HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel mellan spelare och RIAA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:09:42  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag ska nu modifiera(?) min spelare med chassi-RCA.
Frågan är vad man sedan ska använda för kabel? Signalen är ju mycket svagare än från t ex CD. Kan tänka mig att en väl skärmad kabel skulle vara ett bra val. Tänkte dock inte lägga en mindre förmögenhet på detta, en förbättring mot den tidigare fasta kabeln anser jag fullt tillräcklig.
Några tips och erfarenheter?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:32:45  Show Profile Send lars a Private Message
Det finns ju hur mycket som helst att välja på.

Om du kan tänka dig att ha en kabel från tonarm till RIAA (vilket du nu går ifrån) så rekommenderar jag Van Den Hul:s tonarmskabel MCD 502 HYBRID som går att köpa per meter från importören i Skåne (Höllviken)till en mycket rimlig kostnad. Van Den Hul har även en mycket bra DIN kontakt för tonarmen. Här slipper du nackdelen med extra chassikontakter som försämrar ljudet.

Köp på lösmeter och löd själv till en struntsumma.

Kabeln är ett lyft för alla som har Linn-spelare. Förstår inte att Linn inte levererar med bätre kabel.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/17 :  19:09:58  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nu finns det ju andra spelare än Linn !!!!!
Själv har jag en Thoréns .

Men tack ändå för tipset!
(men jag skippar nog DIN-kontakten).

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:54:30  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Nu finns det ju andra spelare än Linn !!!!!
Själv har jag en Thoréns .

Men tack ändå för tipset!
(men jag skippar nog DIN-kontakten).

//StefanZ
"Art is just short for Arthur


Jag har en THORENS och använder VAN den Hul funkar bra tycker jag

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:55:12  Show Profile Send lars a Private Message
Visst finns det andra skivspelare än Linn. Mängder.
Vi har Thoren och även SME.

Skämt åsido så kom jag på att SME30 är monterad med Van Den Hul:s tonarmskabel MCD 502 HYBRID.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:56:24  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by lars

Visst finns det andra skivspelare än Linn. Mängder.
Vi har Thoren och även SME.

Skämt åsido så kom jag på att SME30 är monterad med Van Den Hul:s tonarmskabel MCD 502 HYBRID.


Den var bra för minThorens har en SME 3012

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:01:59  Show Profile Send norman a Private Message
En sak att tänka på är att få någorlunda rätt impedans för pickupen med kabeln + ingången på riaa (kan ligga på ca 47kohm och 200-400pF).
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:10:26  Show Profile Send Hepcat a Private Message
den förstör inte bouncen i upphängningen då linn jobbar ju enligt rykten på att ta fram en bättre tonarmskabel. dill följd av deras silver kabel som tyvärr inte funkar på LP12an Pga att den inte funkar tillsammans med upphängningen.

Mikael

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:12:10  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Den förstör inte bouncen i upphängningen då? Linn jobbar ju enligt rykten på att ta fram en bättre tonarmskabel. Till följd av deras silver kabel som tyvärr inte funkar på LP12an Pga att den inte funkar tillsammans med upphängningen.
Och jo det finns mer skivspelare än Linn men än har inte jag hittat nån annan jag vill ha.


Mikael

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:35:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kabeln mellan pickup och RIAA är en mycket viktig länk! Se till att få rätt värden på kapacitans (kabel + ingång) så att det matchar pickupen.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:49:04  Show Profile Send P.P a Private Message
Kapacitansen är viktig då det är en del av pickupbelastningen. Nu är P.P ingen vinylfantast men bara ett byte mellan olika kablar BÖR ge en relativt stor mätbar skillnad.

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/21 :  14:32:45  Show Profile Send lars a Private Message
quote:
Originally posted by Hepcat

Den förstör inte bouncen i upphängningen då? Linn jobbar ju enligt rykten på att ta fram en bättre tonarmskabel. Till följd av deras silver kabel som tyvärr inte funkar på LP12an Pga att den inte funkar tillsammans med upphängningen.
Och jo det finns mer skivspelare än Linn men än har inte jag hittat nån annan jag vill ha.

Mikael



Visst ingår kabeln i det fjädrande systemet. Jag har fått lite information på webben av andra att det inte är så känsligt med kabelns styvhet som man skulle kunna tro. Det som är viktigt är att kabeln fästs ordentligt nära utgången med den klamma som finns. Den skall dras åt HÅRT.

Linns egen silver är dock för styv och tung.

Det finns många andra alternativ Transparent, Cardas och VdH.

Om man provar en annan kabel och det låter bra så borde det ju vara avgörande.


Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/21 :  18:31:32  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag instämmer med Lars och EAR erfarenheter angående VdH, en trevlig phonokabel.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/22 :  03:14:01  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kapten rekommenderar att en kabel med mycket låg kapacitans används. Om total(kabel+försteg) kapacitans blir för låg är det bara att addera vid ingången.

RG62 är i detta sammanhang en extraordinärt lämplig kabel. Den låga kapacitansen(cirka44pF/m) samt extremt låg dielektrisk absorbtion är precis de egenskaper som är önskvärda.
Man bör hålla i minnet att en MM-pickup är en högohmig generator.

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000