HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD-A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/04/06 :  21:46:10  Show Profile Send Mattias a Private Message
Ni som har koll.
Om man har en spelare som tillåter DVD-Audio uppspelning i multikanal. Tillåter formatet, inspelningarna och spelare att återge formatet i enbart två kanaler? Är det olika på inspelningarna? Blir det knas? dåligt? Finns det hinder/andra hinder?

Tänker på den andra vägen, SACD multikanal går ju att köra vanlig stereo på. Tänker om det är likande på DVD-A.

Tvåkanalsfantast är man, men nya format med ökad kvalitet är ju aldrig fel.

/Mattias - hoppas på hjälp.

Edited by - Mattias on 2004/04/06 22:36:52

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:24:18  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har provat DSOTM och den går bra att spela i tvåkanals också.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:44:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror på inspelningarna. På flera av skivorna jag har finns det ett tvåkanals-spår som dessutom är av högre kvalité.

Sedan finns det undantag också, vissa skivor har enbart inspelning i multikanal (DVD-A eller DTS).

Det ska tilläggas att jag äger totalt 8 DVD-inspelningar så det statstiska underlager är lite klent.

Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/04/07 :  08:56:20  Show Profile Send Tifosi a Private Message
En normal DVD-audio spelare kan även mixa ner ett DVD-A 5.1 spår till 2 kanaler.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/07 :  10:16:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Matså: Vad är DSOTM för något? Det är mycket vanligt att SACD har två layers..en för CD och en för SACD multikanal eller vanlig stereo. DVD-A skivor går aldrig att spela på en vanlig CD-spelare. På en DVD-A har man en layer för 5.1/96KHz och i bästa fall 24 bitar. På layer två har man 2-kanal 192KHz 24 bitar.(Fan vet om det är så eftersom jag inte kunnat kolla själv) Hur det nu än är så är det inte helt säkert att inspelningarna på de här nya formaten är så värst mycket bättre en CD skivan. Det verkar ibland som om man använder samma master till alla tvåkanalsvarianterna. Skivmärket Naxos brukar släppa sina DVD-A skivor med ett DTS spår, det är möjligt att det finns andra som gör samma sak. Det är många som släpper skivor med gamla inspelningar som aldrig har blivit mixade i mulikanal och då är det vanligt att man lägger lite reverb i bakkanalerna och kallar det sedan för multichannel.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/07 :  11:06:53  Show Profile Send joakim99 a Private Message
qcs: Skulle gissa på att det är Dark side of the moon med Pink Floyd.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/04/07 :  11:54:21  Show Profile
Ang kvaliteetsskillnaden på dts 96/24 och Dvd-audio så är den klart hörbar. Har själv bara hört på Queens - A night at the opera och där hörs verkligen skillnaden i detaljrikedom.
På alla skivor jag har sett finns det också med ett DD 5.1 eller DTS 5.1 spår för att personer med dvd-spelare som inte klarar dvd-audio också ska kunna njuta av multikanalsmusiken.
Det är inte heller ofts Dvd-audio har ett stereospår i 192/24, det brukar också ligga på 96/24. Men nu börjar man snacka väldiga datamängder, jag har försökt att höra skillnad på 96-192/24 och det är smått omöjligt (min anläggning kan iofs sätta gränsen)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/07 :  17:23:15  Show Profile Send matså a Private Message
Dark Side Of The Moon med Pink Floyd

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000