HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RIAA-Steg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:38:31  Show Profile Send musiclover a Private Message
Jag har REGA P3 Skivspelare + REGA Elys Pickup.
Jag funderar på att köpa ett bra RIAA-steg till skivspelaren.
Kanske någon av dessa RIAA-steg: Dynavector P-75, Trichord Dino, Lehmann Audio Black Cube, Clearaudio Basic

Någon som har provat ovanstående RIIA-steg, vad tyckte ni om dem, vilka rekommernderar ni?

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:52:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
I vilka prisklasser ligger dessa riaa'n?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:12:54  Show Profile Send karvid a Private Message
Jag har inte spelat vinyl så länge (många år sedan sist) och har lite tunnt med referenser, men jag köpte för en månad sedan en Clearaudio "Virtuoso Wood" MM-pickup (4,400:-kr) samt ett Clearaudio Basic RIAA (3,500:-), som jag blivit varmt rekommenderad. Ljudet överträffade alla mina förväntningar eftersom jag fick ett dynamiskt och levande ljud som jag saknat i CD-spelaren (trots CD-spelarens alla detaljer och djup i ljudbilden). Jag blev definitivt frälst för vinyl och kommer att uppgradera skivspelaren härnäst!

mvh
Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/15 21:04:59
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:23:04  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Det kan vara värt att kolla upp Harmony Designs RIAA-steg, V9. Jag använder detta själv tillsammans med en Rega P25.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:50:58  Show Profile Send palm a Private Message
Jag har en Clearaudio Micro Basic Riaa som tar både MM o Mc kostar under 3000:- och låter mycket bra, bra dynamik
Kan varmt rekomendera denna lilla ask

Palm
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:15:32  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag kan inte rekommendera någon, men om du väljer att köpa Trichord Dino så kan jag tipsa om att det blir mycket billigare att beställa den direkt från tillverkaren i England: http://www.trichordresearch.com
De har en Online-shop på hemsidan.
De tar £299(ca 4000kr), och om du vill ha den bättre nätdelen Dino+ så är paketpriset £498(ca 6800kr).

Angående garantier så fick jag detta svar när jag mailade dem:
"The warranty we give with all of our equipment is 2 years from date of purchase.
We would pay the carriage both ways as long as the fault with the equipment is ours.
We have stock of the Dino with Dino+ and can ship within 24 hours of receipt of order.
Delivery time from shipping is normally about 4 working days
"

Ljudmakarn tar 5900kr utan Dino+, och jag vet inte om några andra säljer den i Sverige.

Jag var väldigt nära att beställa en Dino från England, men fick ett bra pris på en Primare R20 så det blev en sån istället...
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/04/16 :  00:00:54  Show Profile Send Per a Private Message
rega fono då?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/16 :  00:35:26  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Pro-ject tube-box, hur låter den?
Fin är den i alla fall!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2004/04/16 :  09:01:49  Show Profile Send Fred a Private Message
Försök hitta en Edison One, ett rörförsteg från sent 80-tal som har en mycket fin RIAA-del. Det finns två varianter: en med enbart RIAA samt passiv (ingen alls)linjedel samt en med RIAA och en katodföljare i linjedelen. Bägge låter kalas. Du kan säkert få tag på en för 1000-1500 kr.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:09:17  Show Profile Send Daniel a Private Message
Pro-Ject Tube-box låter vackert tonalt, med bra värme och djup. Men den saknar lite upplösning tycker jag. MF:s nya XLP3, eller vad den heter, har högre upplösning och mer pondus.Den var riktigt trevlig och borde stå på lyssnarlistan. Låna hem några olika kandidater och prova.
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2004/04/16 :  17:45:02  Show Profile Send musiclover a Private Message
Tack för alla tips och synpunkter, ska försöka låna hem eller lyssna på de nämnda RIIA-stegen.
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/16 :  18:40:14  Show Profile Send schull a Private Message
Jag har två ria kort förr MM pickap från naim som har suttit i en 42-5,,, dom låter alldeles ut märkt. Skulle fungera bra med batteri drift!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000