skillnad till ingen alls. Konsumenterna kommer nog dessutom att kräva ett format som klarar både bild och ljud lika bra. |
Bravo |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 00:18:10
|
DVD-A är ju bättre än både SACD och CD på alla punkter så det är väl bara att hoppas på att DVD-A blir formatet som gäller i framtiden. Det som är mest irriterande är att det är få av de skivor jag vill ha som släpps på DVD-A... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 03:16:47
|
Du får väl byta musiksmak "hifirocker".
Skämt åsido så är det klena utbudet på mjukvarusidan ett stort problem givetvis. Få köper en apparat för skivor som inte finns, så vill man ha snurr på formatet måste det komma skivor, dessutom utan att dessa är dyrare än CD. Risken är väl annars att den normale konsumenten är tämligen ointresserad av olika nya format, bara det fungerar att spela CDskivor i DVDspelaren kanske denne är fullt nöjd. |
Bravo |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 20:35:35
|
quote: Kritiken stämmer med örat i alla fall, bättre i basen men ju högre upp i registret ju mindre skillnad till ingen alls.
- det är alltid skönt när teori och praktik stämmer På vad för utrustning har Du gjort jämförelsen ?
På min multispelare - Primare DVD30 - var skillnaden till CD mycket stor och jag kunde inte lokalisera den till ett viss frekvensområde. Jag tyckte bl.a. att diskanten var klart bättre och inspelningarna var "luftigare". Om skillnaden är så stor hos mig så kan det bero på att min multispelare inte är så bra på CD - men den verkar vara mycket bra då den överlag låter lite bättre än en erkänd toppspelare från 1996. Det kan ju vara så att utvecklingen gott så fort att det inte är ett bra kriterium?!?
En annan möjlighet är att det inte är min test som havererar utan den anläggning Du lyssnade på kunde inte återge mer upplösning i diskanten och därför lät de rätt lika i just diskanten Det är ju så att de nya formaten ställer högre krav (än CD!!) på anläggningen och man måste passa sig så att det inte är begränsningar i de olika anläggningarna man hör!
- Det finns alltså många möjligheter att förklara våra hörda skillnader. Många frågor! Och sedan hör vi också så olika
Jag har beställt två DVD-Audio skivor som jag har på CD och skall jämföra dessa - vinyl får vara referensen.
På träffen i Stockholm i Maj hoppas jag kunna jämföra med Audionet VIP som kan spela både CD och DVD-Audio - och på det viset rätta ut några frågetecken
Jag kanske skall tillägga att redan när jag läste om bitstream, eller sigma-delta omvandlare för över 10 år sedan så stod det klart för mig att just i diskanten borde det bli problem..... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 21:16:21
|
quote: På min multispelare - Primare DVD30 - var skillnaden till CD mycket stor och jag kunde inte lokalisera den till ett viss frekvensområde. Jag tyckte bl.a. att diskanten var klart bättre och inspelningarna var "luftigare".
I dom lägre registren kan det bero på faktiska förbättringar. I basen och nedre mellan registret har SACD mycket hög upplösning. I övre mellan registret kommer CD i kapp för att vara SACD överlägsen i översta oktaven. "Luftig diskant" är ett vanligt omdömme om SACD. Det kan komma ifrån det brus i ultraljudsområdet som SACDn dras med. Jag har själv gjort expriment med olika ljud och pålagt ultraljudsbrus och det är klart hörbart. Med ultraljudsbruset på så låter framför allt diskanten fylligare i mina (ganska oseriösa) försök. Alltså, inget som finns på inspelningen men som upplevs som trevligt. |
Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/04/13 21:16:56 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 21:37:29
|
Ansluter man en subwoofer - som vi alla vet - bara verkar i basområdet så upplever man också en klar förbättring i mellanregister och diskant, alltså en förbättring i hela området. - Det kan vara något liknande OBS! Subwoofern kopplas parallellt med den andra anläggningen så man skär inte av huvudhögtalarnas bas....
Problemet - eller det fina med vår hörsel hur vi nu vill ha det - är att vi lägger till toner rent psykoakustiskt eftersom vi förväntar oss att ett instrument skall låta på ett visst sätt. Vi lägger alltså till övertoner mm. |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 23:53:30
|
Rätt ointressant vilket format som har ÄNNU bättre specer, specer som aldrig kommer utnyttjas alls. Det som spelar roll är hur det låter. En bra mastrad stenkaka låter bättre/mer rätt, än en dåligt mastrad DVD-A. |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 19:58:40
|
nin: Helt rätt. Kanske en 1% (i bästa fall) av dom skivor som släpps utnytjar potentialen i CDn. Dom allra flesta bara en bråkdel av dynamikutrymmet. Behöver vi nya system eller vettiga inspelningar? |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 21:59:57
|
quote: Behöver vi nya system eller vettiga inspelningar?
Både och Men givetvis först och främst vettiga inspelningar!! |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 22:14:30
|
Är det inte väldigt svårt att göra tester mellan SACD och CD när man inte kan garantera att det är samma master som bränts in?
Annars:
http://world.std.com/~griesngr/intermod.ppt
(powerpoint)
Speciellt kul är mätningarna på SACD skivorna....
T
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 23:15:57
|
Jag tror att anläggningen klarade att återge diskanten rätt "elliot". Jag har främst använt en Sony SACD xb940, dels över Meridian - Gamut - Sonus Faber, dels över H/K 670 - Infinityhögtalare. I båda fallen kvarstår intrycket, utom i de fall då SACD generellt låter sämre, men det beror nog på mjukvaran. Vinsten med SACD ligger i det nedre registret vilket kan vara rätt imponerande, åtminstone i början. I det övre registret låter inte SACD generellt bättre än CD, snarare tvärtom. Använder jag min MLspelare har Sonyn givetvis ingen chans, men den jämförelsen är inte riktigt rättvis. |
Bravo |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 23:38:33
|
Ett stort tack till T.A.Edison för att ge oss en så intressant presentation
Bravo: Jag skulle vara mycket, mycket överraskad om Din ML på CD skulle ha en chans mot min på SACD - jag skulle jättegärna vilja göra jämförelsen.
- Och jag låter mig gärna överbevisas
Skulle vara kul om Du kunde komma på träffen i Stockholm !!!! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 00:10:36
|
Om jag har missat nått, vilken/vilka SACDspelare har du "elliot"? Är det Primaren du menar? Har du hört några flera varianter? |
Bravo |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 00:32:54
|
Kolla in mätningarna på SACD och DVD-audio som finns i senaste numret av Stereophile, mycket intressanta! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 00:56:21
|
Bravo: Det är Primare DVD30! Jag har bara två referenspunkter än så länge! - Jämförelse med en erkännt bra men lite äldre CD-spelare, Sonic Frontiers, - Class A i Stereophile 1996 - som den visar sig vara aningen bättre än på CD
- Den är sedan förbluffande mycket bättre på SACD än CD
Om jag inte misstar mig så är Mark Levinson ML39 och Sonic Frontiers SFCD1 i samma klass
- Men jag vill ha fler jämförelser för att verkligen kunna bilda mig en uppfattning! Har inte lekt så mycket med DVD-Audio ännu - så jag har mycket kul framöver |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 01:11:04
|
Rydberg: Då blir det att köpa Stereophile också - blir en dyr månad
Har redan köpt HiFi+ och AudioPhile i veckan! I den senare testade Joachim Pfeffer den stora DCS-kombinationen (38 250 euro!). Han spelade bl.a. en av mina absoluta favoriter "Amused to Death" av Roger Waters och den är inspelad med Q-Sound som ger den speciella rumseffekter. Dessa effekter försvann när han använde uppsampling så han drog slutsatsen att deras uppsampling gör om informationen på CD'n så att information som finns i fasen ändras och i detta fall förstörs. Han lovade att undersöka det tills nästa nummer:
"Workshop mit dcs-Upsampler. Das Original im Vergleich mit PCM, Hochbit und DSD."
- Låter spännande |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 01:15:49
|
Att prenumerera på nätet på Sterophile kostar ca. 17-18 spänn per nummer mot de dryga 100 surt förvärvade kronor kiosken tar. (Som ett litet tips) |
Bravo |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 11:48:30
|
quote: Bravo: Jag skulle vara mycket, mycket överraskad om Din ML på CD skulle ha en chans mot min på SACD
Tänk på att en bra implementerad CD-spelare, t ex ML, inte lider av de systemfel som en SACD-spelare av automatik lider av. Dvs SACD-spelaren kommer alltid att ge upphov till brus i diskantområdet. (Se t ex Stereophile).
Ultraljudsbruset i SACD kan visserligen vara bortfiltrerat, det ljudet vill vi ändå inte återge, men diskantområdet kan man inte filtera på samma sätt.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 11:53:07
|
SACD är underbart!! Mät ni så lyssnar jag vidare
DVD-A är inte dumt det heller... dock inte för mig.. orkar inte krångla med menyer etc för att få DVD-A inkopplat direkt.. samt vill kunna använda mina skivor på andra vanliga cdspelare också!
|
|
|
Topic |
|