HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/05 :  10:48:06  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Hallå!
Jag är nu i behov av ett par nya högtalare, blev tvungen att byta ut mina gamla hembyggen pga utrymmesbrist osv.. (schmackhorn med lowtherelement)

Jag vill nu ha ett par högtalare som spelar fint! Jag har rätt bred musiksmak, grupper som Bo kasper, Kizz, Morcheba... Jag behöver inte kunna spela extremt högt då jag bor i ett gammalt landshövdingehus (lyhört) Så, hellre bra ljud än högt ljud!!

Jag har en rätt så begränsad budget, 6-7000 ungefär..
Vill ha ett par inte alltför stora golvare eller ett par stativare.
Är mest ute efter begagnat men om det finns prisvärda nya så vore inte det fel.

Tacksam för alla tips/rekomendationer!

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:46:21  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har precis köpt ett par Infinity Beta40. Listpris är 7k, men de finns att köpa för 6,5k. Lättlyssnat ljud klart prisvärd enligt mig. Nackdelen för dig är att de är inte speciellt små.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/04/05 :  14:40:58  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag rekomenderar starkt att du läser hela denna tråd,
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25400&whichpage=1 så har du svaret på vad du skall lyssna först på och i andra hand om dessa inte skulle passa din ljudsmak så lyssnar du på Dynaudios 42a.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/05 :  15:30:15  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Är ju som sagt nyflyttad, vilka affärer har man att strosa runt i i gbg? Finns det några som rekomenderas?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/05 :  15:32:19  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Göteborg har mycket godsaker. Är ingen Göteborgare, så frågan går över till dom. Men det är en bra hifi stad. Bra flyttat.

Förresten Välkommen!

Edited by - marcus_ec on 2004/04/05 16:26:01
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/05 :  16:36:49  Show Profile Send sker a Private Message
>jcarls38
Jag skrev ett inlägg angående butiker i Göteborg för ett tag sen här på forumet här har du länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27312&SearchTerms=göteborg
Lycka till!
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/05 :  16:42:39  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Tackar tackar!!

Får väl leta upp dem så gott jag kan, hittade lite adresser på internet i alla fall.

Jag vill ju helst ha ett par golvare då jag tycker ljudet i princip alltid är bättre ur dem om man jämför ett par för samma pengar(i alla fall enligt min smak) Jag vill nog helst ha ett par små golvare.

Kollade Dynaudio Audience 62 och quad 21L, båda dessa verkar vara ungeför den storlek jag söker, dock ligger de båda något högt i pris.
Någon som vet hur dessa låter? Varmt ljud...?

Har läst en MASSA trådar här på hififorum nu, bla den om hifikit, jag var själv där för ca 1 år sedan och lyssnade på deras sortiment. Vad jag kan minnas så gillade jag deras AC focal c600 bäst av allt de hade inne då, vet någon hur den står sig till ovan nämnda högtalare?

Övriga konkurenter: B&W, Canton, ..., det finns ju mängder. Vilka av dessa levererar mest, eller låt mig säga bäst i stället, ljud för pengarna? har dem något som är prisvärt under 10000?

...Jag har fått för mig att man mest betalar för design och bygge när man köper högtalare men orkar inte bygga nytt just nu, har så mycket annat som måste fixxas först.

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/04/05 :  17:04:00  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kolla in B&W 602S3. Ruggigt kompetenta stativare! Ganska sotra dock och har en 7" Bas/mellanregister. Äger ett par själv!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/04/05 :  19:31:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej igen jcarls38!
På Radiolagret säljer de Quad och dessa högtalare om jag inte minns fel http://www.avland.co.uk/wharfedale/evo30/index.htm
Jag har lyssnat på modellen över Evo-40 som även låter ruskigt bra och denna hade ett mörkt och varmt ljud. Quad högtalarna har ett mer neutralt ljud men med en stor spelglädje, Quad 12L som jag lyssnade på hemma hos en kille, kan jag lova är svårslagna för 5000kr. Men som sagt så är Wharfdale ett lite mörkare och varmare allternativ. Föresten så kostar Evo-30 8000kr och det finns en golvmodell under som heter Evo-20, priset har jag tyvärr inte koll på bara.

Båda dessa märken Quad och Warfdale säljs mycket billigt här hemma om man jämför med Europa,och enligt mina lyssnings erfarenheter så är de grymt prisvärda ljudmässigt. Dessa märken och Dynaudio skulle jag lyssna på först om du vill ha ett grundljud som inte lutar åt det ljusa.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/05 :  19:36:13  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Hallå.

Jag har läst hela tråden om dem där quad 11/12..
Läste ditt svar efter att du hade varit hemma och lyssnat på dem med.

Kul att dem har dem så man kan lyssna här nere med..
Ska ge mig iväg imorgon om jag kan.

Tack för tips!
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/05 :  22:06:54  Show Profile Send masur a Private Message
Quad 21L är en prisvärd golvare som kan passa. Kostar 7900kr men väl värd att betala lite extra för.
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/05 :  22:23:34  Show Profile Send schull a Private Message
Hej!!! Kann varmt rekomendera Dali evidence 470,,,, är nog en av dom mest kompetenta golvare jag hört!Dom bör du kunna hitta för 7000kr (Har hört mycket mellan 0-1 mile)

Mvh L.Schullström
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/05 :  23:16:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hej

Focal C600 spelar helt klart i en klass för sig gentemot högtare upp till iallfall 20-30kkr.

Har du haft så bra grejor innan så finns det ju ingen väg tillbaks till odynamiska grejor

Skämt åsido, C600 är grymt bra. Du får dock skynda dig (om du är intresserad såklart) då Focal slutar sälja lösa element från och med sommaren 2004.

Som kuriosa kan jag säga att filter och låda är konstruerade av Focal själva vi ha bara låtit ett snickeri göra dom. Filtrena har Focal gjort åt oss.

Mvh Johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/06 :  08:28:57  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Fasen, Hifikit borde ha lite erkända högtalare i 5-10000:-klassen som man kan jämföra med när man är där.

(Personligen skulle jag vilja köpa c600:orna men jag vet inte om designen duger åt min sambo.. man får ju vara lite flexibel, hon ska ju dock betala hon med..)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:56:21  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hej, det är jag som är "killen" som FBK refererar till

www.quad-hifi.co.uk

Finns några recensioner av 11:orna och 21:orna där. När det gäller Quad skulle jag, personligen, hellre satsa på 12l före 21l då jag tycker elementen hamnar alldeles för långt ner i förhållande till öronen om man inte sitter i en sacko-säck Prisspåslaget känns inte motiverat då jag inte tror att som spelar sådär jättemycket mer bas enbart med större låda. Skulle hellre satsa på 12l och en separat sub isf. Med stativare kan man ju dessutom anpassa höjden lite som man vill. Jag märker iaf ganska stora skillnader när jag flyttar dom i höjdled.

Förresten, är Dali Royal Menuet välljudande? Enligt en recensent är dom ljudmässigt jämförbara men har sämre finish än Quad 11l

Mvh

Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:38:07  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Jag hade tänkt lyssan på quad 11, 12 och 21L
Finns ju inget bättre sätt att ta reda på man vill ha än att lyssan på dem!

Tyvärr kommer jag måsta vänta till efter påsken då jag ska bort över helgen..

Förresten baltazar, jag är på tcentralen 30 min imorgon, kan du rigga upp en provlyssningsstudio åt mig där?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/04/06 :  17:13:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Inga problem, vilket spår/perrong? Finns ju några vänthallar att rigga upp prylarna i Ström finns det ju också. Räcker det till tågen räcker det nog till stereon

Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/06 :  18:04:23  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
vet TYVÄRRR!!! inte vilken perong jag kommer in på.. Vi får ta det nån annan gång då *snyft*

Annars hade nog högspänningsledningarna pumpat fint med kräm till anläggningen!

Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/15 :  09:06:32  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Någon som lyssnat på QLN signature?

Vad tycker ni om dem?
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/04/15 :  09:51:34  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Ta en titt hos Ågrens.
De har ett ganska brett sortiment och är inga problem att ha att göra med.
Bra möjligheter att lyssna i "eget" rum.
Lyssnade på Monitor Audio B1 och B2 och var för den relativt ringa kostnaden mycket imponerad.

QLN Signatur finns ju i massor av varianter. Orginalvarianten med gul kon spelar i mitt tycke väldigt lungt och fint. Dock lite för laidback för min smak. Kräver mycket effekt för att börja leva.
HD3 varianten som jag hade i 3 år var utrustad med ett modifierat filter, bättre komponenter och en Scan-Speak Relevator diskant. Mycket livligare, med bättre 3D, upplösning och ljudet släppte mycket bättre från högtalaren. Sålde mina till en kollega som är otroligt nöjd. Är ett fynd om man hittar ett par. Övriga varianter HD2, HD2 Splitfield ect. har jag ingen erfarenhet av.

Hmm! Jcarls38.....Volvo PV Kanske?

//Henrik (Habraha2)

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/15 :  09:56:12  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
97655....
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/04/15 :  13:10:47  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Hör gärna av dig om du har lust!

//H (97544 HB1N)

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

kevlu
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/04/15 :  13:55:40  Show Profile Send kevlu a Private Message
Jag säljer ett par prisvärda högtalare inkl. stativ... Franska delikatess stativare. Billigt inkl. stativ. Se länk:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28020

MVH // Kevlu
Go to Top of Page

torden
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:24:11  Show Profile Send torden a Private Message
Hej,
jag har ett par JM Lab Cobalt 806 (stativare) att sälja. Dessa är välrenommerade och har fått idel goda recensioner, se ecoustics.com eller JM Labs hemsida.
Mina är i perfekt skick, ca 1,5 år gamla. Jag vill ha 5000:- för dem.
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:59:27  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
off topic igen... haha, sitter på hb2n, geometrisäkring.. men avslutar mitt uppdrag sista april..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000