HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad är en direktupphettad triod?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/03/26 :  18:42:39  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag undrar vad en direktupphettad triod är. Man hör så mycket om rörförstärkare hit och dit. Kan ni förklara skillnaden mellan en vanlig rörförstärkare typ Edison och en så kallad direktupphettad. Troligt vis med 300b rör eller?

Vilka märken använder direktupphettat? De märken med rör som jag lyssnat på är följande: Copland, quad, Audio Researtch (stavning) , Dynaco, La audio, VTL.

Tack Ronnie.

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:56:10  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ett "vanligt" rör har glöden elektriskt skild från katoden. Den ligger bara nära och värmer upp katoden indirekt. I ett direktupphettat rör är katoden själv glödtråd också. Katoden har helt enkelt två anslutningar, och så kör man en massa ström direkt genom den så den blir varm och fin.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/26 :  21:04:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En direktupphettad triod har ingen separat katod utan själva glödtråden fungerar som katod. Exempel på direktupphettade trioder är 300B, 845, 211, 2A3 och andra. (Ofta är det väldigt gamla rörtyper, den första 300B tillverkades 1929 har jag för mig.) Ingen av de tillverkare du räknar upp använder den typen av rör såvitt jag vet. Till exempel Audion använder direktupphettade trioder i sina förstärkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000