HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Villket blir det bästa 3 front systemet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/07 :  13:19:15  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message
Villket blir det bästa 3 front systemet.
De ska vara till Framför allt film med också till music
Det ska vara i ett 7.1 System

System 1
Front: Revel performa F50
Center: Revel Performa C50
Sidor: Revel Performa S30
Bak: Revel Performa S30
Två Subwoofers: Revel Performa B15

System 2
Front: Martin Logan Odyssey
Center: Martin Logan Theater i
Sidor: ?
Bak: ?
Två Subwoofers: Revel Performa B15

System 3
Front: Canton Karat Reference 2 DC
Center: Canton Karat CL400
Sidor: ?
Bak: ?
Två Subwoofers: Revel Performa B15

System 4
Front: Mirage HDT-F
Center: Mirage HDT-F
Sidor: Mirage HDT-R
Bak: Mirage HDT-R
Två Subwoofers: Revel Performa B15

Nå vad tror ni ... villket blir Dröm systemet


Edited by - PioneerHLDX9 on 2004/04/08 18:36:08

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/04/07 :  15:04:46  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Tjena!!!
System 2 röstar jag på. Har själv Martin Logan runt om. Helt klart överlägsen i mina öron.
Skulle inte kunna tänka mig något annat oavsett pris.

MVH
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/07 :  15:29:34  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det var ju inga standard system

Vad har du idag? Vilket är ditt ljudideal? Systemen är ju lite olika.

Canton - De rockar bra men saknar det där sista magiska generellt sett. Bra till film. Jag har inte hört deras Reference 2 högtalare i en riktigt bra miljö. Tycker de ser lite väl lådiga ut dock. Dålig finish vs pris. Nä de blir det inte!

Antingen gillar man MLogan eller så gör man det inte. Jag älskar sättet att presentera ljudet, tycker dock att de färgar ljudet på sitt subjektiva speciella sätt. Snyggast.

Samma sak med Revel. Fantastiska högtalare förutom då att det finns en slags vattenstämpel (timbre) i ljudet som jag inte vet om jag skulle vänja mig vid. Låter det naturligt? Kanske skulle jag älska dem efter ett tag?

Inte lätt. Problemet är att den perfekta högtalaren inte existerar. Alla system har sina förtjänster.

Skulle ta och lyssna på QUAD 988 som ett alternativ till MLogan. Tre stycken i fronten kan nog vara likvärdigt med ovanstående.

Skulle också lyssna på Kef, Dynadio och B&W. Men nu blir det lite OT.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/07 :  17:15:51  Show Profile Send crion a Private Message
Av dina alternativ blir det alternativ 1.
Bättre att matcha de fina B15a subbarna med samma märke på frontarna med likande designprinciper och karaktär.
Jag har inte fått någon övertygande demo på F50a. Men jag hoppas att de minst motsvarar M22 i mellanregister och diskant och M22 spelar väldigt dynamiskt och okomprimerat för sin storlek hemma hos en god vän.

För min egen del skulle jag dock ta 2st Meridian DSP5500 och en DSP5500C (Den grymmaste center jag hört) i silverlack och koppla in dessa till en G68 processor eller G91 försteg/DVD
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/04/08 :  16:29:17  Show Profile Send drgreen a Private Message
Canton kan jag inte uttala mig om då jag inte hört dessa.

ML Odyssey låter ju onekligen trevligt men jag tycker fortfarande Logans har en lite för begränsad sweetspot för hemmabio. Dessutom tror jag det blir knivigare att få till bakhögtaleriet med ML runt om ssk om du ska ha 7.1. De är ju dessutom ganska stora-så det gäller att ha rum för dom plus att dom måste ut en rejäl bit från bakvägg innan det blir bra. Jag tycker också att ML är ganska känsliga för de slutsteg de drivs med

"Vinnare" För min del skulle alltså bli Revel...

Nu är jag ju förstås lite partisk då det står ett par revel studio och en revel voice center som frontar i mitt biorum....
Revel har ju den fördelen att det finns mkt justa surroundhögtalare som lätt väggmonteras och som kan switchas mella mono och dipol.

Revels B15 är ju onekligen en intressant sub men jag skulle nog ändå snegla på Velodynes DD subbar pga att jag tror de är mer lättjusterade. De ligger ju tämligen väl till i pris i sverige också.
Att man måste ha sub av samma märke som huvudhögtalare tror jag inte på även om det ju förstås ger en känsla av enhetlighet.

PS. förresten har Revel kommit ut med en ny sub som heter sub 30 som är lite kralligare än B15 och som hör till Ultimaserien.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:22:57  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag skulle gå för 1 eller 2.
Bak skulle du kunna gå för Clarity eller Script eller Fresco.
Allt beror ju på hur mycket plats det finns bakom...Om du har mycket plats kan man skulle jag gå för Martin Logan. Men det är ju min smak. Det är ju litte specielt med Martin Logan ljudet man måste ju tycka om det, och så är det ju litte plats problem om man inte vill ha Fresco för sidorna och bak.
Revel bör låta mycket bra.
Det beror ju också litte på vad du har för slutsteg.
Ta och gå och lyssna på båda om det går.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:56:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tjabba!

Bra system de flesta... Men jag föredrar mitt eget som liknar 2:an. Fast jag kör med Prodigy som frontar och Cinema i som center men den skall bytas till Theater i när jag kommer in i mitt nya rum... Bak har jag då tänkt köra Ascent, den har samma bredd på panelen som Odyssey men mindre bas och bredden på panelen är bra då man ju vill ha så mycket spridning som möjligt på bakhögtalarna...

Men i system 2 bör du byta ut Revel subben mot en Descent!!! Descenten är helt överdjävligt bra!!!!

Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:18:17  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Pjotre:

Hur räcker dynamiken och ljudtrycksförmågan på elektrostaterna?

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

PioneerHLDX9
Starting Member

45 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:54:22  Show Profile Send PioneerHLDX9 a Private Message
Hej "Pjotre" hur är slusteget Bladelius grendel, för det är väll ditt som du köpt
är det något du Rek. till mina system
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/04/09 :  17:42:21  Show Profile Send prodigy a Private Message
Pjotre,

också intresserad av hur Grendel fungerar till Prodigy då jag lurar på samma lösning tillsammans med mina Prodigy. Jag kommer nog att köpa lite mer modesta bakkanaler-Scenario (mest för att jag bor trångt).

Ps. Kablarna jag köpte av dig funkar smaffe! Ds.

Prodigy
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/04/09 :  17:50:09  Show Profile Send prodigy a Private Message
Ja just det-glömde ju rösta:

Jag går på 2an-ML. Mest för att jag tycker att ML hanterar musik väldigt bra. och ja, det har en begränsad sweerspot-men vilken sweetspot. Dessutom hjälper ju den mycket kompetenta centerkanalen från ML till med "wall of sound" och eftersom det oftast är en i familjen som är extremt medveten om ljud och framförallt ens känner till benämningen sweetspot-kan ju han eller hon få sitta i den då. Enda problemet blir väl om man byggt systemet för att imponera på likasinnade......då får man väl bryta arm om mittplatsen i soffan!

Invändningen att de är känsliga för vad man trycker in i dem gäller ju för alla system. Med riktigt bra högtalare (och system iövrigt) hör man ju små skillnader tydligare än med mindre känsliga d:o.

Bör kanske nämna att jag är frälst MLare. Så läs min input med detta i bakhuvudet.

Prodigy
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:44:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Pjotre:

Hur räcker dynamiken och ljudtrycksförmågan på elektrostaterna?


Med subben Descent så räcker dynamiken till att sätta min mage i rörelse... Å det säger inte lite....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:45:28  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Hej "Pjotre" hur är slusteget Bladelius grendel, för det är väll ditt som du köpt
är det något du Rek. till mina system


Jag kan rekomendera Grendel till alla som har normala till trögdrivna högtalare. Det är ett grymt slutsteg och ett som spelar med härlig finess... Läs senaste testet i Hifi&Musik.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:18:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Pjotre,

också intresserad av hur Grendel fungerar till Prodigy då jag lurar på samma lösning tillsammans med mina Prodigy. Jag kommer nog att köpa lite mer modesta bakkanaler-Scenario (mest för att jag bor trångt).

Ps. Kablarna jag köpte av dig funkar smaffe! Ds.


Tjena! Kul att kablarna funkar bra!!

Grendel och Prodigy (eller Martin Logan i övrigt) funkar fantastiskt bra! De Martin Logan jag testat kan ju inte få nog av kraft och det har ju Grendel så det räcker och blir över. Om man kikar in på Martin Logan forumet så ser man ju att många av Prodigy ägarna har Krell som slutsteg men jag tror att Grendel kan funka nog så bra som Krell...

Scenario är nog bra för de trångbodda...
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/04/11 :  17:59:37  Show Profile Send prodigy a Private Message
Utrymme....hmmmm- glömde att lägga till en liten ""....Det hela är ju en ekonomisk fråga också!

Har förresten bett mina handlare att räkna på Grendel investeringen (3-5 kanaler) men även Bladelius Beowulf.....appropå ekonomi.

Prodigy
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:46:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag hade valt system 1, dvs Revel systemet. Det här av den anledningen att varje gång jag hört dem på mässor så har de presenterat bland det bästa ljud som spelats på mässorna.Vilket jag tycker säger en del eftersom mässor sällan är det optimala stället för att få det att låta bra.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2004/04/27 15:25:58
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/13 :  03:19:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag instämmer helt med "whiskyman" på denna punkt.

Bravo
Go to Top of Page

Per_Sontec
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:39:02  Show Profile Send Per_Sontec a Private Message
Hej.

Jag vill inte rösta eftersom jag säljer Martinlogan men jag kan ge dig lite tips ang ML och surround ljudet.

Som bakhögtalare vid svår placering skall du använda dig av Fresco eftersom dom inte har samma "sweet spot" känslighet. Fresco är byggd för att ge en bredare ljudbild för multikanalsljud.
ATF elementet som ML använder i Fresco klangmatchar väldigt bra med övriga högtalare från ML.

Theater i är svår att överträffa, helt klart en av dom bästa centerhögtalarna jag hört vid åtgivning av komplicerade och krävande stycken. Den håller samman hela ljudbilden och blir aldrig jobbig att lyssna på.

Revels subbarna har inga problem att spela med martinlogan. Grymt snabba vilket är viktigt till elektrostater.

Något väldigt viktigt är vilken elektronik du använder.
MartinLogan kräver effekt och ström. Med för klen elektronik kommer dom inte till sin rätt.

mvh Per / Sontec

www.sontec.se

Edited by - Per_Sontec on 2004/04/14 23:41:19
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/19 :  23:12:33  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej PioneerHLDX9!

Ett steg vidare på vägen är följande system, som jag funnit låter helt magiskt:

Front: Wilson Benesch Arc
Center: Wilson Benesch Centre
Surround: Wilson Benesch Arc (4st)
Sub: REL Storm III

http://www.wilson-benesch.com

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/19 :  23:41:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Sontec Per!

Tack för intressanta synpunkter, Fresco kommer att testas här hemma inomkort!!!
Go to Top of Page

Per_Sontec
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:31:21  Show Profile Send Per_Sontec a Private Message
Har du frågor om placering eller något annat skicka mig ett PM

mvh Per Bäck / Sontec

www.sontec.se

Edited by - Per_Sontec on 2004/04/21 17:31:57
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/05/05 :  23:20:47  Show Profile Send prodigy a Private Message
Tittade lite på ett par bilder på en Martin Logan Fresco på ett amerikanskt Martin Logan forum. Det såg ut som om den matades av en "adapter"-kabel. Stämmer det? Det kanske bara var dåliga bilder och att den i själva verket matas med (i väggen) befintlig (230/120V) nätspänning. Någon som vet?

Prodigy
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/06 :  07:37:28  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Fresco behöver ingen ström, den har ingen panel som behöver strömsättas utan där finns bara två högtalarkontakter bak på den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000