HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 soft, minimalistisk jazz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/03/24 :  11:38:38  Show Profile Send jonta a Private Message
Jag har försökt att ge mig på jazz och hört en del mkt bra.Dock handlar det för mycket om (för mig alltså) tekniska färdigheter på t ex piano osv. Vad jag undrar är om det finns någon mer softare, minimalistisk jazz? Ge gärna förslag på skivor, musiker mm!

Dreams never end!

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:22:56  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
En klassiker är förståss Miles Davis. Skivan Ballads, utgiven på Columbia), Kan vara bra att börja med. De flesta skivor från perioden 1956-69 innehåller någon eller några lugnare låtar och sättningen brukar vara mellan kvartett och sextett.

Chet Baker och MJQ (Modern Jazz Quartet) är andra ur det gamla gardet som möjligen kan falla i smaken.

Gitarristen Larry Carlton har gjort några bra skivor, exempelvis Last Nite och Discovery.

Michael Hedges gjorde ett antal skivor med bara akustisk gitarr och sång.
AERIAL BOUNDAIRES och LIVE ON THE DOUBLE PLANET kan rekomenderas.

Och glöm för all del inte "Lingonriset i Cocktailglaset", som Tage Danielsson kallade henne, Monica Zetterlund.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:08:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Här har du ett tips på riktigt soft och minimalistisk jazz:
Beyond the Missouri Sky med Charlie Haden och Pat Metheny. Endast två instrument, kontrabas och gitarr. Gitarren har det där mjuka goa "Gibson"-ljudet som man kan lyssna på hur länge som helst. Melodierna är lugna och mycket vackra. Kan nog beskrivas som jazzpoesi. En riktig kanonskiva när man vill lyssna på lugn vacker jazz utan sång. Viktigt är också att båda musikerna är mästare på sina instrument, här talar vi alltså definitivt hög klass, ej att förväxla med lågkvalitativ hissmusik. Men lättillgänglig är musiken likafullt. Så långt från atonal experimentjazz man kan komma med andra ord.

Edited by - Aton on 2004/03/24 19:10:28
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:23:50  Show Profile Send Skurt a Private Message
Peter Nordahl Trio och Esbjörn Svensson Trio (kanske?) är två svenska jazztrios. Du bör i alla fall provlyssna Nordahl ("Directors cut" skiljer sig från de andra två skivorna), liknande musik som i "Beyond the Missouri sky", som för övrigt också är en kalasskiva som tidigare nämnt.

En annan grupp (som jag tycker är lite väl lättlysnad, dvs tråkig) är Soft jazz trio...

Edit: För att klargöra (blev lite otydligt såg jag nu): "Directors cut" hör nog inte till det minimalistiska, det är istället "The look of love" samt "An american in Paris" som är det...

Edited by - Skurt on 2004/03/25 10:14:53
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:41:27  Show Profile Send jonta a Private Message
Intressant, tack för svar!

Dreams never end!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000