HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mark Levinson ML-11
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/10 :  17:49:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
Någon som har lyssnat på detta slutsteg ??
Vilket försteg passar till det ??

En liten bild kanske

http://www.marklev.com/ML11/img/_ml-111.html

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/04/10 19:01:59

hali
Member

374 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:01:47  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Har inte hört just detta slutsteg men t.ex. ML 27 låter ypperligt trevligt.

Som försteg kanske ett ML 26 eller ML 28 skulle passa.

Say's who!?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:10:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
ML27, det låter dyrt

Hittade denna bilden

http://www.marklev.com/No27/img/_27-1.html

38,5 kg, inte illa

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/04/10 23:21:16
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:54:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
38,5 kg, inte illa
Flugvikt, har ett 68 kilos steg hemma nu

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  00:30:19  Show Profile Send Larsho a Private Message
Rydberg

Du ska alltid vara värst

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/11 :  02:14:36  Show Profile Send eliot a Private Message
ML11 är konstruerad av Tom Colangelo som är en av de absolut mest framstående konstruktörerna av förstärkare. Han lämnade Mark Levinson (märket) när Mark Levinson (personen) lämnade märket och tillsammans startade de Cello där det återigen var Tom som konstruerade elektroniken. Det berömda monoslutsteg på 25W klass A som Tom konstruerade ML2 låter mycket bra och står sig fortfarande bra. Detta låg till grund för ML20 och sedermera ML20.6 som alltså alla i grunden är en ML2 (topologiskt sett!). ML11 känner jag tyvärr inte till men man kanske kan säga att det var en föregångare till ML27 (med mindre effekt men därför större andel klass A!)
ML10 var väl det passande försteget....

Toms nya företag heter Viola Labs: http://www.violalabs.com/viola/home.html - och priserna är nog väl tilltagna

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/11 :  02:26:10  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Har inte hört just detta slutsteg men t.ex. ML 27 låter ypperligt trevligt.

Som försteg kanske ett ML 26 eller ML 28 skulle passa.

ML27 och ML27.5 var bra slutsteg.
- Jag skulle på det bestämdaste avråda från ML28 som var ett riktigt dåligt försteg och inte alls jämförbart med ML26. Om jag inte missminner mig så var ML28 det första ML försteg som använde operationsförstärkare och det var alltså inte speciellt lyckat....

En anekdot: Jag var i en Hifi-affär där de spelade på Wadia 6 och använde ML28 som försteg. När jag såg det så föreslog jag att de skulle koppla förbi 28:an och reglera volymen med Wadia 6 - och det blev ett mycket stort lyft!

ML26S dvs den exklusiva versionen med teflonkort kan nog fortfarande räknas som en av de bästa förstegen - var mycket dyrt! Tillhörande phonosteg ML25S tillhör mina favoriter

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  09:20:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
eliot

Tack för tipsen !! ML-27 verkar inte alls dumt, tyvärr betydligt
dyrare än ML-11, men verkar vara ett slutsteg helt i min smak, det svåra är väl att hitta dem begagnat, visste inte att det var så
avgörande med val av försteg.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/11 :  10:10:36  Show Profile Send eliot a Private Message
- Men Du kan alltid leta efter ett par ML2, de brukar inte vara så dyra och du får ett imho klart bättre slutsteg än ML27. - Ett klassiskt tillika

Här finns samlat priserna på Mark Levinson utrustning som har sålts på Ebay: http://www.marklev.com/ebay/

Där gick ett par ML2 för $3003 medan en ML27 gick för $1601 - så det är inte bara jag som vet att de är bra

Mark Levinsons budgetapparater i början på 90-talet var ML28 försteg och ML29 slutsteg varav ML29 faktiskt var mycket bra. Om det inte behövdes så stor effekt så var det de som tyckte att det var bättre eller lika bra som ML27 - till en klart mindre kostnad. Det fanns också en modell med stor uteffekt, ML23 resp. ML23.5 (300W eller något liknande) men det lät inte lika bra som modellerna med mindre effekt....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  10:25:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo jag vet, har fått 28:an och 29:an rekommenderade, verkar
intressanta, men som sagt förekommer inte så ofta som begagnade

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:32:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gamla ML är tydligen rätt dåliga konstruktioner då de går sönder ofta.

Jag har egentligen ingen erfarenhet av "Mark Levinson" om man med det menar "Madrigals apparater tillverkare under Marks namn" av idag. Historiskt har jag inte intresserat mig för märket heller, annat än de jag, under den tid Stig Carlsson körde med ML, tvangs inrycka som reparatör när de oräkneligt antal gånger upphörde att fungera...

I jämförelse därmed var NAD 208 ett under av tillfälitlighet. Stig själv bytte också till NAD 208 när han erbjöds chansen, och hade därefter inga fler förstärkarproblem.

Till skillnad från NAD 208 (som förvisso påträffats trasiga här och där...) var problemen med ML-slutstegen nästan uteslutande att det var inkompetenta konstruktioner. De gick sönder på grund av sin konstruktion helt enkelt.

Jag har nog aldrig ihela mitt liv sett så mycket okunskap intryckt under ett och samma förstärkarlock (eller två när Stig körde med två monoblock...).

Jag har ingen aning om var de hittade alla sina leksakskonstruktörer, men de verkar ha varit helt ovetande om hur termiska återkopplingar och dito instabiliteter verkar i en förstärkare. Dessutom såg byggena undantagslöst ut som "trial and error and hope for the best"-konstellationer av halvledare, övergödslade med kompensationskondensatorer för att det inte skulle brinna upp redan på lastkajen...

Idag kanske ML är bättre? Inte vet jag, men det var inte många år sedan som deras kvalitetproblem fortfarande var ett akut trubbel för dem. Det framgick om inte annat i en artikel i High Fidelity.

De hanterade det dock snyggt mot kunderna måste man säga, och ställde alltid upp och lånade ut ersättare / reparerade så snart något gick sönder, och de var också noga med att noga berätta för kunden vilket bra köp han gjort. Lite som BMW hanterar sina kunder idag kan man nog säga.

Med viss insikt om hur mycket sådana här tämligen extrema kvalitetsproblem (som ju är värre när de beror på dålig ingenjörskonst) kostar tillverkaren (kvalitetsproblem är det sista en tillverkare önskar sig), skulle det förvåna mig mycket om de fortfarande är lika notoriskt instabila ML-burkarna.

Huruvida de samtidigt (jag ungår nu ifrån att de fungerar bättre idag) har uppnått en bättre ljudkvalitet än den ytterst tveksamma som erbjöds förr, vet jag inte. Men med det utgångsläget som var rådande är de mycket svårt att tänka sig att det kan ha gått bakåt...

Vh, iö

PS.
Man kan retrospektivt konstatera att ML (Madrigals ML) från början fyllde broschyrerna med snack om NASA-ingenjörer, extremhögteknologi, milspecning och rymdmetaller. Det var inte sant då, och jag förmodar, att om de kör samma stil fortfarande så är det nog klokt att vara åtminstone försiktigt skeptisk.

Fast det gäller förstås inte ML specifikt. Försiktigt skeptisk (våga vara agnostisk när man inte har fakta) är det förstås alltid klokt att vara.

Det skulle vara mycket intresssant att höra om vad dagens ML-brukare har för erfarenheter.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:44:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är inte det jag har hört, kan det vara en LTS:are
Ärligt talat köper jag inte snacket om att det skulle vara
dåliga konstruktioner, då skulle inga äldre ML-steg finnas kvar
i dag, och så är inte fallet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:03:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho> Man kan väl laga dem!? Klistrade bara in i all välmening, finns inget värre än opålitliga prylar imho.

Ja Ing. Öhman har skrivit inlägget.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:07:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK det förklarar det mesta, försvarstal till NAD 208

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:15:38  Show Profile Send 10 a Private Message
Lägg ned, Larsho! Varför skulle IÖ behöva försvara NAD 208?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:16:39  Show Profile Send henricsson a Private Message
Varför försvara ett slutsteg som inte är finns att köpa? Knappt beggat.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:17:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
10, du kom 1 sek före

EDIT
+ 1 min

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/04/11 12:23:43
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:57:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Även jag har läst till mig på nätet att Mark levinson´s tidigare konstruktioner lätt kunde gå sönder.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:35:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
För det första var det egentligen lyssningsintryck av ML-11
jag ville ha, inte en massa sågningar av diverse modeller, sedan
är det ju bara att läsa rekommenderat på LTS hemsida så ser ni
kanske varför de alltid försvarar 208:an med näbbar och klor, har dessutom en kompis som hade 2 st 208:or där traforna kollapsade och ett svart rökmolm uppstod så ingen konstruktion är helt felfri, så vänligen kan vi hålla oss till ämnet och få lyssningsintryck på Mark Levinson ML-11 i stället för alla diverse sågningar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:43:11  Show Profile Send Snutten a Private Message
Sampix: det som står på nätet behöver ju inte vara sant. Min "nya" inställning till allt jag läser är 1) Det är troligen inte helt sant, blir nästan alltid vinklat när ngn skriver sin åsikt. Kan tom vara direkt felaktigt! 2) Jag drar inga slutsatser förrän jag själv testat och utvärderat. 3) Mina slutsatser kan vara felaktiga men om de fungerar för mig följer jag dom tills jag blivit motbevisad.
Därmed inte sagt att det kan stämma att äldre Mark Levinsonprylar lätt går /gick sönder.

Edited by - Snutten on 2004/04/11 13:51:24
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/11 :  16:41:50  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det finns schema ute på vissa äldre ML modeller. Bara "bonka" ihop några steg om man blir sugen

Wizard
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/11 :  16:53:06  Show Profile Send sampix a Private Message
Snutten>
Jag säger inte att det är sant. Bara det att jag hört det..
Och det då kan vara bra att Larsho får höra det.

quote:
Jag drar inga slutsatser förrän jag själv testat och utvärderat

Kan bli svårt att utvärdera hållbarheten av en konstruktion genom detta synsätt. Man lever sällan med allt för många förstärkare under t ex en 10-årsperiod

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/04/11 16:53:41
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  16:58:23  Show Profile Send Larsho a Private Message
Den första förstärkaren hade jag i 16 år !!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/11 :  17:17:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
OK det förklarar det mesta, försvarstal till NAD 208
Nja, det LTS klagar på när det gäller 208 är kvalitet, de går sönder då och då det också men tydligen var gamla ML-steg än värre på den punkten varför man bör tänka efter en eller två gånger innan man köper ett sånt steg och inte känner nån som kan laga det till en billig penning.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/04/11 17:19:16
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  17:20:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag måste tydligen förtydliga mig igen

Jag vill ha eventuella lyssningsintryck, inget annat !!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/11 :  17:22:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En söndrig förstärkare låter ingenting för det mesta

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000