HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Speakon hjälp bitte!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

verbal
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:03:50  Show Profile  Visit verbal's Homepage Send verbal a Private Message
Tjena, gick med här enbart för att jag hört att ni kan hjälpa mig med vad som helst i ljudväg.

Jag fick ett par gigantiska högtalare, studioversion antar jag, av en vän då han inte behövde dem mer. De ska man använda speakon till.

Så jag gick och köpte två kablar och två speakonpluggar.

Mitt kit ser alltså ut såhär:

En förstärkare modell gammal men fin med trådingångar för högtalare.
Två högtalare med två speakon-ingångar vardera.
Två kablar, ena sidan speakon, andra sidan tråd.

Jag trodde jag hade skruvat ihop speakonpluggarna rätt, med plus och minus, men jag får inget ljud. Jag kan alltså ha gjort fel, så om ni vet exakt hur man ska skruva ihop en speakon kanske ni kan hjälpa med det?

Sen undrar jag lite över det här med att högtalarna har två ingångar vardera. Jag använder alltså bara en ingång per högtalare. Kan det betyda något?

Högtalarna ska fungera, förstärkaren också, inget fel med dem.

Så, om ni kommer på något så säg till, jag måste få ljud!

Tack / Sebbe

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:14:52  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Tror du bör ta fram akruvmejseln för lite intern inspektion av högtalarna. På så sätt kan du kontrollera hur elementen och ingångskontakterna är kopplade i förhållande till varandra.

Mer hjälp än så kan jag nog inte komma med. Du vet väl redan att det både finns 2 och 4 poliga speakonkontakter ?

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:21:01  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Du glömmer inte att vrida kontakterna när du sätter i dem (så att låsningen klickar i),
kontaktblecken är inte i kontakt med varandra förrän man gjort detta?

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

verbal
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:30:30  Show Profile  Visit verbal's Homepage Send verbal a Private Message
de två speakonpluggarna har 4 stycken ingångar för tråden. (två trådar per kabel som sig bör) plustråden har jag kopplat till vad jag trodde var plusingången i plugen och minustråden har jag kört in i den motsatta sidan som jag fick förklarat för mig. Kan jag ha missat det?

Öppna högtalarna? phew... gosh.. helst inte :)

Och ja, jag vrider tills kontakterna är fast, klick.
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:47:57  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Har för mig att det finns markeringar för de olika kontaktstiften,
om jag inte minns fel bör det stå: 1+, 1-, 2+ & 2-.
Om du kopplar in dig på antingen 1 eller 2 eller möjligtvis båda paren borde det fungera.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

verbal
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/03/26 :  18:54:52  Show Profile  Visit verbal's Homepage Send verbal a Private Message
Ja, det är ju precis så, med +/-, frågan är bara vilka som ska vara kopplade..
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/03/26 :  19:15:48  Show Profile Send Mattias S a Private Message
quote:
Öppna högtalarna? phew... gosh.. helst inte :)


Tja, det är det snabbaste sättet att ta reda på hur dom har kopplat.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:04:44  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Börja med att koppla plus till 1+ och minus till 1-.
Funkar det inte, prova med 2+ & 2-.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

verbal
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/03/27 :  16:40:24  Show Profile  Visit verbal's Homepage Send verbal a Private Message
YES! Ok, tackar ödmjukast! högra talarn körde +/-2 och vänstra +/-1. Nu jävlar skakar huset! :)
Tack för allt.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/03/27 :  18:22:35  Show Profile Send zahnn a Private Message
Meningen med extra högtalaringångar är att man ska kunna parallellkoppla flera hörtalare, så att det bara blir en kort linkkabel mellan olika högtalare i stackar...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000