HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad betyder OTL?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:00:43  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Förlåt okunnigheten, men vad betyder OTL i dessa sammanhang?

mvh

Never trust someone who claims to be God.

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:03:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
Output Transformer Less

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:04:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Output Transformer Less

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:09:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack... det gör det hela glasklart! ;) Jag har full förståelse för om ingen orkar beskriva detta mer i detalj.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:11:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
OTL: Output-transformer-less tube amp topology that creates acceptably low output impedance without an output transformer but requires many tubes and high impedance speakers. Of all tube amplifier topologies, OTLs tend to require the most care with proper speaker matching and prefer 12-16 Ohm loads.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:46:02  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:57:54  Show Profile Send eliot a Private Message
Nackdelen med OTL är att de har många rör parallellt för att kunna leverera ström - men slipper i gengäld en utgångstransformator. Man kan hävda att utgångstransformatorn påverkar ljudet negativt men det finns t.o.m. transistorförstärkare från McIntosh som använder utgångstransformator eftersom förstärkaren då blir mer imun mot låg impedans mm. Nackdelen med OTL förstärkare är att de behöver flera rör parallellt och då kommer man i samma problematik som med stora transistorförstärkare som har många transistor parallellt som ofta saknar dynamik eftersom de inte går riktigt i fas med varandra....

En ny förstärkartillverkare som fått mycket lovord är Tenor Audio http://www.tenoraudio.com/news.htm från Kanada som bygger OTL förstärkare.




De har också visats på en tråd här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23246&whichpage=1.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/04/01 13:09:07
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:50:12  Show Profile Send edison a Private Message
Förstärkaren på bilden (Tenor) ser inte ut att ha fler än "normalt" antal rör...och minns jag rätt har även Graaf modeller som inte heller dom har särdeles många rör trots OTL-konfiguration.

Hur kommer det sej, då minst två ovanstående poster nämner att OTL innebär/medför behov av fler rör (än andra kopplingar) ?, frågar en amatör på området

Hu, vad snygg Tenoren är liksom en del av Graafarna, är nog dom där rören med "glasbubblor" på toppen som gör en del för den läckra åsynen, liksom den avvägda designen av lådan.

Vissa röralster ser ju ut som... ja som vaddå? ...inte som "fin hifi" i alla fall...

http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/02 01:04:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:10:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tenoren har slutrören 6C33 som är mycket strömstarka. I OTL kan man plocka ut 25W ur ett sådant par.
Att många rör i parallell skulle ge sämre dynamik har jag inte haft problem med i alla fall. (Jag har 12 slutrör (PL519) per kanal i min största OTL.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/02 09:47:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:46:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Problemet med detta är att rören inte orkar i låga impedanser. Som ett exempel kan vi ta Transcendent Sounds T8 OTL. Stereoversionen har fyra rör (EL509) per kanal och ger 2 x 25W i 8 ohm. Monoblocken har åtta slutrör och ger 80W per kanal och inte 50W som kanske hade varit logiskt. Det hela beror på hur hög ström varje rör kan leverera. Om många rör hjälps åt blir det lättare. En egenhet med den här typen av förstärkare är följdaktligen att de ger HÖGRE effekt ju högre impedans de får att jobba med i högtalaren. (Till en viss gräns naturligtvis.) Jag vet ingen annan typ av förstärkare som beter sig så. Det är en mycket intressant förstärkartyp, och ifall ni får chansen så provlyssna på en sådan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/02 09:47:13
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:14:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Trodde Bernt skulle översätta OTL med "bra ljud" eller nått sånt!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  12:42:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det men det måste matchas till rätt högtalare så kombinationen blir rätt. Min OTL tillsammans med JM Lab Utopia är utan tvekan det överlägset bästa jag någonsin hört. Men samma förstärkare med Thiel CS6 var jämförelsevis ett rent bottennapp. Så det är inte automatiskt bra ljud.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:03:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Bernt:
som vanligt gäller "matchning"! Har vi hört den förut?!?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:23:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, så är det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  02:18:53  Show Profile Send eliot a Private Message
En god vän hade en gång kombinationen Avantgarde Duo som drevs av Graaf GM-20 - och det var enda gången jag hört Avantgarde låta bra ...och det har aldrig låtit så bra hemma hos honom!

Kompisen tillhör kategorin "alltid byta" och sedan bytte han hornhögtalarna mot högtalare med mycket lägre verkningsgrad och då lät Graafen inte alls bra längre - och så fortsatte han att byta ....

Anpassning av komponenter är A och O

Det viktiga är att man är öppen mot olika principer, det finns bra och mindre bra triodförstärkare och samma gäller för pentodförstärkare, single ended och push pull förstärkare och OTL och det är ofta som förutfattade meningar kommer på skam så att man slutligen knappt vågar generalisera

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000