HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bästa Pink Floyd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:32:01  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tjenna,

Vad har ni för favoriter från Pinkl Floyd!?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:13:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Liven "Delicate Sound of Thunder"

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:44:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
OK!

Nån eller vilka speciella låtar?

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:57:57  Show Profile Send knabsol a Private Message
"Alans psychedelic breakfast" och "be careful with that axe, eugene" är inte dumma om du ville ha enstaka låtar. Sen alla "klassiker" förstås Hela wish you were here-skivan är mycket trevlig oxå.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/04/09 :  01:10:11  Show Profile Send Gus a Private Message
Another brick in the wall (part two)
Från livealbumet PULSE.(det med lysdioden,synd att det inte går att byta batteri utan att skära sönder fodralet.

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/04/09 :  01:54:12  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Meddle, som kom före DSOTM är min favorit. "Echoes" och "Fearless" är förnämliga låtar.
Trist att Roger Waters försvann, blev aldrig sig likt efter det varken för honom själv eller övriga gruppen. Fast Waters "The Wall Live In Berlin" är faktiskt minst lika bra som gruppens studioinspelning enligt min mening , gästartisterna tillför en dimension till, speciellt Van Morrison ( Comfortably numb) och Sinead O'Connor ( Mother).
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:17:31  Show Profile Send edison a Private Message
Har ju inte hört alla (skäms! ;-)
Men Delicate Sound Of Thunder (har den på dubbel-LP) är ju underbar, liksom "The Wall Live".
Fick tag i den senare med "stora" packningen för 99 spänn(!) med massa bilder och text om genomförandet av dom första "The wall" spelningarna, nice.

Båda dessa låter desutom som man önskar, dvs kanon...!!! ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/09 02:19:01
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:20:15  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Trist att Roger Waters försvann, blev aldrig sig likt efter det varken för honom själv eller övriga gruppen.
- Håller inte helt med eftersom jag anser att Roger Waters är Pink Floyd och hans Amused to Death är en höjdare. Gruppens platter utan Roger Waters var/är ointressanta....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:29:35  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag kanske skall tillägga att just "Amused to Death" låter bättre ju bättre anläggningen är och det är helt otroligt att lyssna på den på en anläggning som inte komprimerar eftersom skivan har en enorm dynamik när den går från små viskningar till ett kraftigt crescendo. Hearing is believing.
Den är inspelad på Q-sound och jag var förvarnad ändå hajade jag till när någon hostade precis intill mig - kusligt!
Versionen man skall ha är naturligtvis vinyl - annars tror jag mycket går förlorat ...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:36:31  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mina favoriter är "Dark Side of the Moon", "Wish You were Here" och "The Wall". Jag lyssnar gärna på andra också men de här tre är de mest helgjutna och avlyssnas lämpligen från början till slut.

Efter "The Wall" stannde Pink Floyd av även om "The Final Cut" har några trevliga spår, den naturliga fortsättningen blev sedan Roger Water's "Amused to Death" och den tycker jag väl kan mäta sig med det bästa från Pink Floyd. Som eliot redan skrivit är "Amused to Death" inspelningstekniskt intressant med 3D från 2 högtalare och en fantastisk skiva för HiFi-test. Jag har letat efter vinylutgåvan men inte hittat den men den finns tydligen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:40:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det finns en rätt kul variant av DSOTM i reggae-takt, jag har den och lyssnar ibland på den, mest för att det är kul.

http://www.easystar.com/dubsidemain.html
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:19:52  Show Profile Send teflon a Private Message
Gillar såklart 'The Wall' och även 'Momentary Lapse of Reason'. Första spåret på den sistnämnda är gullig med en massa orgelliknande ljud och vågskvalp när en gubbe sitter ute och ror. Mycket mysig mysik!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:13:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Va kul! Många som åt minstonde HAR lite PF favvisar!

Själv är jag stor beundrare av:
Shine on you crazy dimonds - bra gitarrer, suggestiva rytmer, tempoväxlingar...
Time - härlig växling mellan råa riff (F#m, A, E) till flumbitarna med mer pårökta ackord Dmaj7 och Amaj7 (plus några till). Iskallt avslut på en text...
Comfortably Numb - Tja...vad säger man? Gitarrsolo?
Learning to Fly - bra, har börjat lyssna på nu på sistonde...
Wish you where here - härlig låt som, precis som Shine on you..., är tillägnad bandmedlemmen Sid (hette han väl?).

Bike är roligare än bra!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:17:15  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
tillägnad bandmedlemmen Sid (hette han väl?).

Nä, inte Sid Vicious..det var en annan grupp..
Syd Barrett stämmer bättre.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:21:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Sid, Syd, tomato, tomaato -

Ja, det var nog Syd ja...

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:55:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Comfortably Numb!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:31:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dark side of the moon förstås.
Jag har precis beställt SACDversionen av den.
Det ska bli spännande att höra den.
Den bästa versionen som jag har hört av den är gamla Mobile Fidelitys guldcd. Killen som äger den ville inte sälja den för den tusenlapp som jag erbjöd.
Vad kan en sådan vara värd??

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:53:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har några versioner av "Dark Side of the Moon", Mobile Fidelity's guld-CD inräknad. Bäst låter LP'n med god mariginal, SACD'n är inte så dum (jag har bara 2-kanals SACD) och Mobile Fidelity kommer därefter. Utöver dessa har jag haft ett par olika mixningar på CD och de har varit väldigt tråkiga att lyssna på när man hört LP'n i en massa år.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/04/10 :  00:06:41  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hela "Wish you were here" skivan, Och Money på "Dark Side of the Moon". På vinyl självklart.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/04/10 :  00:34:19  Show Profile Send Gus a Private Message
//Den bästa versionen som jag har hört av den är gamla Mobile Fidelitys guldcd. Killen som äger den ville inte sälja den för den tusenlapp som jag erbjöd.
Vad kan en sådan vara värd??//
-------------------------------------
Det senaste priset som jag kommer ihåg från Ebay var 220-dollar,tyckte jag var billigt eftersom priserna för några år sedan låg mellan fem och sjutusen Svenska kr.Kollade just nu och där fanns ett par till salu,priser just nu 53,00 resp.99,00-dollar.
Slutpriset blir---
Inhöpspriset för min del var 440:- köpte den ny när den kom ut och jag kom just nu på att jag otroligt nog inte lyssnat på den efter mina senaste uppgraderingar och nu har hustrun just somnat---men--
kanske------njaäää--får väl vänta några timmar till
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/10 :  02:13:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den absolut ljudmässigt bästa versionen av någon av Pink Floyds skivor spelades här hos mig ikväll.
Det var Timbre som hade med sig några skivor och bland dom fanns den här som Burmester har några spår av Pink Floyd.
Som vanligt med Burmesters ommixade skivor var detta en kanonmix:

Den finns inte att få tag i mer, men den ligger på min hårddisk i väntan på att brännas ned på en svart cdrskiva.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:49:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Den bästa versionen som jag har hört av den är gamla Mobile Fidelitys guldcd. Killen som äger den ville inte sälja den för den tusenlapp som jag erbjöd.
Vad kan en sådan vara värd??//

Hade tydligen flyt! Shoppade nyligen en sådan begagnad av min lokale skivnasare för 139 pix!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2004/04/10 :  14:00:42  Show Profile Send sista_striden a Private Message
"One of my turns" är en av dem allra bästa
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/04/12 :  18:23:10  Show Profile Send Joe a Private Message
Ojoj, inte lätt att välja ut en enskilld favorit av allt PF har gjort men några låtar som tillhör de absoluta favoriterna ska la inte vara så svårt att plita ner. Så, utan någon inbördes rangårdning:

Echoes.... drömma sig bort till en annan tid
Brain Damage.... poesi på hög nivå
Time.... härlig melodi
One Of These Days.... snacka om driv
Shine on you Crazy Diamond.... underbar att slappna av till
Wish You Were Here .... se ovan
Welcome to the Machine.... väntar fortfarande på att vi ska få höra den här när vi står och jobbar på bandet på Volvo

.... några av mina absoluta PF-favoriter

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/13 :  09:54:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Konstigt nog är nog Animals min favorit. Inte så känd men den skiva som känns mest helgjuten i mina öron.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/04/13 :  10:29:22  Show Profile Send sisko a Private Message
Som varande allergisk mot alltför bombastisk musik så finns det enligt min mening endast en helgjuten Pink Floyd-platta och det är naturligtvis Piper at the gates of dawn. Chocköppningen med Astronomy Domine är klassisk psykeldelia när den är som bäst och Lucifer Sams gitarriff har nog fått många att starta tuffa band. Syd Barretts geni skiner verkligen som en diamant på det här albumet. Resten av PF:s produktion tycker jag inte är så intressant även om nån låt här och där är riktigt bra.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000