HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörvänner: single-end eller push-pull?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lobo
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/09/19 :  01:31:36  Show Profile Send Lobo a Private Message
Jag är helt färsk på det här forumet, även om jag följt diskussionerna på "avstånd" en tid. Detta till trots gör jag här ett försök att få ta del av den inneboende visdomen. Ämnet kanske delvis hör hemma i diy-forumet, men då avsikten med post:en är av mer generell än byggnadsmässig, ställs frågan här.

Jag skall, för att driva ett par hemmabyggda ariel-högtalare (93dB), ge mig på mitt första rörbygge. Dessa skall vara baserade på trioder (300b, har jag tänkt mig) och avlösa ett för priset mycket kapabelt Audion Sterling-steg. Detta har med sina 12W levererat önskat resultat, även om närvaron av och greppet om musiken lämnar lite att önska. Prisgränsen för projektet, utan rör, är satt till ca. 10.000kr för ett par monoblock. Kravet är även att slutstegen kontinuerligt skall kunna förädlas genom byte av komponenter. Jag vill alltså undvika konstruktioner som är "gjorda" för att vara billiga.(luddigt formulerat, jag vet!)

Av den information som jag funnit tillgänglig på främst nätet, både rörande kompatibiliteten med mina högtalare och pris/prestanda/byggbarhet, så framstår olika singleend-kopplingar som det lämpligaste. Då jag inte tvivlar på att 8-9W räcker, är jag ändå inte lika övertygad om att den önskade kontrollen uppnås, i alla fall inte vid mer "krävande" musik. Audionen har lyst som klarast vid aukustisk eller i vart fall inte komplex musik. Min önskan är att det nya steget skall kunna hantera även denna typ av musik, om än inte i sådan utsträckning som ett bra transistorsteg kan. Det sista är en ren gissning då jag inte under ordnade former eller med egna högtalare kunnat utvärdera något slutsteg baserat på 300b, i vart fall inte i önskad utsträckning.

Det vore därför mycket intressant att höra era synpunkter på framförallt skillnader mellan de båda kopplingarna, såväl ljudmässigt som tankar om möjlighet att genomföra bygget. (De poster som berört rörförstärkare har jag läst, utan att dock få önskad information. Jag skall inom det snaraste hälsa på en kille som använder sig av Audion golden night. Dessa singleend-steg kostar dock minst 25.000 beg. så även om de skulle nocka mig, är priset för tillfället för högt. Samtidigt är jag den typen som verkligen uppskattar egen-tillverkad hifi samt den medföljande lärdomen/skadan?!.

Är det någon som vill slå ett slag för andra rörkonstruktioner, som motsvarar effekt- och ljudegenskaps-kraven, utan att för den skull tillhöra familjen trioder är givetvis även detta välkommen information.

Hoppas jag inte varit för långrandig och att det finns deltagare som fortfarande håller fast vid det "glödande" ljudet. Tackar!

/


You can`t always be first, but you can be next

Edited by - Lobo on 2002/09/19 01:37:22

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  02:00:27  Show Profile Send DHT a Private Message
Kul att du byggt ett par Ariel!
Jag byggde ett par för några år sedan, har inga planer på att byta ut dem, det är väldigt fina högtalare. Har du tittat något på Lynn Olsons egna förstärkarkonstruktioner? Amity tex verkar väldigt intressant tycker jag, den använder ju 300B i push-pull.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  02:14:56  Show Profile Send DHT a Private Message
Själv kör jag ett hembyggt 300B SE-steg på ca 9W och tycker det låter mycket bra. Men ett PP-steg ger ju bättre kontroll över basen om det är viktigt för dig. Lynn Olson är kompetent som få och har ju konstruerat sina steg ihop med Ariel så det finns ju all anledning att tro att de funkar lysande ihop med dem.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/09/19 :  03:05:02  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vad är push-pull koppling för nåt?

enrich life through technology
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/19 :  09:49:35  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Push-pullkoppling innebär att rören arbetar i par och att varje rörpar inbördes arbetar i mottakt. Man fasvänder en kopia av signalen på ingången och skickar sedan den rättvända signalen till ena röret och den inverterade till det andra. När nu rören arbetar "mot varandra" ökar du effekten avsevärt. Att pushpull-kopplingen enligt vissa skulle vara sämre än singel end beror då på att fasvändingen skulle tidsförskjuta signalen lite, men frågan är om det spelar någon roll.
Hoppas jag fick till det rätt nu... ;-)

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/19 :  10:02:33  Show Profile Send DasKapital a Private Message
En kul sak till... Audio Sterlingförstärkaren är faktiskt inte en riktigt triodkopplad konstruktion. EL34:orna som används i den är ju egentligen pentoder och som jag förstått det är Sterlingen en variant på triodkopplingen där transienter/toppr i musiken förstärks genom ultralinjär koppling (för resten av signalen används EL34:an som en triod). Han är allt finurlig den där Andersson.

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/09/19 :  10:31:19  Show Profile Send OlaH a Private Message
hej lobo

jag har ett par pse300b kopplingen samma som Audion
konstruktionen är påhittad av EA
låter väll ganska bra
har gjort egna kretskort och en del annat
om du bor i stockholm så kanske vi kan ordna så att
du kan prova steget med dina högtalare några timmar

ola

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  11:04:01  Show Profile Send DHT a Private Message
En annan skillnad mellan PP och SE är att PP i princip cancellerar udda ordningars övertoner. Något som vissa ser som positivt (sänker THD) och andra som negativt (på subjektiva och psykoakustiska grunder)
SE-kretsar brukar även kräva en renare filtrering av nätspänningen.


"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/19 :  11:14:04  Show Profile Send DasKapital a Private Message
SE-kretsar lägger väl också DC över utgångstransformatorn vilket kan riskera att mätta kärnan. Det är ett problem man slipper med PP-kopplingar. Samma sak här, undrar vilken skillnad det egentligen gör...

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  11:22:02  Show Profile Send DHT a Private Message
Helt rätt, det är också största anledningen tillsammans med effektskillnaden till att PP är bättre i basen.
Likströmmen kräver nämligen ett luftgap i kärnan på SE-trafon för att den inte skall mättas. Detta i sin tur sänker primärinduktansen och ger SE lite svårare med baskontroll.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

Lobo
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/09/19 :  12:05:17  Show Profile Send Lobo a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Kul att du byggt ett par Ariel!
Jag byggde ett par för några år sedan, har inga planer på att byta ut dem, det är väldigt fina högtalare. Har du tittat något på Lynn Olsons egna förstärkarkonstruktioner? Amity tex verkar väldigt intressant tycker jag, den använder ju 300B i push-pull.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver


-----------------------------------------------------------------
/DHT:
Jag är också mycket nöjd med mina Ariel och har tittat ett tag på hans Amity-konstruktion. Jag är övertygad, baserad på omdömen och möjlig info. att dessa skulle passa mig bra, men de som har byggt dessa verkar vara redan erfarna rörbyggare. Detta avskräcker mig något. Alternativet skulle vara att bygga 300SE enligt exempelvis Derek Waltons beskrivning (imponerande bygge!?)
Viljan finns alltså, frågan är bara om förmågan räcker!



You can`t always be first, but you can be next
Go to Top of Page

Lobo
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/09/19 :  12:11:13  Show Profile Send Lobo a Private Message
quote:
Originally posted by pse300b

hej lobo

jag har ett par pse300b kopplingen samma som Audion
konstruktionen är påhittad av EA
låter väll ganska bra
har gjort egna kretskort och en del annat
om du bor i stockholm så kanske vi kan ordna så att
du kan prova steget med dina högtalare några timmar

ola





/Ola:
Tack för erbjudandet, jag bor dock i Linköping. Det skulle i alla fall vara intressant att få lyssna. Jag ber att få återkomma.

/


You can`t always be first, but you can be next
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/19 :  12:13:07  Show Profile Send B Peter a Private Message
DHT, Das Kapital m.fl., jag är imponerad över såna här kunskaper. Var har ni lärt er, finns det böcker (helst på svenska) i ämnet eller har ni gått någon särskild utbildning?

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/19 :  12:16:15  Show Profile Send DasKapital a Private Message
B Peter: En extremt ångestfylld kurs i krets- och mätteori på linköpings tekniska högskola var väl grunden. Sedan står det mycket bra på internet bland annat.

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:30:58  Show Profile Send DHT a Private Message
B Peter: Förutom att bygga och exprimentera själv finns det nästan oändligt med info på nätet. Man kan lära sig mycket genom att söka på de olika forumen på tex Audio Asylum också. Det finns flera här på forumet som vet mer än mig dock.


"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:38:05  Show Profile Send DHT a Private Message
Lobo: Jag tycker inte Amity verkar svårare att bygga än ett typiskt SE-steg. Dock blir den nog dyrare pga kopplingtrafona bla, tveksamt om den går att bygga för 10000. Och helst skall man ju ha Raven försteget också :)

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:40:32  Show Profile Send nin a Private Message
MKT intressant läsning. Har själv en Push-pull förstärkare som vräker ut sig 150 watt i varje högtalare och bsen låter kalas. Men jag skulle också vilja lyssna på en bra SE förstärkare, någon bra i klassen 50K-100K??

Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:18:45  Show Profile Send 300b a Private Message
quote:
Originally posted by nin

MKT intressant läsning. Har själv en Push-pull förstärkare som vräker ut sig 150 watt i varje högtalare och bsen låter kalas. Men jag skulle också vilja lyssna på en bra SE förstärkare, någon bra i klassen 50K-100K??




Får man vara så fräck så man rekommenderar det man själv lyssnar på?
http://www.stereotimes.com/images/Amphion2.jpg (deras egen hemsida har tyvärr havererat...)
PastAudio M7B är en 300B baserade SE med ett mycket dynamiskt ljud.



Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:48:09  Show Profile Send DHT a Private Message
nin, i klassen 50000-100000 finns det många trevliga SE-steg. Audion Black Shadow tex kör med 845-rör.
Har aldrig hört dem själv, men kan tänka mig att de låter kalas.



"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/20 :  19:06:17  Show Profile Send nin a Private Message
DHT, ja, jag skulle mkt gärna vilja lyssna på Black shadow. Men först så måste det bli en ny skivspelare och högtalare innan jag "kanske" byter förstärkare, för jag är mkt nöjd med det jag har redan.

Go to Top of Page

Lobo
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/09/20 :  19:14:15  Show Profile Send Lobo a Private Message
[quote]Originally posted by DHT

Lobo: Jag tycker inte Amity verkar svårare att bygga än ett typiskt SE-steg. Dock blir den nog dyrare pga kopplingtrafona bla, tveksamt om den går att bygga för 10000. Och helst skall man ju ha Raven försteget också.

/DHT:
Jag har sett kalkyleringar på kostnaden att bygga ett Amity-steg som har legat mellan 2-6K, beroende på komponentval, så du ha nog rätt, för övrigt har jag ett Audion 2.0 försteg som är utmärkt. Som nybörjare känns det dock säkrare att bygga något som är väl illustrerat som ex. detta SE-bygge: http://indigo.ie/~walton/
Dels får man en känsla av hur komponentvalet har gjorts samtidigt som rent tekniska lösningar presenteras på ett sätt som är förståligt. Även monoblocken "billie" (www.diyhifisupply.com)har funnits i åtanke, just för att de verkar vara en bra språngbräda för experiment med senare komponentval etc.. Motsvarande svårighetsgrader och illustrationer känns inte som att jag hittat då det gäller sökta PP-steg, vilka ändå känns som en bra avvägning mellan effekt och "ljud".
Avsikten med posten har inte varit att nervärdera mig själv utan att samla ytterligare info för att undvika att bygga för "litet". Prisbegränsningen skall därför inte ses som gällande för en slutgiltig produkt.

/nin: Enligt vad min bekannt (Golden night)berättade så tyckte Erik Andersson att dessa var Audions främsta skapelse, kanske effektsvaga för dina behov dock. Det finns ju alltid Audionote Japan!
Tack alla ni som gjort inlägg, det är verkligen uppskattat!!

You can`t always be first, but you can be next
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:12:12  Show Profile Send DHT a Private Message
Lobo, kanske en dum fråga, men har du klickat på amity-schemat i texten?, Det kommer ju upp en mer detaljerad illustration då...
T.o.m. pin-numren på trafos och rör finns ju med. Sen om det mest verkar vara erfarna rörbyggare som valt att bygga dessa tycker jag inte skall avskräcka dig, tvärtom. Jag ser det som en garanti för att konstruktionen håller hög kvalitet. Jag kikade lite på walton-sidan och nog kan detta vara en bra konstruktion, men ett mer oskrivet kort tycker jag. Hammond-utgångstrafona brukar inte anses speciellt bra i jämförelse med tex. Lundahl. Om det är ditt första bygge så brukar ju alltid frågor och funderingar dyka upp, men det brukar inte vara några problem att få bra svar på det här forumet eller på tex. Audio Asylum.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

Lobo
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:01:41  Show Profile Send Lobo a Private Message
DHT:
Ja, jag tittade på schemat och det mesta finns ju som sagt med. Lundahls-järnen verkar trots priset (ca 5000/amity)vara väl rekommenderade. Priset för elektra-print i nätdelen är dock 5000 bara för denna enl. post i audioasylum, vilket tillsammans med det faktum att konstruktören påpekar förstärkarens känslighet för komponentvalet, gör att kostnaderna för ett sådant bygge kanske tvingas upp för högt (för mig). Då jag rent effektmässigt bör klara mig med en SE-design kanske detta är ett rimligare alternativ då mer kan spenderas på de färre delarna.

Tack för hjälpen!

You can`t always be first, but you can be next
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:52:45  Show Profile Send DHT a Private Message
Lobo, Jo Lundahl har MYCKET bra rykte. Jag använder LL1623 utgångstrafos i mina slutsteg och kan bara hålla med. De är mycket bra. Slutstegen jag själv byggt (med en del modifieringar) kan kanske intressera dig förresten: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0801/fleshandblood.htm Tror jag hamnade under 15000 totalt för 2 monoblock inkl rör och mycket hög komponentkvalitet. De är lättbyggda och låter väldigt bra.
Go to Top of Page

Lobo
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:30:26  Show Profile Send Lobo a Private Message
DHT:
De verkar Mycket intressanta och är inom min tänkta prisklass. Gjorde du egna modifieringar eller följde du konstruktörens komponentval, vilka verkar vara baserade på erfarenhet?
Jag skulle vara mycket tacksam över att få ta del av dina val av komponenter och lösningar, då jag nästan bestämt mig för en SE med 300b som första projekt. Vilka rör fastnade du för? En PP ála Amity får vänta tills om jag behöver den ytterligare effekten och har ekonomin för detta.

You can`t always be first, but you can be next
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/26 :  23:38:20  Show Profile Send DHT a Private Message
Lobo:
Mina konstruktionsmodifieringar är dessa:
*5AR4 rörlikriktare istället för 5R4GY pga av tillförlitlighets- och livslängdsskäl. 5R4GY bör inte ha större kapacitans än 4 uF efter sig enligt databladet. 5AR4 har dessutom fördelen att vara indirekt upphettad vilket gör att anodspänningen "mjukstartas" och det mår förstärkarrören bra av . Man måste ha ett 5AR4 per kanal dock för att inte överskrida strömkapaciteten.
*10H (Lundahl, DCR=18ohm) filterdrossel. 3H räcker inte för att få steget brumfritt på Arielhögtalarna.
*3,5k primärimpedans på utgångstrafon istället för 5k pga av att jag använde Lundahl 1623 i stället för Tango XE-60-5S. 3,5k ger lite mer uteffekt på rören till priset av lite högre THD. Tangon kanske är snäppet bättre(?) men är mycket dyr.
* Utelämnade volymkontrollen då den ju inte är nödvändig om man har ett försteg.

Jag tror att det är en mycket bra ide att använda en extra drossel direkt efter likriktarröret. Det kräver högre sekundärspänning på nättrafon men nätdelen får en rad fördelar genom detta. Jag skulle också överväga att mata 300B-rören med AC istället för DC som i schemat.

Jag använder kinatillverkade 300B av märket "Valve Art". De har gått klanderfritt i 4 år nu.
Vad gäller övriga komponenter så har jag använt Audio Note kopparfolie-kondensatorer och cerafineelektrolyter (Cerafine tillverkas tyvärr inte längre) i likhet med Reicherts rekommendationer. Allen Bradley-motstånd är inget för mig dock, de är för brusiga. Reichert kan tyckas lite "galen" och extrem ibland, men han har ungefär samma ideal och syn på musikåtergivning som jag själv. Lynn Olson har också själv testat förstärkaren på Ariel (Det är denna han kallar "Reichert Silver 300B")och anser den vara bland det bästa han testat. Om det blir så att du tänker bygga denna så kan jag säkert hjälpa till med tranformatorspecifikation, tips om var du skaffar komponenterna osv. Bara att fråga om du undrar över något. Antingen här eller via mail.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000