HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Soundtrack till datorspel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/27 :  22:41:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag införskaffade Battlefield Vietnam för några dagar sedan, efter att ha spelat det en del har jag upptäckt något intressant:

Soundtracket är extremt bra! Det är nog den bästa samling "Vietnam musik" jag träffat på, "alla" låtar är med (undantaget "Paint it black").

All musik finns för övrigt i en separat katalog och kan konverteras till .wav m.h.a. RAD video tools (freeware).

Lite kul att datorspel börjar få soundtracks som på allvar kan konkurrera med filmernas.

Någon som har fler exempel på bra soundtrack till spel?

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/03/28 :  14:50:04  Show Profile Send Martinez a Private Message
Hitman 2 (och även Hitman om jag minns rätt). Lyssna på siten:
http://www.hitman2.com/front.htm

Det gamla spelet Total Annihilation hade ett kraftfullt klassiskt soundtrack som ändrades dynamiskt med vad som hände på slagfältet. Hmm, vad jag kommer ihåg var det så iaf :)

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/28 :  15:03:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
När jag tittade i min skivsamling hittade jag faktiskt soundtracket till "Wipeout" (Playstation?), ett spel som väl kom för ca 10 år sedan som också innehöll en del intressant musik (techno) med artister som Underworld, Prodigy, Chemical Brothers, Future Sound of London m.fl.

De kunde för 10 år sedan också...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/28 :  16:06:44  Show Profile Send hal a Private Message
Min son spelar SSX3 ett snow-board-spel där bl.a röyksopps "poor Leno" spelas och en hel del annan bra musik.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/28 :  17:17:16  Show Profile Send Mad a Private Message
GTA Vice City har ett grymt soundtrack.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/03/28 :  19:14:08  Show Profile Send filkingian a Private Message
Loaded till PSX:en hade ett, i mitt tycke, bra soundtrack, med ett par riviga rocklåtar i början och sen ett par lugnare technolåtar...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/29 :  00:49:23  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Radiokanalen "K-Jah" i GTA3 med Horace "The Pacifist" Walsh.
"Loving vampires dance, feel the voodoo curse."

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/29 :  01:16:21  Show Profile Send Uniper a Private Message
Sen har vi ju det gamla bilspelet Motorhead till PC. Fullproppat med riktiga godbitar.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/29 :  09:13:42  Show Profile Send dumbo a Private Message
Cybernoid 1 & 2? :-)
SID är kanske inte hifi, men ack så mycket skön musik som gjordes på den tiden.
SID används ju faktiskt i "riktig" musik idag åxå, i form av SID-station. Ibland hör man de ljuva ljuden på radion. :-)

Annars kanske musiken till IL 2 Sturmovich(sp?) Forgotten Battles kan vara något? ;-)

Musiken i Monkey Island 1 & 2 är åxå skön. Det finns ju tydligen versioner med "riktig" musik på CD åxå. Jag antar att det är den vanliga musiken som de spelat upp med en fet synth via MIDI. Kanske de piffat till den lite åxå?
Midifiler för de nyfikna finns att ladda hem här:
http://www.scummbar.com/

Annaras brukar jag oftast stänga av musiken det första jag gör när jag installerat ett spel. Tycker bara att det är irriterade och gör att man inte hör det man ska/vill höra. Undantaget är nog Heretic, där musiken faktiskt höjde stämningen en hel del.
Jag har aldrig förstått detdär med musik i spel.
Brukar SWAT-team ha musik i lurarna medan de "springer" runt och skjuter terrorister tex?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:57:47  Show Profile Send molsson a Private Message
Outrun. Låter som gammal Jan Hammer.

No hay banda!!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:10:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Själv har jag musiken till Bubble Bobble (C64, jag spelade det MÅNGA timmar när det begav sig )som mp3 som jag ibland brukar spela till mina kollegors förtjusning(?)
Musken till Green Beret är inte heller dum.
På nätet snurrar det runt rätt många remixer på gammla klassiker, en del är faktiskt helt ok (även om de tenderar att bli lite enerverande i längden)

En del av musiken som kom till C64 och senare Amiga/Atari ST var ju faktiskt väldigt välgjord när man tänker på vilka begränsningar man hade.

Det finns ju ett Gbg-företag som fram till alldeles nyligen sålde en syntmodul vid namn "SID-station" som baserades på SID-chipet (tillverkningen är nedlagd eftersom det lager SID-chip de hade tog slut), den har tydligen sålt rätt bra och används av en del kända artister.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:12:49  Show Profile Send molsson a Private Message
Skulle tro att the knife har en sån.

No hay banda!!
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/29 :  20:15:28  Show Profile Send dumbo a Private Message
Till alla SID-fantaster kan jag rekommendera Sidplay 2 (http://sidplay2.sourceforge.net/). Kör man windows kan sidplay/w (grafiskt skal) vara smidigt åxå.
Vill man ha något att spela åxå är High Voltage SID Collection (http://www.hvsc.c64.org/) att rekommendera.

Sidplay låter visserligen inte exakt som äkta vara, men rätt nära iaf. :-)

f95toli:
Jo, det gjordes väldig mycket bra musik och man förundras att det gick att klämma ur så mycket ur så få kanaler (3 för SID och 4 för PAULA). Ännu fräckare är att de gamla rävarna programmerade musiken i assembler. "Jag hade varken tid eller lust att skriva någon tracker, dessutom ger det inte samma kontroll och känsla" eller något sådant har Rob Hubbard sagt nån gång. :-)

molson:
Musiken till Turbo Outrun på C64 är riktigt fräck faktiskt. Hela minnet fyllt av samplingar (här pratar vi 4 bitar :-).
Men rent musikaliskt är musiken till "vanliga" Outrun klart skönare.

Nu ska jag sluta tjöta. :-) (Vaddådå? Kan väl inte hjälpa att jag blir notalgisk? :-)
Go to Top of Page

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/03/30 :  23:38:40  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Musiken till gamla Nintendo 8-bitars spel ger mig fortfarande rysningar och gör att ögonen tåras. Ta t ex spel som Zelda 1 & 2, Kid Icarus, Metroid, MegaMan, Metal Gear och Super Mario Bros, helt underbar musik! Synd att man inte är längre är barn, musiken i spel och filmer idag "sätter" sig inte på samma sätt längre..
När det gäller mer moderna spel så är musiken till DOOM II bäst.. utan tvekan..


B&W DM602 S3, Blackfoot stativ - Yamaha CDC-565 - Pioneer DV350 DVD - NAD C352 - Tara Labs kabel - Audio Pro Ego Sub med lakritssnöre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000