HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mindre uppdatering av kokboken + en fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:28:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har gjort några mindre uppdateringar av kokboken (rummet bl. a.)

Jag har en fråga till forumet:
Skall jag addera ett avsnitt om hur man bygger (köper) ett system??
Några har önskat det men samtidigt finns det ju ganska många olika sätt att dela elefanten så jag har tvekat.
Källan är allt
Högtalarna först
Allt från samma leverantör
Det spelar ingen roll bara det är billigt/dyrt/rör/från frankrike osv

Ni ser problemet va?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:47:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tycker idén med ett kokboksavsnitt som behandlar byggandet/köpandet av ett system är utmärkt.

Eftersom kokboken i första hand vänder sig till dem/oss som inte har fått allting fullständigt klart för sig/oss så borde du inte behöva vara orolig för att målgruppen far i taket över at du inte har "rätt" angreppssätt. De flesta av dem/oss som skulle uppskatta en köp- och systembygguide har helt enkelt inte kommit så långt att de/vi har någon uppfattning om vad som är "rätt".

En lösning skulle kunna vara att beskriva systembyggandet utifrån principerna "Källan först", "Högtalarna först" och "allt från samma leverantör". Det tror jag ger dem/oss som är ovana tillräckligt med underlag för att själva börja leta och lyssna sig/oss fram. Sedan kan du bygga på allteftersom med lite mer om att välja mellan rör- och transistorförstärkare och generela skillnader mellan brittiskt, amerikanskt, danskt, franskt, italienskt, kinesiskt, norskt, nederländskt, svenskt, japanskt...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:48:24  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag inser problemet du beskriver. Några allmänna saker kan du nog ge råd om. Här är mina egna tankar om allmänna råd:

Tänk igenom vad som är viktigt för dig innan du väljer system. Skall systemet vara tvåkanal eller flerkanalsystem? Kommer du vilja kunna använda Vinyl/kasett/CD/SACD/DVD-V/DVD-A? Är det viktigt för dig att systemet skall vara uppgraderingsbart i framtiden som vissa leverantörer erbjuder? Finner du nöje med att byta ut saker och hitta nya lösningar eller söker du ett system som du kan ha ett antal år?

Sätt en budget för det som du skall köpa. Det är bra att ha en uppfattning om hur mycket du hade tänkt att köpa för. På detta sätt avgränsar du ditt sökande och tittar på rätt saker. Man kan alltid revidera budgeten efteråt om den visar sig vara orimlig.

När du köper så bör du helst köpa allt samtidigt. Det är då som man normalt enklast når framgång med sitt system och undviker saker som inte passar ihop. Om du inte har råd med att köpa allt samtidigt så kan du köpa en sak i sänder om du har bestämt sig för hur hela systemet skall se ut. Detta gäller dock inte för den som finner nöje med att ständigt byta ut saker och hitta nya lösningar.

Hitta en leverantör (butik) som du tycker om. Om man har en bra relation med en leverantör så ger det mycket. Det kan vara värt att betala något mer för apparaterna om man trivs med den som säljer och denne person kan ge dig goda råd. Detta lönar sig ofta mer än att ständigt söka absolut lägsta pris.

Ta hem sakerna och lyssna! Apparater låter troligtvis annorlunda hemma hos dig än vad de gör i en butik eller på en mässa. Detta beror bl.a. på rummets storlek, rummets utformning, material som finns rummet och övriga apparater i ditt system (om du inte köper ett helt nytt system).

Edited by - Gebex on 2004/03/30 15:49:48
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/31 :  12:17:56  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag skulle vilja rekomendera att man i allafall tittar lite på begagnat även om det kan vara svårt att hitta rätt grejor där. Oftast är ju begagnade saker som bara är 2-3 år gamla i hyfsat till mycket bra skick eller med endast obetydliga skavanker.

Jag håller inte med om att bara gå till en leverantör, har man (geografisk) möjlighet att köpa/titta hos två eller tre så ökar utbudet av olika märken, men sedan är det givetvis bra att vara dessa butiker trogen om servicen och bemötandet är gott.

-Fråga efter tips på Hi-fi-forum om olika modeller.

Om man senare vill uppgradera/förändra så kan man ju sälja och då kanske vissa märken har sämre andrahandsvärde (t.ex stormarknadselektronik) och det kan ju vara värt att tänka på.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:05:01  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Micke Y: Ett sådant kapitel i kokboken skulle säkert uppskattas. Kan vara bra att som nämts beskriva de populäraste förhållningssätten till systembyggande, källan först osv. Utan att för den skull ta direkt ställning till vilken som skulle vara det bästa förhållningssättet.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:11:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK
Det känns som det kan vara värt att lägga dit det. Kommer snart.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:01:02  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Tycker inte det är bra eftersom var och en blir salig på sin egen religion.

Självklart så vänder du dig till nybörjare men det kan påverka dem negativt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:18:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK Noterat

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000