HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD-ägare, era synpunkter!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:09:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

eh, vad?


quote:
Originally posted by Rebo

Mitt intryck av s200 var att elektroniken verkade vara helt identisk med den som satt i ett billigare nad slutsteg med den gråa plast fronten. De hade exakt samma data också.





-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:53:33  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


eh, vad?


quote:
Originally posted by Rebo

Mitt intryck av s200 var att elektroniken verkade vara helt identisk med den som satt i ett billigare nad slutsteg med den gråa plast fronten. De hade exakt samma data också.





-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger



S200 är väldans lik 218 inuti, tror jag det menas... men man kan ju inte se vilka komponenter som skiljer så där på raken förstås. Åsså är ju låddan mö snyggare, då blir ju ljudet bättre, eller hur!?



mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  15:01:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag har inte kollat i mina burkar.
klart ljudet blir bättre om den är snyggare!

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:09:03  Show Profile Send dole a Private Message
Hade ett NAD 1100 försteg för några år sedan köpte för tusen spänn.
Det funkade kanon med ett Rotel 971 slutsteg.
Mycket för pengarna om man så säger.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/19 :  17:53:47  Show Profile Send celef a Private Message
Demon: Coooolt!

______________________________________________________________

Ååhh va roligt! :-)
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/09/19 :  18:15:21  Show Profile Send wallraff a Private Message
Har ägt en hel hifiklubbenkombo
Dock köptes stärkarna in beggade, bara cd:n ny(540).

Förstärkarna, 216 samt försteget 1000, hade några år på nacken när jag tog över, men hade inte haft några problem. Jag körde på några år, utan ett enda litet gnäll från förstärkana! Det är toppklass! Kraft och kontroll, hujedamig!

Men cd:n, den kronglade lite på slutet av min ägotid. Hade den ca:2 år. Den började hacka och ibland snurrade skivorna ifrån lasern(?!). Skivan bara ökade hastigheten och började kastas runt inne på släden. På "klubben" sa de att det inte var första gången det hänt. En kille på korridoren som också har en 540 har börjat lida av samma syndrom Men, med garantilappen(5år!) kvar så är det ju inga problem!

Men kort och gott, bra grejer som man kan köpa begagnat till rätt pris!

Vad det gäller ljudet så var det inget fel på drivet, men lite väl ljust och analytiskt för min smak. Och smaken är som baken, bred...

//Wallmuff

Överdimensionera, då håller det...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/19 :  18:49:30  Show Profile Send Rebo a Private Message
De såg ut att ha samma komponenter, och som sagt all data var identisk. Jag skulle tro att komponenterna är helt identiska, men de kanske lägger ner lite mer tid då de bygger en s200a jämfört med en 218, dvs. de kanske mer noggrant mäter upp och parar ihop alla transistorer o så. Sen så kostar ju lådan till s200 mycke mer att tillverka.

I dyrare hifi prylar är kostnaden för själva elektronikkomponenterna väldans lågt jämfört med vad man som kund betalar för varan.


Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:26:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har fått svar från NAD angående skillnaden mellan
218 och S200, här kommer svaret;

"Key components such as output transformers and output transistors are very different. Also the overall quality is in another league."

så skrev dom.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:29:58  Show Profile Send celef a Private Message
NN: "...så skrev dom."

Så klart, vad skulle de annars svara!? :-)


______________________________________________________________

Ååhh va roligt! :-)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:34:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

well well
VI FÅR VÄL SE !!SE!!




...

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:50:58  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Har en två år gammal kombo bestående av nad t550 och nad t750. Går hittills som klockan, har väl haft tur. Köpte dem för 8500 tillsammans på hifi-klubben vilket jag tyckte var ett bra pris. Ljudet är mycket bra i stereo med tanke på vad det är för produkter men självklart blir det att skaffa slutsteg och dylikt för att höja steroprestandan. Nu för tiden kan jag nästan tycka att nad har blivit för dyrt på hifi-klubben. Som exempel kan nämnas att nad t751 som skulle kunna ses som uppföljaren till min (tvivlar på att den har bättre ljud, dock har den dd-decoder) kostar 7500 kr vilket ju bara är 1000 kr från vad jag gav totalt.

Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:58:21  Show Profile Send JPL a Private Message
quote:
Som exempel kan nämnas att nad t751 som skulle kunna ses som uppföljaren till min (tvivlar på att den har bättre ljud, dock har den dd-decoder) kostar 7500 kr vilket ju bara är 1000 kr från vad jag gav totalt.



Nad t751 motsvarar gamla t760..tror det är exakt samma maskin inuti..

Patrik...

//Same Same....but Different.
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/21 :  13:06:06  Show Profile Send Robin84 a Private Message
OK =)..ännu värre då med tanke på att t760 allmänt anses ha sämre ljud än t750. Eller har jag fel?

Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/21 :  14:03:55  Show Profile Send JPL a Private Message
Jag hoppas att du har fel..
Andvänder min iof bara till hembio..

Patrik...

//Same Same....but Different.
Go to Top of Page

weinborn
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/09/21 :  21:28:38  Show Profile Send weinborn a Private Message
Har själv nadcombo - försteg 114 / slutsteg c270 och mycket stora specialbyggda högtalare, 270 har bra kontroll över elementen, och är i min mening mycket prisvärd begagnad. combon köpte jag för ett bra pris, så begagnade är dom väldigt prisvärda enligt min mening!

/stefanw

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/09/21 :  23:24:02  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Jag införskaffade ett 1155 försteg och ett 2200 slutsteg begagnat för ca ett år sedan och tyckte det vart ett bra lyft i återgivningen.

Kombon har väl ca 10 - 12 år på nacken och är min första för o slutstegskombination, enda nackdelen var att ljudet sprakade i höger kanal, efter lite koll på recensionssidor förstod jag att det var nåt som hette switched relays som bråkade, så jag beställde 2 st och böt dem under stor vånda.

Som tur var så gick allt bra och lättnaden var stor när det startade upp

Hursomhelst så låter det bättre än min integrerade rotel ra-870bx jag använde innan.

mvh /


Comu
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000