HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Högtalartest – Quad ESL-57 vs TAG McLaren F1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:01:34  Show Profile Send Margaux a Private Message
Min uppfattning är att högtalarna, inspelningen och rummet är det viktigaste vid reproduktion av ljud. Därför har min uppfattning också alltid varit att av apparaterna skall mest pengar läggas på högtalare.

Högtalare är dyra. Bra högtalare är mycket dyra. Vägen till mina TAG McLaren F1 högtalare har varit lång och krokig. Från att som liten ärvt ett antal olika hemmabyggen av min far har jag bl.a. haft Canton CT-100 (stora!), Canton RC-L, Canton Digital 2.1, Pro-Ac 3.8, B&W N804 och 805 samt Calliopes av TAG McLaren.

TAG McLaren F1

Som älskare av engelsk hifi har mitt förtroende för TAG varit stort. Jag vet hur mycket kunskap och arbete som ligger bakom alla TAG:s produkter. När jag förra året fick möjlighet att köpa TAG:s F1 högtalare (finns c:a 100 i världen) för c:a 1/3 av nypriset så kunde jag inte tacka nej. Jag köpte dem som grisen i säcken såtillvida att bara hört dem på mässor och affärer. Där har de låtit OK men inte på något sätt utmärkt sig.



Jag skall inte gå in på detaljer om F1 högtalarna. Kortfattat kan jag säga att samma konstruktör som varit inblandad i B&W:s Nautilus högtalare är hjärnan bakom TAG:s F1:or. Högtalarna är bland det vibrationsfriaste och styvaste som finns då de är gjorda i samma material som F1-bilarna (kolfiber). Vidare är bara de bästa komponenterna använda i filter och internkablage. Elementen kommer från Scanpeak.

Det är mycket (!) design i formen men det finns tankar bakom det mesta till skillnad mot vad många tror. T.ex. varierar vinkeln mellan lyssnaren och de olika elementen på ett optimalt sätt, fronten är smal m.m. Högtalaren består av 3 individuella kamrar där den understa har basporten nedåtriktad. Plinten de står på huserar filtren vilket minskar vibrationerna i elektroniken. Att högtalarna är böjda inåt skulle jag dock tro är en design grej.

Allt detta behöver ju i och för sig inte betyda att det låter bra. Men ni kan kanske gissa att jag tycker det är bland det bästa ljudet jag har hört. Nu har jag inte hört så många hi-end anläggningar, ännu färre korrekt uppsatta hi-end anläggningar. Man skall också ta i beaktande att jag har ett akustikbehandlat dedikerat rum, digital rumskorrigering samt lagt ner massor av timmar med fixande. Hur många hifi affärer gör det? Säkert finns det högtalare som låter ännu bättre med samma förutsättningar jag har bara inte stött på dem.

Hur skall man beskriva ljudet? Jag skulle beskriva det som korrekt. Ingen färgning, inga imponator egenskaper utan netutralt. Inte varmt inte kallt. Stereobilden är djup och stor men sticker inte ut. Jag har haft högtalare som haft mer uttalad stereobild. Dock har då bilden snarare varit tvådimensionell i ett plan framför högtalarna. För F1:orna ligger ljudbilden snarare i ett tredimensionellt plan bakom högtalarna.

Högtalarna spelar långt ner i frekvenserna. De mår dock bra av digital rumskorrigering eftersom de är svåra att få bummelfria. Diskanten kan i början kännas energifattig men man vänjer sig. Hur många ljud i verkligheten har betoning av diskanten? Lyssna på hur en röst låter i verkligheten.

QUAD ESL-57

Dessa högtalare behöver ingen presentation. De anses vara förra århundradets största hifi uppfinning. Senaste numret av HiFi och Musik har ett litet reportage om QUAD under 1950 talet.



Jag betalade 4500 kr för dessa och de fungerar perfekt ( den ena högtalaren måste dock stå på några timmar innan den kommer igång).

Varför köpte jag då dessa ESL 57:or när jag redan har ett par högtalare som är svåra att överträffa? Anledningen stavas själsro. Jag har redan det i mina öron, korrekt återgivna ljudet. Jag behöver inte sträva efter att förbättra något utan kan nu med liv och lust ägna mig åt att utforska, subjektivt njuta och prova.

Nå hur låter QUAD ESL 57? Jag kan bara säga – fantastiskt! Maken till subjektiv spelglädje är svårt att hitta. De

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/04/06 15:57:11

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:12:30  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Kul läsning, tackar så mycket!

Skönt att höra att F1 kan låta bra, jag har bara hört dem på mässor med kärlekslös uppställning konkurrerandes med alltför mycket andra ljud på samma gång så det har aldrig låtit nåt roligt.

Det är bara till att gratulera till ynnesten att få prova runt med lite rariteter eftersom du sitter på såna fina grejer, härligt

/Jonas
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:36:18  Show Profile Send ayayay a Private Message
ESL-57 är bra, mycket bra!

Har ett par själv.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/06 :  14:41:45  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kul recension! Jag tillhör också skaran av quad-gillare
Ett par tankar bara...
quote:
Viss distortion kan också skönjas – jag tror det beror på elektroniken i högtalaren som trots allt är mkt gammal.

Det kan vara att ett eller flera dammskydd har blivit lite slappa och prasslar när du spelar. Det kan nog också vara högspänningsdelen som börjar bli en aning trött. Far min vet mer..

Sen att den ena tar ett par timmar att komma igång är inget konstigt. Vissa kan behöva stå över natten innan dom funkar normalt. Men helst ska dom stå på alltid, dom drar ändå bara helt försumbart med ström.

Förresten, har du lyssnat på dom med Quad II:orna som står brevid?
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:42:17  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Far min vet mer..


Jo det är ju så med dessa grejor. Det som är så spännande är att de är så bra fortfarande. Man blir nästan lite förbannad. Har det inte hänt mer på 50 år?

Quad II:na fungerar finfint. Deras 15 w klarar tom av att driva F1:orna njutbart. Det som saknas i Quad II:orna när de spelar F1:orna är lite i toppen men framförallt kontrollen i basen. Inte bumlig men utblommad på ett icke ansträngande sätt. Mellanregistret är dock riktigt bra även om alla mikrodetaljer (som kommer fram med TAG 250 Watt steget) inte orkar riktigt fram. Jag lovar att väldigt få som inte visste om det och som aldrig lyssnat på anläggningen förut skulle kunna gissa att det var ett 50 år gammalt rörsteg som drev högtalarna. Så bra är Quad II:orna. De är helt brusfria och monoblockskonstruktionen gör att kanalseparationen är 100%.

När jag spelar med Quad ESL 57 är skillnaderna mellan Quad II:orna och TAG 250 W desamma som ovan fast mindre utpräglade.

QUAD ESL 57 tycker jag låter bäst med TAG slutsteget. När brasan är tänd och rödvinet är luftat är det dock Quad II:orna som åker fram!!!

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/04/07 :  17:41:23  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Den borde finnas som andrahögtalare i alla hem


Andra ??????????

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/07 :  19:37:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Som Quad-användare sedan många år tycker jag alltid att det är kul att läsa om andras erfarenheter av Quads elektrostater. Jag kör själv normalt ESL-63 men har även ett par ESL-57 sedan en tid. Jag har tweakat 63'orna en del men inte hunnit gräva i 57'orna. Högspänningsmatningen är inte lika optimal i ESL-57 som ESL-63 och jag har tänkt köpa in den modifierade varianten från Unipers farsa. Det skall bli intressant att höra skillnaden, att det är skillnad vittnar många om. Anders Enquists högspänningskort har glimlampor precis som i ESL-63 och dessa isolerar elementen från nätet. Förr i tiden brukade de som körde ESL-57 lägga in stora seriemotstånd (megaohm) efter högspänningsmatningen och det lär ha fungerat rätt bra också men glimlampor är en elegantare lösning.

Jag delar din erfarenhet av viss lyssningströtthet med ESL-57 men med en liten vinkel i vertikalled minskar problemet och jag föredrar dem så. Jag upplever det som att det finns en liten förhöjning av övre mellanregistret i fjärrfältet, om man lyssnar mycket nära blir det mer balanserat. Stackade ESL-57 flyttar fjärrfältet en bit och det ger lite bättre balans i ljudet.

Distortion skall det inte vara mycket i ett par ESL-57 och det kan bero på att membranen inte laddar upp riktigt som de skall. Mina 57'or tog flera dagars uppladdning på sig innan de började låta bra så det finns goda chanser att ljudet blir bättre när du haft dem på en längre tid.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:23:33  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Har starka funderingar kring de moddade ESL-57 som Classique Sound/First thing audio i England tillhandahåller. För 1500 GBP + frakt och ev. emballage, får man ett helrenoverad par med uppdaterade komponenter. Lär visst spela både högt, och bra med fin bas tack vare Rupertstativen som lyfter hela härligheten en god bit från golvet.Såg en test i en av de Engelska HiFi magasinen för ett tag sedan.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:30:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vilken rolig jämförelse, tack för att du delar med dig.
Hoppas vi får läsa om fler roliga upptäcktsfärder i själsrons tecken

Ett openbaffelbasstöd till dina ESL'er kanske skulle öka själsron ännu mer...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/04/08 :  00:28:12  Show Profile Send mace a Private Message
Junipers farsa, Anders, grejer är himla bra tycker jag.
Rekomenderas !!!

Mace

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/08 :  12:40:41  Show Profile Send Margaux a Private Message
Härligt med alla dessa Quad entusiaster som kryper fram...

MatsT:
Jag läste att du tycker att de nya 988:na låter bättre än 63:orna. Men att tycker att dina moddade 63:or låter bättre än de nya 988:na. Låter trevligt Vilka är de viktigaste moddningarna för ESL-63:orna? Kan man gör dessa på 988:orna också?

Jag är lite kluven att tweaka ESL 57. Reparationer är en sak. Men frågan är om man vill tweaka något som är 50 år gammalt för att få det att låta bättre? Är det inte bättre att köpa ESL-63:orna då? Samma sak med mina Quad II. Jag har ju köpt dem just för att de är 50 år gamla underverk. Om jag vill tweaka dem för att få dem att låta annorlunda kan jag ju köpa något annat istället. Det finns inget rätt eller fel här. Jag skulle inte tweka () att tweaka mina förstahandshögtalare som jag har för att återskapa verkligheten så mycket och objektivt det bara går. Frågan är bara hur

Uniper: Är din pappa ESL guru? Berätta mer

Mace: Du behöver ju inte dela med dig eftersom du kan sitta i din lilla örgasmpunkt ifred

PAC: Tack för de varma orden. Vad är det du säger om openbaffelstöd (vad är det?). Skall du ta min själsro ifrån mig redan?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/04/08 12:41:33
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/08 :  13:19:34  Show Profile Send EAR a Private Message
Trevligt reportage Margaux
Har själv QUAD 63 och är väldigt nöjd med dem.Om jag sen vill höra på 57`orna så går jag över gatan till vår granne för han har 57´orna
med Quad II stegen och med tillhörande försteg också.
Det var efter att vi tagit över 57´orna och kört dem här hemma som jag köpte mina 63`or.Det är Muzak på hög nivå med QUADARNA
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:27:22  Show Profile Send mace a Private Message
Margaux; Ånä Jag får trängas med kärestan och hon kan knuffas

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:18:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har knappast skrivit att jag tycker att 988 låter bättre än 63 eftersom jag inte hört just 988'orna. 989 har jag dock skrivit om, dessa har 2 extra baselement och spelar med lite mer pondus än 63 men till priset av en lite för kraftig bas enligt mig. Jag har själv experimenterat med extra baspaneler och vet vad det blir för skillnad när man adderar 2 eller 4 baspaneler. Man vinner lite renhet i mellanregister/diskant men om man hänger på 2 extra paneler lyfts basen med cirka 3dB och med 4 paneler ännu mer. Det går att korrigera detta men det är inte enkelt, jag höll på i ett halvår för att få till ett balanserat ljud med 4 extra baspaneler. Det är fortfarande inte perfekt men totalt sett spelar 8-panelsversionen mycket bra.

Förmodligen kommer jag att få tillfälle att modifiera ett par 989'or men när det blir vet jag inte. Det finns tweakpotential även i 988 och 989, de är lite stabilare och har bättre galler men i övrigt är det inga större skillnader. De har t.ex kvar den bipolära kondensatorn på ingången som med fördel byts mot en av polypropylen.

Visst kan man tweaka 57'or trots att de är gamla, det är fortfarande en av de allra bästa högtalarna som byggts och kan man få dem bättre ändå är det väl inget fel med det. De som är riktigt extrema har byggt om ESL-57 med tunnare film av samma typ som används i ESL-63 med mycket lyckat resultat enligt dem själva. Alla tycker inte att ESL-63 är bättre än ESL-57, de är lite annorlunda.
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:41:32  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Jälla najs recension! Roligt med en sådan jämförelse!

Rock on!

mvh

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/11 :  10:04:21  Show Profile Send Margaux a Private Message
MatsT,

mkt intressant.

Jag hara böra hört 989 på mässa.

Vet du var i Stockholm man kan lyssna på dessa?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:14:34  Show Profile Send EAR a Private Message
Margaux
Ta kontakt med OPUS 3 i Järfälla som är generalagent för QUAD
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Dr Dr
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:54:32  Show Profile Send Dr Dr a Private Message
Jag har ägt otaliga ESL 57or och 63or, och har tweakat båda modellerna ganska mycket. Den klart bästa högtalaren är en ESL 57 med nya paneler (med tunnare film), nytt modifierat delningsfilter samt ny högspänningsmatning. Denna högtalare spöar allt annat, förutom Beveridge mod 2. Att bygga om högtalarna på detta sätt kräver erfarenhet och vissa esoteriska material. Kan göras av mig mot ersättning. Kontakta mig på niclashogberg@hotmail.com om ni är intresserade. MVH Niclas

Det blir bättre om man gör det själv!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:52:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
Dr Dr,

ESL 57 och ESL63 skiljer ju sig på flera sätt. En stor skillnad är att ESL63 har "ringarna" på elektrostaten som simulerar en virtuell punktkälla bakom högtalaren. Detta ger en bättre stereobild.

Hur ser du på skillnaden mellan dina tweakade ESL57 och de nyare Quad modellerna vad gäller just stereobild.

PS Jag kommer att mejla dig men det kan vara av intresse för andra att höra dina erfarenheter.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:30:52  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Doktor´n- När du nämner tunnare membran, är det då den typ som First Audio/Classique Sound erbjuder i UK? Är mycket intresserad av dessa ESL-57, men undrar om mina PSE monoslutsteg (18W) klarar och driva dessa elektrostater. Att köpa dessa moddade Quadar från UK, är ju lite av grisen i säcken.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/12 :  23:01:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
Skillnaden i strålningsmönster mellan ESL-57 och ESL-63 går inte att göra mycket åt, ESL-63 är punktformiga och levererar en sterobild som är mycket exakt. ESL-57 är inte dåliga om man sitter rätt placerad men lika exakt utplacering av stereobilden blir det inte, ESL-63 har också ett mer homogent ljud som tilltalar en del (t.ex MatsT).

De rapporter jag fått om ljudet från ombyggda ESL-57 gör gällande att basen blir djupare och mer kraftfull, mellanregister och diskant blir renare med mera detaljer. Med tunnare film i både baspaneler och mellanregister/diskant-paneler lär det också bli mer homogent men det är lite preliminära synpunkter jag fått (från ett par olika håll). Om filmen byts i bara den ena typen av panel kan frekvenskurvan bli mer ojämn eftersom verkningsgraden påverkas en del av membrantjockleken.
Go to Top of Page

Dr Dr
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/04/13 :  12:23:27  Show Profile Send Dr Dr a Private Message
ESL 63 har en i princip punktformig ljudkälla. Det är också "mer" dipol i 63 än 57, som har tjocka lager filt bakom diskanten. I den setup jag haft med ESL63 är ljudbilden större, dock något diffusare med avseende på placering av instrument än 57an. Känslan jag får är att med 63 så hör man konsertsalen/rumskänslan i musiken återskapas bättre, med 57 så flyttas konserten/musiken in i ditt vardagsrum. Tycke efter smak. Men vad gäller transparens i ljudet är 57an oslagbar. Detta bidrar till att skapa en spöklik musikåtergivning.
När jag har byggt om ESL57or har jag använt 3 my tjock Hostaphan (från MatsT om jag inte missminner mig). Original sitter 6 my mylar i diskantn, och 12 my PVC i basarna. Dessutom lika tjock film som dammskydd.
Jag tycker att i original är 57ans bas ganska dålig. 63ans bas är mycket bättre. Ombyggda 57or låter bättre i basen än 63or. Jag tror det beror på att membranen är väldigt hårt spända i 63an. I 57an sitter membranen ganska löst faktiskt. Mellanregistret och diskanten i 57an är mycket naturliga. När man lyssnar på 63an får man en känsla av plastighet, men jag kan förstå dem som väljer 63an framför 57an, som kräver att du sitter exakt i rätt position.
Det vore dumt att säga att 57an eller 63an är bäst. De är olika. Beroende vad man tycker om, väljer man den högtalare som tilltalar en mest. Men hifi-gudarna ska veta att, bra som original ESL57 är, så går det med lite ombyggnad att nå hifihimlen!
Mer info kan fås via email: niclashogberg@hotmail.com

Det blir bättre om man gör det själv!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/13 :  12:39:23  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det skulle vara mkt roligt om vi kunde få ihop en Quad träff. Finns det överhuvudtaget något intresse?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/04/13 :  12:52:18  Show Profile Send ayayay a Private Message
KLART DET FINNS! Jösses! Jag hade gärna kommit på en sådan sammankomst


"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/04/13 :  12:55:25  Show Profile Send mace a Private Message
JAAAUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU MÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Slurpan
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/09 :  21:59:19  Show Profile Send Slurpan a Private Message
Hejsan alla!

Detta blir mitt första inlägg.

Jag hade en gång en QUAD anläggning bestående av ESL57, 66 försteg och 606 slutsteg kombinerat med cd-spelaren Hitachi DA500. På grund av studier fick jag sälja mina välljudande Quadgrejor. Dels behövde jag pengarna och dels fick de inte plats i mitt lilla studentrum.

Det finns många historier att berätta om dessa högtalare. Jag känner igen mycket av det som skrivits här om dem. Men kan inte hålla med om att lyssningströtthet skulle infinna sig, under alla år jag ägde dem fick jag inte huvudvärk en enda gång. Kanske är det jag som är okänslig.

När jag hade haft dem ett par år började jag se mig om efter en värdig arvtagare. Det skulle visa sig bli svårt. Jag åkte upp till Göteborg och lyssnade på diverse lådhögtalare i 10-20000 kronors klassen och kunde bara konstatera att mina gamla ESL57:or förblev oöverträffade. Inte för att de är perfekta i ljudparametrar som djupbas och den högsta diskanten, men vilket underbart ljud i övrigt de serverar. Bortsett från att nedersta basen inte ger sig till känna levererar de ganska bra bas, men jag upptäckte att det berodde väldigt mycket vilken förstärkare man körde på. HK gav mer och kraftigare bas men ljudet dog i mellanregister och uppåt. En QUAD 303 lät helt enkelt lite orent vad det nu berodde på.

Alla mina kompisar har ordinära grejor med ett undantag för en kompis som fick insikten om vad HIFI är. Han lyssnar idag med god behålling på ett par Magneplanar (tror jag det är). I vilket fall så när de kommit hem till mig har de undrat var musiken kommer ifrån. De kunde inte förstå att ett par braskaminer kan prestera ett så frikopplat ljud helt olikt det som de har i sina billiga lådhögtalare. För de allra flesta blev det en upplevelse som de sent kommer att glömma.

Jag var en gång upp till HIFIConsult i Alingsås för att lyssna på en elektrostat från Holland, kommer inte ihåg namnet, men det skulle gå på 40000 kronor. Den lät fantastisk levande i mellanregister och diskant, men basen lämnade övrigt att önska. Den var lågmäld och diffus. På det området var till och med mina gamla ESL57:or bättre. Jag pratade men försäljaren som sa att det var bara att byta kablage så skulle det rätta till sig. Hmmm, det var bara det att mellanregister och diskant förlorade sin lyster, men å andra sidan vaknade basen till. Sorgligt nog lät högtalaren mediokert efter kabelbytet. Som ni nog gissat behöll jag mina ESL57:or.

Nästa gång jag köper högtalare har jag funderat på en Carlsson av något slag, Apogee eller så får det bli en ESL igen.

ÄR det någon här som lyssnat och kan säga mig för och nackdelar med Carlsson, Apogee (Stage, scintila, caliper mfl) samt hur dessa står sig till QUAD ESL högtalare.

Kanske blir det att man försöker komma över antingen ett par renoverade ESL57:or som är förbättrade enligt konstens regler eller ett par från England. Kanske blir det en annan väljludande musikförmedlare.

Tack så länge för mig

Usel hifi kan vara musikalisk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000