Author |
Topic |
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 14:24:00
|
tja!
Jag håller på att bygga nytt ljud i bilen här hemma, och jag har stött på problem...
Tänkte använda mej av 2st Zachry BX-410 basar i bagage utrymmet. Men eftersom jag vill kunna ta ut reservhjulet så finns det endast 20liter att använda på varje sida om reservhjulsbaljan( en liten golf).
Så vad jag vill veta är om det går att sätta mina basar i 20Liter/st basreflex, eller om det måste vara slutet...? Jag räknade på dom med mitt program och det sa 28Liter/st, men det är ett skitprogram som inte visar några frekvenskurvor eller liknande, så man ser ju inte vad som händer om man bara kör med 20Liter.
Om man sätter röret på utsidan och basen med magneten utåt så spar man några liter men frågan är om det fungerar???
Om någon har ett bra program för bilbaslåder så skulle jag vara tacksam om ni kunde knappa in VAS:55 FS:26 QTS:0,38
om det nu finns en möjlighet att köra dom i 20Liter/st så vill jag gärna veta portlängden, kommer nog köra med biltemas rör som är 80mm invändigt. Eller i värsta fall det som är 62mm invändigt, om det visar sej att det andra blir toklångt!
MVH//Knutte |
Har någon sett en bordshare? |
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 20:42:55
|
Uppgifter om lådvolymer borde du väl kunna få från Ljudia som säljer basarna... om inte skulle iaf jag lämna tillbaks dom...
Fungerar alldeles utmärkt att montera med magneten utåt (sparar nog ca 3 liter/bas + portens volym) kommer väl knappas se särskilt snyggt ut men...
Annan idé är att gjuta i glasfiber mot en sarg runt hela bagageutrymmet, gjorde det åt en kompis i en Golf 2:a, blev väl en 80-90 liter till en 15"are... utan att ta för mycket av bagaget...
Lycka till! |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
drkrupp
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 22:30:26
|
20 liter basreflex skulle funka bra teoretiskt. Rör 6,2 x 31 cm eller 8 x 53 cm. Men lådan spelar då ganska djupt vilket lär blir problem i en liten golf. Jag skulle gjort en sluten låda med samma volym istället. |
/dr krupp, Hur Hifi: http://www.drkrupp.se/hifi/ Mät två gånger, du kan bara såga en gång. |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 13:55:39
|
ok, tack för svaren! Nitram: det där med magneterna utåt går att få riktigt snyggt! sedan jobbar jag med rostfritt så röret skulle kunnas göra snyggt också... ska fixa en bild på mitt förra bygge som inte var hälfet så seriöst!
drkrupp: Varför skulle d bli problem? Jag vet att djupbasen förstärks i en bil, men vad fick du för -3dB punkt då? Jag fick min vid 43Hz, är det för djupt? Sedan har nyligen kollat att det är 22,7 Liter per sida. Och du fick ÄNNU längre rör än vad jag fick... hmm, då kanske mitt program stämmer ändå... |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 14:09:10
|
här är en bild Nitram om hur jag monterade med magneten utåt i förra bygget, det är dock inte sammma basar denna gång, men inte borde det väll vara så fult? när det som visas på bilden var nybyggt var iaf jag ganska nöjd:) hur som helst, nu ska det vara bättre och snyggare i golfen;)
ftp://bildarkiv.hififorum.nu/Knutte/bilen/ |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 15:32:02
|
Okej... med polerad yta över/bakom magneten och en snygg korg kan det ju se bra ut, på mina basar (Soundstream SS10R i 4:e ord. bandpass)tog jag bort dekalen och slipade/polerade själv... ett jäkla göra... mer skeptisk till porten, men det löser du säkert...
Lägg in en bild när du är klar... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 16:42:33
|
ja, jo det är jag också, tror att ett rostfritt rör "plankar" och sjunger rätt mycket...
|
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 16:46:11
|
ingen annan som har några synpunker eller idéer??? |
|
|
drkrupp
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 17:46:03
|
Jag fick F-3dB runt 39 Hz, ungefär som du alltså. Jag tycker det är på tok för djupt. Men du kan ju alltid prova. Plugga igen porten om det låter hemskt, så får du en fin sluten låda med F-3dB: 50 Hz. |
/dr krupp, Hur Hifi: http://www.drkrupp.se/hifi/ Mät två gånger, du kan bara såga en gång. |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 20:36:19
|
hmm... nja, har inga möjligheter att kunna "plugga" igen porten efteråt, då kommer det att se mindre snyggt ut. Men däremot så kommer jag nog att börja köra med en sluten låda då. Synd bara att jag tappar nödvändiga dB på d sättet... men men, man måste välja, kan ju inte få allt... |
|
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2004/04/12 : 21:49:31
|
23 liter är inga som helst problem. Rörlängden är..... Kör du på Biltemas lilla rör hamnar man mellan 25-30 cm i längd. F3 runt 43 hz. Beräknat med Probox2000, för Golf, musiktyp allt. Basarna verkar att trivas även i sluten låda, det förenklar det mesta... |
Inte så dum som du tror |
|
|
drkrupp
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 17:09:47
|
Risken med att välja basrerflex i det här fallet är att du kan få en bil som låter riktigt bra (läs: mycket) med dörrar och bagagelucka öppna. Men det är inte alltid så praktiskt att åka omkring på det viset. Men men, man är inte säker förrän man fått det bevisat. |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 21:33:02
|
hmm.... åh, vad ni ger mej beslutsångest!:)
mongo: vad säger du om "drkrupp´s" teori? har du någon erfarenhet om låga avstämningsfrekvenser i bil? Det vore en katastrof om det blir som "drkrupp" säger att det finns risk för!
Backe´s säger ju på deras hemsida att deras program tar hänsyn till detta problem och sätter -3dB tillräckligt högt... tidigare hade jag en 12"bas i sluten låda, och det var inget större ös i den. Känns som jag absolut föredrar basreflex om det funkar, med tanke på att man får några dB till! Å andra sidan har jag dubbla 10"basar nu och dubbelt med effekt, men njaa......
mongo: du får gärna förklara varför du tror det funkar om du har en bra teori! tack på förhand! |
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 23:41:29
|
Hej! Jag tycker inte man skall stirra sig alltför blind på F-3 värden i en bil. en bil förstärker frekvenserna mellan 40-90Hz. olika mycket beroende på basplacering samt vad det är för bil och vilket baselement samt lådtyp man använder. Om jag var du skulle jag göra en lös låda som sedan skruvas fast på något vis(gärna snabbkoppling) så kan man plocka ur lådan vid behov samt du kan testa dig fram till den bästa basåtergivningen. Prova rikta elementen bakåt. Jag skulle även prova att köra med den slutna lådan ni hade räknat ut, bilen inbyggda förstärkning gör att det blir nog rätt bra och en hifi-mässig basåtergivning. Sedan kan man laborera med olika mycket dämpull/kuddstoppning för att få fram den baskaraktär som passar bäst. Ett tips är att ta och plasta lådan invändigt med polyesterplast samt ställ lådan på isoleringslister till fönster eller någon mjuk gummiduk(ganska tjock) så får du en renare basåtergivning. Jag tävlar i Proffsklass i billjud med ett gäng första platser som belöning. Så något borde man väl ha lärt sig genom åren;)
lycka till och ha de |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 22:30:09
|
Tack för tippset! det där med isoleringslister ska jag komma ihåg!!!
men din teori om att bygga en låda och labba med spricker... ja, jo, iofs kan jag bygga en låda för att testa med, men sen när det riktiga bygget kommer bli klart så kan jag bara ha lådorna på en viss plats, vinklen... elementen kommer spela innåt, mot reservhjulsbaljan. alltså två låder på varsin sida... max 22,7Liter...
hmm, men nu lutar det nog mot slutet ändå! är sååå rädd för att det blir för djup avstämning! |
|
|
|
Topic |
|