HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa CD spelare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:01:27  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej alla!
Tack för alla förslag; 10, sker, sampix, wolfie, epkpeng, hifirocker, rolfen,Tomas, Robban och Poe.
Jag är egentligen ute efter en ren Cd, men det finns många som påstår att multispelare är lika bra om inte bättre och en DVD skall man väl ha också...
har lite problem med Hifi&musik testen...Först bör man inte tala om vilka som ingår i panelen som blind testat förutom de två som skrivit artikeln, och jag anser att man måste ange vilken kring utrustning som använts...hur kan man annars veta om det verkligen är neutrala produkter eller bara en kompensation av något i kring utrustningen som de använt.
En annan sak jag funderar över när det gäller denna artikel är följande om roteln, "presenterar nog den djupaste basen av de fyra". Jag trodde att när det gäller djupbas så är det oftast högtalare och ibland förstärkare som sätter denna gräns. Hur djup basen är mätts väl i Hz. Hur den sedan presenteras, detalj upplösning och dynamik är ju en helt annan sak och inte vad jag skulle kalla djupbas. Är jag helt fel ute???

Mvh Dan

Kul att detta är ett så aktivt forum...

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:30:02  Show Profile Send sker a Private Message
>Harman
Om du är ute efter en ren cd-spelare så tycker jag att du ska leta efter en sån också, mina egna erfarenheter vad det gäller multimaskiner är att fler funktioner kostar mer, det vill säga att du måste betala mer för en multimaskin för att få samma ljudkvalitet som en ren cd-spelare. Jag ska inte säga att det gäller alla utan enbart de jag lyssnat på. Sen får man ju också ställa sig frågan om hur mycket man kommer att använda SACD och DVD funktionen eftersom antal titlar är ju begränsade.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:43:48  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Sker
Finns Arcam 82 i svart, tror aldrig att jag sett annat än silver...jag är ganska inne på svarta hifi maskiner....passar mitt estetiska sinne bättre...Men Arcam har ju toppen rykte och färg är ju inte allt...kanske bör testa Arcam mot Rega och Primare..
Har du någon erfarenhet angående dyrare spelare än 10kkr, får man mycket bättre ljud för 20-30kkr eller är det marginella skillnader? vari ligger i så fall skillnaderna? andras åsikter om detta är också välkomna....

MVH Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:00:36  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag är helt övertygad om att Arcam cd82 finns i svart

Angående pris kontra prestanda; Enligt mig får man en mycket bra cdspelare för 10´.. Visst, en spelare som t ex nya Meridian-serien slår väl det de spelarna på fingrarna när det gäller allt.
Men är man sedan villig att betala 3 gånger så mycket för detta?

Likväl multispelare, som man får betala för andra format, så får man med dyrare spelare betala för dess mer påkostade finish (och ja, oftast för prestigemärket också).

quote:
Jag trodde att när det gäller djupbas så är det oftast högtalare och ibland förstärkare som sätter denna gräns.

Du har både rätt och fel
Personligen har jag hört många spelare som skiljer sig otroligt mycket åt när det gäller just basområdet. Men som du skriver så räcker det inte med en "bastung" cdspelare för att man ska få maximal djupbas. Klarar inte förstärkaren och högtalarna att leverera riktigt djup bas, så ja,..vilken nytta gör den cdspelare då?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:07:06  Show Profile Send sker a Private Message
>Harman
Arcam 82 finns i svart också. Om man lägger så pass mycket pengar på en spelare så vill man ju att den ska se snygg ut också. Det är mycket svårt att säga någon summa man måste gå upp för att det ska bli bättre ljud eller vad som är prisvärt eller ej. Kan tyvärr inte ge något råd där men om du bestämmer dig för en summa som du är villig att betala och sedan försöker hitta så många spelare i den prisklassen och testar dem så kommer du nog inte bli besviken på dit val.
Lycka till!

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:35:14  Show Profile Send Sudden a Private Message
Tycker helt klart att du skall slänga ett öga på NAIM CD5i.
Kanske lite över din budget. Men en oerhört kompetent spelare som låter underbart.

/Sudden
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:08:39  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Harman; Tycker det engelska Myryad har en bra cd i MCD200.
Denna brukar gå loss på 11,5kkr mne jag såg att de är fyndläge på Bossanova.
Kolla i deras annons 7900 var den nedsatt till där.
För de pengarana är den enligt mig JÄTTE svårslagen upp till 10kkr.
Om jag skall försöka mig på en beskrivning av ljudet får det bli dynamisk "rolig" spelare. Ähh jag är inge bara på att beskriva ljudet, lyssana själv vet jag du lär inte bli besviken.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:56:21  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Jag trodde att när det gäller djupbas så är det oftast högtalare och ibland förstärkare som sätter denna gräns.
För en tio år sedan var det största handikapp de dyraste Levinson, Krell mm digitalkomponenter hade mot analog just en svammig bas - och det har blivit mycket bättre. Det har hänt rejält mycket och just på den fronten är min nya Primare DVD30 klart bättre än min Sonic Frontiers som var en erkänt bra CD-spelare i mitten på 90-talet....
Sonic Frontiers väger mycket mer och är mycket stabilare och dämpad med asfaltmattor - men den nye är ändå klart bättre i just basen....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:07:02  Show Profile Send Harman a Private Message
Tack för alla bra råd, känner att jag måste börja planera provlyssningar på en mängd CD spelare; Arcam 82, Primare D-20, Rega, Myryad har det ju skrivits mycket positivt om....Måste nog kolla in Pioneer DVDerna också, harju ingen DVD och det verkar ju meningslöst att köpa någon som inte tar alla formaten, man måste väl börja nosa på SACD och DVD-A...

-Sudden: Vad kostar Naim CD5? Budgetar är till för att brytas och rekalkyleras...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:16:31  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Audio Nicke!
Bossanova ligger väl i Luleå, blir lite långt för mig från Uppsala, men ljudmakarn i Stockholm säljer den för 8995...men nu måste jag planera för lite provlyssning...

Om ni har fler förslag så hör gärna av er..

MVH Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:28:01  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Harman;
långt från uppsala jupp, men ännu längre från Halmstad där jag bor
Farkt på ett par hundra kna mna leva med om man vet att man vill ha den

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:33:52  Show Profile Send Harman a Private Message
- Audio Nicke, Sant men jag måste provlyssna först, när jag väl hunnit med det så lär väl den vara slut på bossanova men annars är ju frakt en bra ide...Ha det gott

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:43:21  Show Profile Send Harman a Private Message
-Audio Nicke, skönt jag behöver inte ens åka till Sthlm, kan lyssna på myryad här i Uppsala på allradio..toppen
Glad påsk på er alla!
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:51:45  Show Profile Send sker a Private Message
>Harman
Naim CD5i kostar ca 11kkr, har bara lyssnat på CD5an som kostar ca 17 och den var riktigt bra, så CD5i är nog riktigt intressant.
Glad Påsk

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/09 12:53:31
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:57:58  Show Profile Send Sudden a Private Message
Naim CD5i 10970:-
Så det är ju inte mer än 1000 kronor över.
Finns på www.hifiart.se

Lycka till

/Sudden
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:51:20  Show Profile Send sker a Private Message
>Sudden, har du jämfört CD5 och CD5i med varandra? Skulle vara kul att veta vad man får för pengarna vad det gäller CD5i. Tyckte att CD5an var mycket prisvärd då jag lyssnade på den för ett par år sen.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/09 :  16:59:58  Show Profile Send Harman a Private Message
Naim är med på listan över spelare som måste lyssnas på...listan blir bara längre...skall besöka allradio nästa vecka, men Stockholm måste jag också besöka får väl ta ledigt någon dag framöver.
För tillfället så jobbar jag kväll/natt och passar valp på dagtid, så jag eller frugan måste alltid vara hemma. Frugan tycker för övrigt att jag redan har en CD (har ni hört den för...suck).

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/04/09 :  17:52:29  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag har inte jämfört CD5 och i med varandra.
Har lyssnat mycket på CD5an men 5i har jag bara lyssnat på när den va med på higend 04. Och då tyckte jag absolut inte att den gjorde bort sig.

/Sudden
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:17:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Glöm inte att ta med din gamla spelare när du ska lyssna. Din fru kanske har rätt (den här gången/som vanligt, välj själv;)

Dyrast är sällan bäst och det är skillnad på "gräva fram bas i de djupaste oktaverna" och neutral.

Blindtesta en "billig" mot en "dyr" när du ändå håller på och berätta vad du upptackte för oss. Lycka till.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:00:00  Show Profile Send sker a Private Message
Då kan det nog tänkas att Naim CD5i är mycket prisvärd

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:31:11  Show Profile Send 10 a Private Message
5i står sig bra mot 5:an, men man ska komma ihåg att det inte går att koppla på någon extern strömdel på i-modellerna. Om man någonsin har testat att göra det på en Naim-produkt vet man hur mycket det gör! Det här är förvisso inget problem om man inte tänker uppgradera längre fram, men annars hade nog jag letat efter en begagnad CD5 i stället.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/10 :  14:48:17  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Lasselite, Ja det vore trist om man la ner 10 papp och fick något sämre än det man har...:(
Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/04/10 14:49:42
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/16 :  11:49:09  Show Profile Send Per G a Private Message
Dan,
Naim gör bra cd-spelare och deras gamla modeller är i mitt tycke ett mycket bra beg-köp. Det som är viktigt när man ska lyssna på Naim cd är att dom varit påslagna minst 2 dagar helst 5 om dom ska låta bra, lyssnar du på en kall Naim cd får du bara "halva sanningen"!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:26:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Det som är viktigt när man ska lyssna på Naim cd är att dom varit påslagna minst 2 dagar helst 5 om dom ska låta bra


Låter helt absurt...en sådan apparat skulle jag aldrig velat äga.
Vad är det som den fortfarande inte kan återge efter att stått på i ca 1-2 tim och blivit varm??
Nog för att vissa apparater kan behöva spelas in och liknande men sådana här uttalanden blir svåra att ta på allvar.
Är det inte bara så att lyssnaren har börjat med att lyssna på dagtid då det ofta är mer väsen och oljud som stör utifrån för att senare under veckan suttit sig ner och lyssnat sent på kvällen då det ofta är lite mer lugnt och tyst runt omkring och då fått för sig att cdn tar lite tid på sig att prestera optimalt....

Edited by - hifirocker on 2004/04/16 15:26:35
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:30:58  Show Profile Send keefan a Private Message
Arcams CD 82 skulle jag också rekommendera. Kör själv med Vincent CD-3. Den tycker jag mycket om, men CD82 är nog mer "exakt".
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000