HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Man får lätt att hålla sig för skratt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:42:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Min AV förstärkare som fylde två år i februari var inne på garanti service hos den av generalagenten rekomenderade. Jag fick tillbaka min H-K efter en månad sedan man bytt den gamla nättrafon eftersom den brummade. Typiskt nog när garantin gått ut så kommer problemen. Brummet i trafon har kommit tillbaka men det värsta är att jag fått likspänning ut från förstärkare. Det kan man höra när man vrider på volympoten som små raslande knäppningar. Om man stänger av förstärkare och sedan sätter på den så försvinner knäpparna...om man har tur annars på den igen. När jag spelar musik genom förstärkaren kan man ibland höra en bump(knäpp). Jag trodde först att det var fel på skivan men nu vet jag annat. Jag kör ju alltid digitalt(coax)men jag ska testa med att köra Tos och analogt från CD spelaren. Det skulle faktiskt kunna vara fel på CD:n....jag får nog testa med en annan digital källa. Jag har suttit och blivit förbannad på H-K innan jag började att skriva detta men nu börjar möjligheterna att rinna till medans jag har suttit vid datorn och skrivit. Jag hoppas nu att det är fel på min CD spelare. Men likspänningen kommer säkert i från H-K:n.

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/09 :  16:10:39  Show Profile Send Polarity a Private Message

Många är vi som haft problem med H/K. Brummande nätdel känns inte helt obekant för mig heller...

Detta löste sig då jag fick en ny burk (AVR7000). Nu på senare tid har jag bytt burk. H/K är dock utomordentligt bra när de fungerar.

Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/04/09 16:14:31
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:25:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag spelat både digitalt och analogt och konstaterar att felen ligger i min H-K AVR. Det känns jävligt tungt det här eftersom min erfarenhet gör att jag misstror kompetensen hos många service folk.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:44:19  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag lider med dig.

Bara för att du inte skall känna dig ensam:

1) Min ena woofer som jag väntat på i 4 månader från USA fungerar inte. Leverantören svarar inte på mejl.
2) Förra veckan spillde jag kaffe på min 3 månader gamla laptop. Tangentbordet beter sig väldigt konstigt.

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:46:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Margaux: "Leverantören svarar inte på mejl."

Det är märkligt hur olika det vara. Jag har en kompis som köpte en gitarrförstärkare från USA som hade fått mycket god omdömen. Den levererades till honom och han spelade....och det lät skit. Han skriver till fabriken och dagen efter fick han ett vänligt mejl från konstruktören. Det hela slutade med att han fick en ny gitarr förstärkare helt gratis som också lät skit. Han har alltså betalat för en och sålt två förstäkare och servicen och uppställningen från fabriken kan man inte klaga på.
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:39:37  Show Profile Send Polarity a Private Message

<gcs>
Den enda verkstad som jag köpt "icke-garanti" service för en H/K hos är:
http://www.elektronikservice.se/
Jag skickade apparaten till dem som företags-paket (Lite snabbare o säkrare leverans).
Jag fick ett gott intryck av dem...

De skickar emellertid H/K prylar - som så många andra verkstäder ned till Tyskland. Sedan varierar väntetiden beroende på verkstaden nere i tyskland...



Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/04/09 21:44:11
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:50:54  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Är det inte garanti på sista reparationen, även om 2 år gått?
Lusläs konsumentköplagen på nätet och kontakta din lokala konsumentvägledare. Det är mitt tips

Ang garantier, i vissa fall har jag fått läsa lagen för handlaren.
Bara för att dom inte velat repararera prylen som gått sönder.

Det här med eftermarknads support och service suger hos vissa handlare. Skall dock tilläggas att det ofta gäller större butiker typ El*******n, S**a & O**f. Så fort du går utanför dörren har dom glömt bort dig, och du är bara jobbig som kommer tillbaka och ställer krav.
Nej var påläst, lär känna konsumentköplagen och ge dig inte.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/11 :  00:14:09  Show Profile Send crion a Private Message
Brukar det inte vara ett 3 månaders garanti på själva servicejobbbet? Kolla konsumentköplagen
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/11 :  09:14:15  Show Profile Send Aton a Private Message
Såklart det är garanti på reparationen. Annars kunde ju t o m jag vara hifi-reparatör. Öppna lådan, skaka lådan, stäng lådan. Inte bra? Tyvärr, jag lämnar ingen garanti på mitt arbete. Knappast troligt!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:27:19  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
De gånger jag har lämnat HiFi och Videoprylar till rep så har det klart framgått på kvittot vilka garantier som har gällt, i normalfallet har det varit 3 månader på reperationen.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:34:39  Show Profile Send Polarity a Private Message

Garantin ja... service:n som jag själv köpte var för ett ännu äldre H/K försteg... och visst vill jag minnas att jag fick jag garanti för reparationen.


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/04/11 14:58:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000