HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 52 SE och placering..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:35:19  Show Profile Send teflon a Private Message
Tjo!

Jag har samma fel som Skalet100 har i sin tråd (ungefär) med ett par nyligen införskaffade Dynaudio 52 SE. Fast jag kan tänka mig ett par orsaker i min okunskap. Min anläggning ser ut följande, med reservation av att det enda nya är högtalarna och att kablaget är no-name skåpmat.

Sony XA30ES (omoddad)-> HK 680 -> Dynaudio 52 SE. Annars är det en Pioneer DV-717 som spelar via sina analoga utgångar, eller en gammal Rotel radiodel som jag inte ens kan namnet på.

Sen har mina stativ (stand^2) fel "platta", dvs 'small' varianten när det ska vara 'large' enligt Dynaudio själva. Jag har läst att en del tycker att den ska vara så liten som möjligt? Nåja. Rummet har en massa betongväggar, förutom sidoväggarna som har dels en balkong- och köksdörr och detta är gjort i trä då.

Högtalarna står mitt i rummet, 90 cm från bakväggen. Bakom högtalarna är det betong och framför högtalarna ligger en tjock matta och jag sitter på en stor tygsoffa som står en halvmeter från väggen. (ingen wife att ta någon acceptance ifrån än). Jag ska labba mycket mer med placeringen och dämpning/möblemang när jag får tid med det även om jag skulle behöva ett par guldöron till hjälp. Rummet är ca 20 kvm stort med kortare sidoväggar, så det är ingen fyrkant direkt.

Förstärkaren (H/K HK680) brummar oroväckande även när man sitter 1,5 meter bort i soffan, och jag tycker mig även höra att brummet letar sig ut i högtalarna - det brummar svagt hela tiden. Kanske så det ska vara, vad vet jag. Detta är oavsett källa. Är detta normalt eller är det nåt fel som borde fixas bums?

Jag har ett annat fel med brumslinga som visar sig när jag kopplar datorn från ett annat rum in i HK:n. Lossar jag antennkabeln från comhem-uttaget så försvinner det. Detta har jag haft problem med länge och har ingenting direkt med förstärkaren att göra. Dock kvarstår felet med förstärkarens brummande enligt ovan även när antennkabeln är bortkopplad. Ett styck jordavskiljare är beställd.

*Phew*.. En hel roman. Kan nån komma på lite tips & idéer om hur jag kan förbättra allting? Högtalarna har jag lyssnat intensivt på innan jag köpte dem, fast det kan ju vara så att de inte trivs alls i mitt rum.

Fotnot: Jag ska byta ut förstärkaren mot en bättre, detta inköpet kom bara till för att det skulle låta något alls och jag fann inget bättre för pengarna jag kunde lägga upp. Det låter ingalunda dåligt, men jag tycker klangen är alldeles för mörk och gosig för min smak. Så lät det inte i en butik när högtalarna drevs av en Vincent SV-233. Nåja. Det får bli ett senare projekt.. :)

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:00:32  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej teflon,

Du skriver inte hur långt det är från högtalarna till sidoväggarna, men om vi utgår från att de inte är närmare än du har till dina bakväggar så kanske det inte är problemet. 90 cm är väldigt långt ut. Själv kör jag med strax över 50cm (till både bak- och sidoväggar) utan att få problem med basen. Den totala dämpningen i rummet är också viktig. Alltså den samlade mängden dämpande material såsom möbler, mattor, tavlor etc. En vild gissning är dock att din H/K inte riktigt driver 52:orna på ett tillfredställande sätt. Varför inte låna hem en bättre förstärkare och se om det blir bättre. Om du kör med riktigt billiga högtalarkablar är det helt klart också värt att prova åtminstone något i stil med Supra Ply el. liknande prisklass. (Det finns säkert miljoner andra tips på högtalarkabel)

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:06:52  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Har själv ett par 52 SE med Vincent SV-233 och kan hålla med att basen kan ibland bli "bumlig", speciellt när det är en dålig inspelad/mixad CD. Jag kan dock hålla med om att dom lät bättre i butiken än hemma!

Skall dock pröva med att bygga absorbenter enligt DIY tipsen på forumet, så får vi se hur det låter.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:27:44  Show Profile Send Poe a Private Message
En annan undring. Du säger att högtalarna är nya. Hur länge har du haft dem? Jag upplevde de som lite bumliga innan de blivit inspelade ordentligt.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:32:03  Show Profile Send rowa a Private Message
Testa hänga upp en matta modell tjockare bakom högtalare.
Kan ju även vara förstärkaren som inte riktigt klarar av att spela dina 52or rättvist.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/04/06 :  16:04:10  Show Profile Send teflon a Private Message
Poe:

Högtalarna står ca 90 cm från ena sidoväggen, den som vätter emot balkongen. Åt andra hållet är det tomt fram till en sektion bokhylla som jag ställde där när jag möblerade om i helgen för att se om jag kunde förbättra ljudet. Högtalarna är nästan två veckor unga, fick dem ospelade, förutom det Dynaudio gjort. De står hemma och brölar P3 nu. ;) Så jag har väl spelat ca. 50 timmar, gissningsvis. Anders la på 100 timmar sen jag hörde senast och säger att det krävs 300 timmars inspelning innan det är klart.

Kabel? Mja, har fluktat lite åt Nordost-hållet faktiskt både vad gäller interconnect och högtalarkabel. Min kompis kommer tatuera in P-L-A-C-E-B-O i skinnet på mig i sömnen. Fast jag vet att det är skillnad, så jag bryr mig föga om det. Dessutom är det MINA slantar och för att kopiera en gammal Wiman-fras: "Om pengar inte skulle rulla skulle gud inte gjort dem runda". Handlar du förresten bara med mynt, Björn?

Dr Moureau: Jag upplevde faktiskt den alltför korta sessionen med Vincent SV-233 som något basfattig, men väldigt luftig och fin med högtalarna - något Anders dementerade direkt vad gäller basen. Möjlighen var det musiken som jag inte alls kände till. Fast jag satt mest och tittade på Evidence Master-högtalarna som tornade upp sig på HifiStället och dessutom hade jag bråttom iväg till jobbet, så det blev inte världens längsta session.

Rowa: Definitivt! Ska testa allt från mattor till absorbenter (som får vänta tills jag får slantar) och kuddar i hörnen etc. Ska även testa att ställa in allting i mitt sovrum och se hur det låter där inne. Konverterar isf. sovrummet till lyssningsrum.

Tack för tipsen, alla! :)
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/06 :  16:32:33  Show Profile Send Poe a Private Message
300 timmar? Det låter lite överdrivet. Jag har spelat mina i ca 60 timmar och de låter mycket bra. Jag hart hört ca 200 timmar tidigare även om jag tror at de sista 100-120 timmarna av dessa inte ger några våldsamma förändringar. Angående din kompis och placebo , jag säger bara lyssna själv och bli glatt överraskad . Min första riktiga aha-upplevelse var när jag uppgraderade från "Bell-wire" till suprakabel. Det måste vara över 10 år sedan nu...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:42:41  Show Profile Send 24U a Private Message
Testa med en annan förstärkare... h/k kan vara lite feta i basen och 52:orna är grymt bra på att spela det den blir matad med... Du har bra avstånd från väggar vad jag förstår... Prova även skumpropparna som medföljde.... Testa lite olika långt instick...

Har Dynaudio Audience 82 och de har alltid varit bumliga och tyvärr trötta/oengagerande med alla de h/k stärkare jag testat. Blev mycket bättre med Thule och nu kör jag Primare, då jag i det rum jag har nästan fått för slankt ljud istället... *hur en än vänder sig har en --- bak* ;-)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/04/09 :  16:47:23  Show Profile Send teflon a Private Message
Mmm, jag ska investera i en bättre förstärkare när utrymme ges för detta i plånboken, definitivt. Vi ska se vad som händer i nästa vecka när jag förhoppningsvis får hjälp med att testa andra kablar och sådant. Jag misstänker dock att H/K:n dessutom är lite trasig, iom brummet och sådant som jag beskrev ovan.
To be continued...
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:34:05  Show Profile Send teflon a Private Message
Humm, konstigt. När jag kopplar om högtalarna på 'speaker 2' så låter allting helt annorlunda. Bas, röster, diskant - allt blir bättre. Vad man läser på förstärkaren så klarar båda paren av "4 ohm min." högtalare (fast inte samtidigt).. humma. Lös den nöten om ni kan. :-)
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/10 :  09:16:37  Show Profile Send Poe a Private Message
Dags att byta förstärkare?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/04/11 :  19:55:38  Show Profile Send 24U a Private Message
Kan vara högtalaterminalerna som blivit "vickade lite för mycket...

Låter banalt, jag vet, men jag har själv fixat till flera stärkare med "spökfel" genom att löda om anslutningar till kretskortet.

Det goa me h/k är ju ändå deras fina förmåga att driva låga laster jämfört med andra i samma prisklass.

Lycka till...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000