HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bästa Pink Floyd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:18:47  Show Profile Send Patrik a Private Message
Som Pink Floyd entusiast är det svårt att nämna några enstaka låtar då det brukar variera med tiden. Men den roligaste jag har är nog Wish you were here i DTS-surround! :-)

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:26:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vad härligt att ni delar med er och att ni verkligen har lite känslor för PF!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/04/13 :  17:40:50  Show Profile Send Lepra a Private Message
"Have a cigar" är nog min absoluta favorit.
Ska det vara skiva så är det "Wish you were here"

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/04/13 :  18:38:19  Show Profile Send Gus a Private Message
Ang.priser på Mobile Fidelitys guldskiva så börjar det bli rena prisraset mot vad det var för några år sedan.
Dom tre senast sålda på E-bay betalades med 83.00 resp.110.00 och 137.00 Dollar.
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/04/14 :  10:48:50  Show Profile Send Falkman a Private Message
Jag ställer mig i hyllningskören för Whish You Were Here och låtarna Shine on You Crazy Diamond part one/two plus titellåten. Comfortably Numb på The Wall är ju en av Pink Floyds höjadarlåter tycker jag.

På tal om 1. MatsT nämde reggaelåt på DSOTM. Wyclef Jean lånade Whish You Were Here och tolkade den på sitt eget sätt. Inte så pjåkigt.

På tal om 2. Eliot nämde Roger Waters Amused To Death. Hade en liknande upplevelse då jag hörde röster från tv:n som står 2 meter innan vänstra högtalaren, trots att ljudet var avstängt på tv:n. Kul med Q
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/14 :  16:25:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Alla låtar som nämnts av er alla tycker jag mkt om.

Jag har alla album och DVD:er som kan köpas. Har alltid älskat denna grupp. Jag hittar fortfarande nya saker i låtar i deras tidigare (de första) skivorna.

Bästa gitarrsolo: Är väl Comfortably Numb (Jeff Beck gör en härlig insats på Amused to death men den räknas inte)

Bästa låt: I wish you were here

Knasigaste låt: Alans psychadelic breakfast. Fast Roger Waters första solo skiva med låter Music from the body är ännu knasigare. (Fiser i takt bl.a.)

Bästa text: Hey you (får alltid gåshud)

Bästa låt när man druckit alkohol: Comfortably numb

Sämsta låt: Another Brick in the Wall part II (fast där provocerar jag lite).

Kultigaste fras: There is no dark side of the mooon. As a...its all dark.

Personlig favorit fras: Breznev took Afganistan, Begin took Beirut. Maggie took the union jack. Oh Maggie what have we done?

Första PF låt som jag kommer ihåg jag älskade: Shine on you crazy diamond.

Coolaste skivomslag: Atom heart mother.... eller DSTOM.....eller Animals.

Bästa skiva: The Wall - Världens bästa platta. Finns inget i närheten.

"Shine on you all".....eller "Good bye cruel world" beroende på vilket humör ni nu är

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/14 :  18:08:43  Show Profile Send bing a Private Message
Tycker det mästa är bra men det kräver lång inlyssning för att se deras storhet

alla öron är olika
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/14 :  21:49:47  Show Profile Send Margaux a Private Message
Glömde ju en:

Låt inspelad med snuvigaste näsan: I wish you were here

/Joachim
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:20:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hur är det med alla deras gamla skivor som numera nästan enbart går att få tag på i nya rem. versioner? Låter de lika bra som originalen?

Tänkte köpa lite fler PF skivor snart då jag just nu enbart har
Dark side of the moon på CD/SACD och denna skivan tycker jag har flera riktigt bra låtar.

Edited by - hifirocker on 2004/04/14 22:20:33
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:41:18  Show Profile Send bibi50 a Private Message
En av deras första hits: SEE EMILY PLAY
fast med Syd. Tänk er 60 talet och plötsligt dessa
fantastiska ljud i mitten på låten. Gåshud !
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/15 :  01:31:19  Show Profile Send edison a Private Message
Falkman:
"På tal om 2. Eliot nämde Roger Waters Amused To Death. Hade en liknande upplevelse då jag hörde röster från tv:n som står 2 meter innan vänstra högtalaren, trots att ljudet var avstängt på tv:n. Kul med Q"

Hmmm...låter som du beskriver ljud som kommer från någon punkt mellan dina (stereo?) högtalare...då SKA väl ändå vissa ljud väl dyka upp tex från där TVn står, om den står mellan högtalarna förstås...vilket din formulering antyder)
Hur menade du?

Jag tycker det händer då och då att ljud kommer från platser utanför steroparet på Nicam TV-sändningar och på CD-skivor utan Q-sound etc, och vanlig stereo bygger ju på att en ljudbild byggs upp hela vägen från högtalare till högtalare.

Bara undrar, då jag inte har nån "Q-platta" är det ju intressant att veta och undvika missförstånd... ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:23:26  Show Profile Send Falkman a Private Message
Edison, jag vet inte exakt hur QSound funkar, kanske en fasförskjutning som mixats fram på något sätt.

Jag hör alltså röster, hundskall och andra ljud långt framför. (alltså mot mig), och på sidorna av högtalarna. T.ex låter det som en gallopperande häst kommer in från ca. 3 meter framför och till vänster om ena högtalaren, passerar mitten för att sedan försvinna 3 meter framför och till höger om den andra högtalaren. Surroundljud med två högtalare kan man kanske kalla det. Eller 3-dimensionellt ljud.

Det enda som står beskrivet om QSound på cd:n är: "This recording was mixed in QSound, a new audio technology producing a wider, more natural sound field". Sen står det att man ska sitta exakt mellan de två högtalarna för att få ut bästa resultatet.

Låter bra gör det också
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:39:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tveklöst hela "Meddle"!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/16 :  22:16:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag kan inte låta bli att delge forumet följande sanna historia från livet nu ikväll:

Inspirerad av denna tråd kände jag suget efter min Echoes. Letade och letade bland mina CD, på bord och hyllor intill CD-speleriet utan att finna den. Går därför in till den femtonårige sonen för att fråga om han kunde ha sett den nånstans.

"Visst", svarar han.
"Den står bland mina CD i hyllan därborta" fortsätter han och pekar mot sin CD-samling.

Den kommande generationen verkar även den kunna tillgodogöra sig god musikkultur. Det finns hopp!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:22:41  Show Profile Send hal a Private Message
"Den kommande generationen verkar även den kunna tillgodogöra sig god musikkultur. Det finns hopp!"

Visst är det härligt. Betänk att DSOFTM kom ut 1974. 30 år sedan och kan fortfarande spelas med behållning. Undrar hur mycket av dagens musik som blir odödlig...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:35:20  Show Profile Send Margaux a Private Message

Ju äldre jag blir desto äldre musik uppskattar jag

/Joachim
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/17 :  09:37:22  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Bästa Pink Floyd?

Tål att visas igen

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/04/17 09:38:27
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/17 :  10:34:51  Show Profile Send Margaux a Private Message
Får mig att tänka på låten där Roger sjunger - I need a dirty woman

/Joachim
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/08 :  00:45:21  Show Profile Send patst577 a Private Message
Det här var en väldigt svår fråga... hmm...

The wall är ju ett av värdens bästa album som helhet.... där ligger ju dessutom: Comfortably Numb! Det är dock synd att when the tigers broke free inte är med på skivan utan bara är med i filmen... för den gillar jag skarpt!

Jag gillar dessutom plattan the final cut... den fastnade direkt... och ja.. wish you were here är otrolig den med... hur länge ska man hålla på?

Dessutom, jag är bara 20... och jag e fortfarande lite irriterad att jag aldrig åkte och tittade på waters 2002...

Några andra låtar: the fletcher memorial home, the divition bell, the great gig in the sky, wish you were here, hey you... jaja... ni förstår!

(f-n va jag e sur att jag inte har min vinylspelare inkopplad.... har inte plats för den *suck*)

edit: va tvungen att lägga till lite mer...

/Patrik

Edited by - patst577 on 2004/05/08 00:46:51
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/08 :  02:19:08  Show Profile Send Margaux a Private Message
patst577,

det glädjer en gammal uv som nästan är dubbelt så gammal att PF fortsätter att skänka glädje även till den "yngre" generationen.

Det är verkligen fascinerande att DSOTM är lika nära andra världskriget som dagens datum i tiden.

När jag gick med min son idag till skolan berättade jag om tiden innan färg TV och tiden innan kopiatorn var uppfunnen (finns det någon mer än jag som kommer ihåg hur gott (!) spritiga stensciler luktar?). Då insåg jag att för honom var det lika märkligt att höra om min första dator (en VIC20) som det är för mig att höra om farmor som berättar om de första flygplanen.

Men en sak tycker han är fullständigt naturligt. PF lyssnar han gärna på. Hans favoritfras är :Marmelade.... I love marmelade

Ja ni vet ju vilken frukost den serveras på

/Joachim
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/05/08 :  23:35:52  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag gillar albumet "The final cut" enormt mycket. Speciellt sista låte "Two suns in the sunset"...

Annars slinker det mesta ner från Arnold Layne till Amused to death med undantag för Floyds skivor efter the final cut, som jag har extremt svårt att hitta ngt bra med.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/09 :  07:20:19  Show Profile Send nin a Private Message
Eftersom jag är vinylskadad så lyssnar jag på skivor och inte på låtar .
Så även om jag tycker dom flesta tidiga Pink Floyds skivor är grymt bra så om jag måste välja en så blir det Piper at the gates of dawn. Helt underbar platta.

quote:
Betänk att DSOFTM kom ut 1974. 30 år sedan och kan fortfarande spelas med behållning. Undrar hur mycket av dagens musik som blir odödlig...

Ungfär lika många eller kanske t o m mer.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/09 :  07:32:02  Show Profile Send patst577 a Private Message
Aldrig att dagens musik kommer stå sig lika länge.... mycket av det försvinner ju efter ett år eller så... men vissa saker kommer garanterat leva vidare.. på gott och ont.

/Patrik
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/05/09 :  20:33:24  Show Profile Send joakim a Private Message
"Aldrig att dagens musik kommer stå sig lika länge.... mycket av det försvinner ju efter ett år eller så..."

W A Mozart skrockar i sin grav ... 30 år ...hahahahaha
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/09 :  20:50:32  Show Profile Send patst577 a Private Message
Nåja... jag hoppas iaf att mycket av dagens populärmusik försvinner fort men det är ju min personliga åsikt!

Tyvärr görs inte PF-skivor längre... men det finns mycket bra idag med förståss...

/Patrik
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000