Author |
Topic |
|
bjurta
Member
123 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 17:04:08
|
hej alla! jag undrar vad det gör för skillnad om man sätter en extra magnet på basarna man har(i mitt fall: audes 40w65) är det alltid bra? lite funderingar bara! |
björn ohlsson |
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 18:01:00
|
Audes basarna har redan i mitt tycker tillräckligt med magnetkraft, mer magnetkraft gör att elementet inte går lika djupt. |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 18:31:29
|
Borde det inte vara risk att magnetfältet blir mindre homogent när man hänger på extra magneter? |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 19:32:11
|
Hur vet man om det kan bli en förbättring? Lyssna efter om det låter bättre? Jag har funderat på magneter när det gäller ett par äldre 15 tums bas ...
Vad jag har hört har det inte varit nåt bra alternativ =(
|
wHy r u here? ask yourself
|
Edited by - Gordi on 2004/04/12 21:24:11 |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 08:07:47
|
Kan någon bara snappt förklara hur det går till. Jag har hört att man vändar den (dom) extra magnet motsatt den fasta, S mot S eller N mot N. Är det så? |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 22:52:50
|
Peter S: Man vänder poler bara när man vill ha ett element som kan vara i närheten av monitor eller TV, då ingreppet gör att magnetfältet sluter sig tidigare kring polplattan. |
Wizard |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 00:05:17
|
Magneterna läggs ihop med motpoler mot varandra: N mot S.
Om man bara lägger magneten rakt på befintlig polplatta blir det mycket riktigt som påpekats ingen skillnad eller en försämring.
Man MÅSTE plocka bort undre undre plattan och lägga dit den nya magneten (som måste vara av samma mått) direkt ovanpå den befintliga. Därefter svarvas en helt ny mittpol som når ända upp till översta magneten (måste vara exakt). Den nya mittpolen monteras först på undre plattan. Till sist centreras hela härligheten in i exakt mittposition.
Oftast måste man också plocka port membran mm för att centreringen skall bli exakt.
Jag har gjort detta ett antal gånger och tro mig det är lättare och inte mycket dyrare att köpa nytt motsvarande element färdigt.
En lös magnet som väger runt 3 - 400 gram kostar ungefär vad ett färdigt element kostar.
Men OK, det är skitkul att modda..... |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 08:47:33
|
quote: linnar Magneterna läggs ihop med motpoler mot varandra: N mot S.
Om man bara lägger magneten rakt på befintlig polplatta blir det mycket riktigt som påpekats ingen skillnad eller en försämring.
Man MÅSTE plocka bort undre undre plattan och lägga dit den nya magneten (som måste vara av samma mått) direkt ovanpå den befintliga. Därefter svarvas en helt ny mittpol som når ända upp till översta magneten (måste vara exakt). Den nya mittpolen monteras först på undre plattan. Till sist centreras hela härligheten in i exakt mittposition.
Oftast måste man också plocka port membran mm för att centreringen skall bli exakt.
Jag har gjort detta ett antal gånger och tro mig det är lättare och inte mycket dyrare att köpa nytt motsvarande element färdigt.
En lös magnet som väger runt 3 - 400 gram kostar ungefär vad ett färdigt element kostar.
Men OK, det är skitkul att modda.....
inte skulle de vara lätt inte =) har du möjligvis bilder på några du moddat om? |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 21:47:07
|
Nej, jag har inte kvar grejorna. På den tiden jag moddade för moddandets egen skull moddade jag helt enkelt om elementen tills det inte gick att använda dom mer. Bara för att det var så himla kul.
Numer håller jag på i all stillhet med att utveckla banddiskanter. Basar är ett avklarat kapitel för mig. Jag har bara haft en liten fundering på att utveckla en eget baselement....och...kanske skulle....eller.....(!?). Skall kanske börja modda igen, vem vet. |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 09:06:52
|
Det skulle varit kul att se en av elemten du moddat ....
Vilka delar förutom magneter har du moddat? |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 23:59:06
|
Har "kotat" massor av koner med neopren. Jag har bytt magneter. Lindat om spolar. Tillverkat egna koner. Byggt in en diskanthögtalare inne i en bas där basens magneter använts även till diskanten. Satt ihop 4st 10" basar till en bas med 4 spolar och två kraftiga (5mm) aluminiumskivor som membran, vägde färdig 14 kg. Hur den lät? Jo, den lät...för jävligt illa. Har även byggt en diskant av 6 st Philips diskanter, den blev 50 cm lång. Membranen skar jag ut och limmade på en ca 50 x 1 cm lång pappkon rätt över allihopa. Den lät faktiskt riktigt bra.. ja,ja allt är relativt. Har tillverkat horn till diskanter, faspluggar, spridningslinser och mycket mer. Kommer inte ihåg mer. Jo, jag har byggt ett element som fungerar som Mangerelementet. Den fick ett alldeles speciellt membran av ett alldeles speciellt gummi, om du förstår vad jag menar.
Mitt favoritmoddarelement är utan tvekan Philips 9710. När den tillverkades slog den ut allt i elementväg. Mycket lätt att öppna mm.
Utöver moddningar har jag serietillverkat högtalare på beställning åt folk. Har väl blivit upp mot 40-50st. Mest kvartvågshorn med nämnda 9710:an. Förövrigt det tråkigaste man kan göra, jag lovar.
(Här kom ett mellanrum utan högtaleri på ca 20 år)
Har sedan en tid byggt banddiskanter för tester och experiment. Resultatet av det sistnämnda kommer att presenteras på min hemsida när jag anser mig klar. |
|
|
|
Topic |
|