HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W DM309 kontra DM602.5S3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:24:30  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Lyssningsintryck, jämförelse...?

Samma pris men annat koncept...(2,5 vägare kontra 2-vägare)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:28:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej!

Satt i samma sits för ett par månader sen som du. Jag säger bara: B&W DM 602S3 istället! Mycket öppnare och naturligare i ljudet än båda dom golvarna. Basresurser har dom så det räcker ändå tack vare sin 7". Detta är ju såklart min personliga smak,men jag lyssnade en del på 602.5 och tyckte den var mera anonym i ljudet än 602. Tycker du definitivt iaf ska provlyssna 602 brevid 309 och 602.5.

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/03/26 :  22:58:52  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Så 602S3 är alltså inte en 602.5S3 i mindre kabinett? Trodde först att de hade samma element...skiljer sig även diskanterna?

Läste i en halvgammal HiFi&Musik...som ÖSER lovord över DM309....Verkar lovande...får nog ta en liten resa Umeå-Sundsvall (26 mil enkel väg) för att lyssna till dessa tre högtalare...Ofattbart, katastrofalt olyckligt att "Klubben" ej finns kvar i här i Umeå...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/26 :  23:32:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
602S3 är en 604S3 i stativformat. Väldigt djup och trevlig bas, öppenheten är slående i denna högtalare!Kan förstå att du tycker 26mil blir seeegt..Men värt milen!309:an har sämre element och delningsfilter. Tyckte även lådan kändes klart sämre än 602S3, givetvis p.g.a storleken. Men glöm inte att 602:an är en stor stativare i storleksklassen 50cm hög...

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:25:56  Show Profile Send Poe a Private Message
Du ska helt klart lyssna på ett par 602 S3 ihop med de ovanstående. (Vet dock inte om liknelsen med 604 S3 är så passande. Den har ju fler element). Har ägt ett par 602 S3 själv som jag var mycket nöjd med. Tänk på att investera i ett par bra stativ också. Hifi-klubbens "Blackfoot" 45cm passar utmärkt.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:32:07  Show Profile Send KennethS a Private Message
Poe: Det är Hifiklubben själva som skriver att 602S3 är en förkrympt version av 604S3. 603S2 var den förra modellen som 602:an delade element med. Men nu har ju 603S3 "bara" 6,5" bas och mellanregister.

Jag kör faktiskt med 60cm stativ till mina 602S3 och jag upplever att jag får en större och mäktigare ljudbild. Och allt detta av en slump då jag behöll mina Empire stativ från mina Audiovector som jag sålde bort!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/03/28 :  12:46:27  Show Profile Send The Leafs a Private Message
602.5S3...ingen skriver nåt om denna högtalare...kan tolkas på 2 sätt...ingen har lyssnat till den, eller så är det skräp...(Vilket jag inte tror...)

Sedan....HiFi & Musik e alltså på läktaren när de hyllar DM309...?

Jag har ännu inte gjort nån seriös jämförelse, men stativaren måste ju kompletteras med stativ för 2000+ kr....hamnar över DM309 i pris och har klenare bas (garanterat) Prisvärt? Har ännu inte lyssnat som sagt, men...

Vet inte om jag har överdrivna fördomar mot stativare, men jag är utan att vara basfreak definitivt för golvare i princip, offrar gärna några % perspektiv för ett gediget fundament...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/28 :  14:50:14  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jag har lyssnat på 602.5S3 och den har inte i mitt tycke bättre bas. 602S3 tycker jag var rejälare i botten och mera artikulerad för jag tyckte att 602.5S3 kändes mer anonym med sin 6.5" bas/mellanregister. Den spelar heller inte lika naturligt och öppet som 602S3. 602.5S3 säger Hifiklubben själva är mer en mellanmodell från B&W och den får inte lika fin kritik som 602S3 av Whathifi. Dom tyckte att 602.5S3 kändes för lätt i botten för att vara en golvare. 309 är en fin högtalare med mer tryck än 602S3,men kan inte mäta sig på nån annan punkt. 602S3 är helt enkelt den bästa B&W högtalaren för dom pengarna. Basen räcker tll alldeles utmärkt och då har jag ändå ägt Dali Evidence 470, Audiovector M3.... Du glömmer att 602S3 inte är nån vanlig Stativ högtalare med sina 50cm i höjd, 29cm i djup och 20cm i bredd, har en matchvikt på 10.5kg st, medans 602.5S3 har en vikt på 14.5kg.Vilket märks när man knackar på lådorna och inser att 602S3 har klart bättre låda. 602S3 går ner till 50Hz i botten medans 602.5 går ner till 49Hz..Var nämligen inne på samma spår som du och ville ha golvare för basensskull. Men det visade sej efter ha suttit ett par ggr och provlyssnat modellerna så trädde 602S3 fram med sitt självklara spelsätt och sin tyngd i botten. Sen behöver du ju knappast lägga 2.000:- på stativ. Finns fina andra stativ för billigare pengar. Men innan du börjar att spekulera, så lyssna innan du bestämmer dej, för smaken är som baken.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/03/28 14:55:58
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:02:19  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Håller med KennethS.

Har själv 602:orna. Var för typ ett halvår sen inne på att byta upp mig till 603 eller liknande. Var och lyssnade på både 602.5 och 603 på Hifi-klubben då jag saknade lite i basen från 602:orna. Efter att lyssnat på de högtalarna tyckte jag att mina 602:or lät mycket bättre, inte lika mycket botten som 603:orna men sjysstare annars.

Så jag behöll mina 602:or och började kolla på högtalarkablar istället. Lånade hem ett antal olika modeller och fastande för Audioquests type 4 som gav rejält med djupare och fastare bas samt ett överhuvudtaget skönare ljud . Kan vara värt att ha i åtanke när Hifi-klubben försöker kränga på dig sina Tara Labs (de funkade inte så bra i mitt system)...

Underskatta inte 602:orna - och rätt högtalarkabel

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:38:21  Show Profile Send luften a Private Message
Det verkar vara många som upplevt samma sak som mej

Var oxo inne på 602.5s3. Lyssnade på ett flertal ställen, ett flertal gånger, och slutligen bestämde jag mej för 602s3. Efter lite studerande av b&w´s kataloger, så kom det nämligen fram att 602.5s3 är samma element som 601s3, men med en större låda, och till ett nästan dubbelt högre pris. (och förstås samma element som i 603s3). Så jag håller varmt med alla andra här, köp inga 602.5s3 innan du provlyssnat och jämfört dem med 602s3. Åtminstone enligt mina öron (och ganska många andra verkar det som), så låter den bättre, men jag rekommenderar nog att du skaffar dej en egen åsikt i saken genom lyssning! Vad har du tänkt driva dessa med? Det vore kanske bra att få testat dem med den aktuella förstärkaren oxo.

EDIT: omformulerat lite.

//air

Edited by - luften on 2004/03/28 23:41:55
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/29 :  00:53:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Zvampen: Du tyckte om Audioquest type 4? Har du testat med nån dyrare Audioquest? Är själv på jakt efter ny högtalarkabel till mina 602S3.Har du jämnfört med nån TaraLabs och vad har för förstärkare? Sitter själv idag med ett par TaraLabs Prime 500 (299:-/m) till och känner att jag förlorar lite i röstkvalité och att det blir en aningensljust. Har den senaste Harman Kardon AVR 430 hemmabioreceivern och driver det med.

Sorry for the OT Leafs, hoppas det var okej!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/29 :  09:20:18  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Jag har inte testat nån kabel dyrare än 100 kr/m men audioquest type-4 är fin. Sitter med en halvsketen Yamaha 620. Skulle vilja byta upp mig till en stärkare med sjysstare 2-kanalsljud. Jag lyssnar ganska mycket mer på CD än jag kollar/lyssnar på DVD så en bättre 2-kanalsdel vore toppen.

5.1-ljudet är jag mycket nöjd med. Har också centern LCR60 (tror jag den heter), som funkar mycket bra i mitt rum.

Har även lagt till en Audio Pro sub Focus som lirar djuuupt och tämligen kontrollerat för pengarna.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/03/29 :  10:04:49  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Fortfarande ingen som har lyssnat till DM309....?????

Jodå, det blir en provlyssning kommande helg...är rätt så nyfiken på DM309, men kommer naturligtvis att lyssna till div andra högtalare också.

Mina högtalare kommer att drivas av en integrerad Yamaha-stärkare med en hel del muskler, AX892, signalen kommer från en Denon DCD-1450 AR
OCH....nej, Yamaha-stärkaren klingar inte alls ljust, numera har Yamaha ett annat ljudideal än tidigare, kallar dem för neutrala nuförtiden!

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000