HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Esound CD-E5 vs Copland CDA 288
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/03/29 :  09:27:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har köpt en kinesisk cd spelare via en affär i Hong Kong. Jag köpte den utan att egentligen veta mer än att den var balanserad, 24 bitare och att den såg välbyggd ut på bilderna. Köpet var lite av en ”kul grej” och kan inte försvaras med några vettiga ekonomiska eller rationella svar. Jag har en cd spelare jag verkligen gillar, en Copland CDA 288 och jag hade inför köpet inga förväntningar på att min Kina-chansning skulle kunna ersätta Coplanden utan snarare vara ett kul komplement. Hur gick det då med Kina spelaren, mitt svar på den frågan kommer i denna recension.

Konstruktion/teknik/byggkvalitet.
Den tekniska beskrivningen får ni ta för vad den är. Jag är ingen tekniker och saknar kanske de rätta begreppen. Förhoppningsvis skall jag ändå kunna ge en begriplig förklaring till hur Esound CD-5 är byggd.
Om vi börjar med byggkvalitén så är Esound CD-5 väldigt välbyggd. Hela cd spelaren är byggd i relativt tjock aluminium med fin finish och passform på bitarna. Fjärrkontrollen är även den i aluminium och känslan i knappar både på cd spelaren och fjärkontrollen är förtroendegivande och distinkt. Cd driven som för övrigt kommer från Philips kommer smidigt och lite långsamt in och ut utan störande ”klonkljud”. Om man jämför byggkvaliten med Copland så får denna rond bli oavgjord. Coplanden har en tråkig plastfjärr men Coplands VRDS drive är bland det häftigaste man kan uppleva. Majestätiskt glider det in och ut och känns superstabilt. På Coplanden är chassiet i stålplåt och fronten i aluminium. Finishen är dock oklanderlig och känslan i knapparna mycket bra.
Ser man till estetiken så är Copland svårslagen, snyggare cd spelare får man leta efter. Den är tidlös och elegant. Esound är inte lika majestätiskt vacker, den är lite ”kinesisk” i designen. Om man däremot fingranskar detaljerna så finns det många estetiskt lyckade bitar. Tex nedfräsningen för de balanserade utgångarna, den försänkta loggan på locket eller de små konerna som man kan sätta in i gummifötterna om man föredrar koner framför fötter.




Copland CDA 288 är väldigt rolig att se under locket. Dels så finns ju TEACs otroligt fina VRDS drive i mitten. Strömförsörjningen består av två transformatorer med relativt väl tilltagen spänningsreglering. DA omvandlarna är fyra till antalet och kommer från BurrBrown, modellen heter PCM 63. De kompletteras av ett HDCD chip. Analogdelen är i klass A och helt uppbyggd med diskreta komponenter. Det finns inga balanserade utgångar utan bara RCA utgångar. Digitalutgången kan stängas av med en strömbrytare.



Esound CD-5 var även den ett nöje att lyfta locket på. Driven kommer här ifrån Philips och jag vet inte vilken modell det är. Spänningen kommer in till ett nätfilter innan den går till en ringkärnetrafo. Denna ringkärnetrafo har 5 par sekundärlindningar som går vidare till 5 spänningsregleringar. Några av dessa har likriktning enligt ”standardmodell” men några har ett koppel med små kondensatorer i anslutning till likriktarna för att ta bort spikar eller annan skit som dessa kan skicka ut.
Klockan i Esound är väldigt speciell. Den har någon form av temperaturkännare/reglerare (TCCO) vilket innebär att klockan blir väldigt exakt och jittret otroligt lågt.



Dacen heter Crystal CS 4390 och är samma dac som sitter i senaste varianten av Gamuts cd spelare. Det är någon sorts dubbel-dac som ger äkta balansering ut. Alla IC kretsar kommer från Philips och utöver dessa så sitter det mängder av diskreta komponenter som säkert har sina funktioner. Det finns både balanserade och RCA utgångar av god kvalitet.


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/03/30 09:36:59

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/29 :  09:36:38  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Men ljudet då?!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/03/29 :  09:38:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Testförutsättningar.
Testanläggningen var min egen anläggning. BAT VK-20 försteg, GALTIS DIY högtalare, MIT MH-750 + S3 biwire högtalarkablar. Signalkablarna är även de DIY men av mycket god kvalitet. Esound kördes balanserad eftersom den presterar bäst så och Coplanden kördes med RCA eftersom den är konstruerad så. Coplanden har ett tweak i form av en Shakti-Stone i locket där den sitter med dubbelhäftande tejp. Detta ”kompenseras” av att de balanserade signalkablarna till Esound har Bybees. Vilket av dessa tweaks som är ”bäst” eller gör störst skillnad låter jag vara osagt.
Slutsteget är mitt hembyggda ICE Power 500 slutsteg , TJIDJAK.

Till testtillfället hade jag bjudit hem ”Plind” från forumet. Han är en erfaren lyssnare som dessutom känner min anläggning rätt väl.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/03/29 :  11:23:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ljudet då?
Jo vi kommer till ljudet, men först måste bara förutsättningarna redovisas. Förutom de redan nämnda så finns de mentala förutsättningarna. Jag älskar Copland och hoppades innerligt att den skulle vara bättre än Esound. Esound kunde vara en kul grej, men då det verkligen skall spelas Hifi skulle detta göras med Copland CDA 288.
Plind däremot har en kinesiskt cd spelare redan, en Shanling. Denna är han mycket nöjd med och han tror att kineserna ger mycket välljud och byggkvalitet för lite pengar.
Vid vårt förra test var vi överens om att Coplanden var bättre än Philips 963 SA på samtliga parametrar, både i cd och SACD läge. Efter Esound vs Copland var vi också överens om resultatet så då måste det ju vara en sanning.

Vi spelade rätt mycket olika musik i de bägge spelarna som inte redovisas här. Både för att musik är så himla skoj och för att bekanta os med rum och anläggning. Nu till själva testandet.

Resultaten
Vi började med att spela Eric Clapton – Unplugged. Låter nummer två, Hey, hey. Låter jättebra på bägge cd spelarna (naturligtvis). Den skillnad man noterar är att ”stampet” en bastrumma (hmm) är fastare och mer distinkt med Esound. Det blir tydligare att man själv sitter och stampar takten med Esound är med Coplanden. Ett förvånande resultat för mig då basåtergivning och rytm är Coplands paradgren

Nästa låt, nummer tre, Tears in heaven. Inga stora skillnader där heller. Det man noterar är att den ”triangel” de plingar på framträder något tydligare med Esound än med Copland. Plinget är lite renare också. Samtidigt så konstaterar vi att de har en lite olika tonal karaktär där Esound är lite ljusare och Copland då lite mörkare.

Vidare till Patricia Barber - Companion. Vi börjar även här med spår nummer två, ”Use me.” För er som inte känner till detta spår så är det väldigt mycket betoning på ståbas. Mycket trevlig perkussion kommer efter en stund och sedan kommer en orgel in och får en central del i musiken. Här stärks våra uppfattningen från Claptonskivan. Esound spelar en tydligare, mer definierad bas än Coplanden. Man får även känslan av at den går något djupare. Perkussion skinnen låter mer som spända skinn med Esound är Coplanden. Nu gungar marken under mina fötter, vad är det som händer? Skall min älskade Copland få stryk? Då orgeln kommer in så känns den lite väl påträngande med Esound jämfört med Coplanden. Coplanden har en mer ”laid back” attityd överlag och det vill mycket till innan den spelar påträngande.

Nästa låt är sista låten på samma skiva, Black Magic Woman, en fantastisk tolkning av denna låt. I slutet av denna nästan 10 minuter långa låt händer det VÄLDIGT mycket på en gång. Det är hela bandets instrument samtidigt på högsta intensitet och volym. Här sållas agnarna från vetet för här kan det bli grötigt. Med Coplanden blir det inte jobbigt grötigt och man kan skilja ut saker och ting och den klarar sig förhållandevis bra. Med Esound sorteras saker upp på ett helt annat sätt. Var sak på sin plats. Är detta grötigt????????? Nu kommer tankarna smygande, kan jag verkligen leva med en okänd kines i hifiracket istället för min fina Copland…….

Vidare till Coplands paradgren, Diana Krall. Nu jäklar skall saker och ting återställas. Skivan vi väljer är ”Love Scenes”. Vi börjar med första låten. Trenden håller dock i sig. Esound spelar tydligare basgången, lite renare överlag och med ett bättre fokus på Diana som sångerska. Copland spelar också väldigt trevligt och egentligen finns inte mycket mer att önska. Copland målar också upp en något större ljudbild på bredd och höjd och detta är lite av ”Coplandkaraktären” som jag uppskattar så mycket.

Vi avslutar med låt nummer elva, ”My love is”. En låt med bara en ståbas och Dianas sång. Här kan man höra rätt mycket eko och luft kring hennes röst. Detta framgår tydligt med bägge cd spelarna där Coplande återigen spelar lite större medans Esound har lite bättre fokus och tydligare basåtergivning.

[img]http://bild

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/03/29 :  11:47:28  Show Profile Send christopher a Private Message
Har bara någon fråga runt Esound CD-5
Har den inbygd volymkontrol eller ej?
Tycker att det vara en trevligt recension att lässa, man blir litte sugen på en kinesik CD spelare...får väll se om det blir en i framtiden

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/29 :  12:29:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kanonbra rescension StefanB!

Nu återstår att fundera vilken man själv ska satsa på nästa gång det blir ett gruppköp. Opera Consonance eller Esound CD-5...Operan är ju dubbelt så dyr som esound och efter som den senare verkar klarat sig bra så kanske man nöjer sig där..


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/03/29 :  12:43:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Den har tyvärr inte inbyggd volymkontroll. En annan sak jag saknar är möjligheten att släcka ned displayen. Hur den presterar jämfört med Opera, Shanling, Cayin, Vincent, Xindak mfl kan jag inte uttala mig om. Men att den presterar ett bättre ljud än min Copland är väldigt övertygande för det är en riktigt bra cd spelare. Rent byggmässigt, om man ser till strömförsörjning, dac, den speciella klockan, äkta balansering, ja då tror jag att den i alla fall slår många av de nyss nämnda, lite mer kända, kusinerna på fingrarna.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/03/29 :  13:46:44  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
F*n också.....
Någon som är intresserad av en Copland CD och Coplandstärkare.
Mer info under "Mitt System" och "Jonas Nilsson"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/29 :  13:49:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Kul att läsa!
Intressant att se också att ni körde många av de låtarna jag själv gärna väljer (se min ASO gruppträff).


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/29 :  14:18:18  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Jäkla kineser!

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:07:13  Show Profile Send big-olle a Private Message
Kul test.
Seriöst.

Vad kostar Esound cd:n? (pris+frakt)
Var hittar man den?

Olle.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:16:50  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Verkligen trevlig läsning Stefan.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:58:23  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Kul Stefan..!
Fast dina "reservationer" saknar nog inte betydelse..
Så det är bara att packa in kinesen o ta dig en tur hit..
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:21:26  Show Profile Send bjarne a Private Message
att du vågar CH....du vet ju hur det går när StefanB kommer på besök
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/03/29 :  21:58:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
Alltid lika roligt att läsa dina recensioner.
Olyssnad direkt från Kina går och slår din Copland som jag hört så mycket gott om sedan innan. Fantastiskt roligt att det blev ett köp med mersmak.
Nu är jag lite nyfiken på din lilla rörförstärkare.
Kan det bli en liten spalt om den med?

Mvh Leif
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:06:04  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag misstänker att du inte har gjort något åt klockan i din Copland, egenskaper som fokus och definition kan förbättras mycket med en högprecisionsklocka.
mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:01:06  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
trevlig recension... men vad ligger de båda spelarna på i nypris?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:38:53  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
6500Kr ca för Eastsounden och Coplanden ligger väl på ca 20000Kr om inte mer ny.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:48:52  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Interessant test.
Som nelsson sier. Det er nettopp de egenskapene som du "savner" hos Copland som bedrer seg ved innstallajon av en ny klokke. Selv monterte jeg en lclock xo2 i min copland cda288x og det ga e klart og tydelig forbedring på absolutt alle parametre av cd spilleren.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/30 :  11:45:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jag misstänker att du inte har gjort något åt klockan i din Copland, egenskaper som fokus och definition kan förbättras mycket med en högprecisionsklocka.


Dessa grejer verifierar ju Esound´s som det verkar enorma prisvärdhet. Om man måste börjar tweaka en cd spelare för runt 20 000 för X tusen till för att kanske få samma kvalite på ljudet.

Om jag inte minns fel är StefanB´s CD redan väl Tweakad??

Edit: Tog mig friheten att kolla in stefans tewak från hans hemsida: "Copland CDA 288:a. Den är lite modifierad med tex alla likriktardioder utbytta mot bättre typ, alla stora kondingar i strömförsörjningen filtrerade med Wima kondensatorer, chassiet inklätt med bitumen för att dämpa oönskade vibrationer och internkablaget utbytt till Transparent"


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/30 11:47:08
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:45:02  Show Profile Send ErikJ a Private Message
bra recension!

Undrar om Esound CD-5 spelar kopieringsskyddade skivor?

/E
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/04/02 :  18:56:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mycket intressant, hur låter den nu efter ett par dagar, är Du
fortfarande nöjd, är Du det så ska jag nog inhandla en dylik till hösten.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/04/04 :  20:02:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo Coplanden är lite tweakad men klockan är fortfarande original. Esound är original helt och hållet (ännu ) Esound spelar både brända och kopieringsskyddade skivor utan problem och ja, det låter fortfarande lika bra.



Coplanden är tills vidare förvisad till sin låda, stående i källaren. Den är dock inte till salu utan jag skall göra ytterligare två tweak på den, byte till K-dacar och byte av kondensatorer i signalvägen i analogdelen. Sedan skall den återigen få gå en duell mot Esound, kanske med ett annat försteg som alternativ till BAT:en.

Estetiskt sett finns ju inget sm rår på Coplanden, tyvärr. Det var därför nästan lite tråkigt att Esounden spelade bättre Men å andra sidan, så om ljudet i anläggningen får ett lyft, till lågpris av en spelare som både är välbyggd och rätt snygg så går det väl att acceptera om jag måste.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  00:28:11  Show Profile Send eliot a Private Message
Tack StefanB för en trevlig och givande recension !

När det gäller utseendet så tycker jag att den väl kan mäta sig med Copland och din BAT och att den passar bra in i ditt rack

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/05 :  08:11:53  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Min Esound CDE3 har nu provkörts i 120 timmar utan problem och skall skickas idag har jag fått besked om från Cattylink. Får jag hem högtalarkablarna + cdspelaren utan problem och om det låter riktigt bra blir det kanske en ny beställning.

Jag har dock problem med att hitta en förstärkare som passar in. Esound S8 har ännu inte balanserade ingångar men enligt Mr Law är det på gång under våren. Däremot finns en för och slutstegskombination som ser aptitlig ut (E250/E30) och har försteget där balanserade ingångar och kostar under 1000usd kan det bli en sådan

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/04/15 :  01:10:30  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nu skall ni få se kära Forumvänner. Spana in denna länk

http://www.cattylink.com/engnews.htm

Mycket skall man höra innan öronen trillar av......

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/04/15 01:15:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000