HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/31 :  00:05:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant idé:

Det här blir otroligt enkelt och flexibelt...
Man kan hänga på vilka rör som helst i utgången. Spänningssving är plötsligt
inget problem. Man kan ha två rör på ingången och en push-pull interstage
trafo för balanserat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sixten
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/03/31 :  00:21:15  Show Profile  Visit Sixten's Homepage Send Sixten a Private Message
Go' kväll.

Så här ser Mats Lennartssons schema ut.

Jag har pratat med Mats i kväll, för att vara alldeles säker på att det är OK att publicera schemat. Han vill dock inte bli nerringd av byggare med en massa frågor, så därför får ni bara hans namn. Jag tycker att det är trevligt att åtminstone få uppge det, så att vi ärar den som äras bör!
Han nämnde förresten att han nyss byggt en stereoförstärkare med samma kretslösning, men med EL84:or som slutrör.

Han poängterade också att ECF80 är ett alldeles utmärkt rör i den här kretsen, med hög förstärkning i pentoden och bra drivkraft i trioden.
Jag är själv väldigt sugen att prova den här! Det här borde också vara ett bra schema att modifiera några Dynaco-steg efter.

/Sixten

Lagom är bäst!
www.edgaraudio.se
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/31 :  23:39:14  Show Profile Send DHT a Private Message
En bra tråd det här. En rad bra intressanta förslag och scheman.
MatsT, bra länkar du kommer med, fanns ju hur mycket som helst att läsa där!
Det är helt klart intressant detta med lokal anod-galler återkoppling, som du säger kräver det ju ett ganska speciellt drivsteg, frågan är hur det bäst skall konstrueras, skall bli intressant att höra vad du kommer fram till om du gräver mer i saken.

Jag har också åsikten att det är en fördel om man kan undvika global motkoppling och ändå uppnå tillräckligt låg distortion.
En av mina personliga favoriter bland beprövade kretslösningar är transformatorkoppling (gärna med enbart 2 steg som i Bernts exempel ovan). Transformatorkopplingen har ju bland annat fördelen att ge hög belastningsimpedans på anoden och maximalt spänningssving. Bra interstage-transformatorer har låg dist och stor bandbredd. Nackdelen är att de är ganska dyra...

Vad jag kan se har ingen nämnt ryska trioden 6C33 som kandidat till slutrör, därför gör jag det Mycket låg anodresistans, förhållandevis hög effekt och billigt dessutom. BAT använder dem med framgång i sina slutsteg. Med de rören skulle man kanske kunna få bra resultat med billigast tänkbara utgångstrafo (typ rätt dimensionerad nät-toroidtrafo) Kanske värt att utreda. Om jag får tid i helgen ritar jag nog ett schemaförslag och lägger upp.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/01 :  08:42:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message

Ett schema är ju alltid trevligt.
Att ha en nättrafo som utgångstrafo borde ju bli det billigaste alternativet

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/01 :  09:49:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu är vi snart inne på Heffa, som diskuterats tidigare i en annan tråd.
Det är ju ytterligare en variant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:03:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Heffa

Hittade länken som beskriver bygget men den verkar inte fungera länge
Kan någon förklara vad det handlar om??

Hittade en liten trevlig sida.
http://www.tubebuilder.com/

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2004/04/01 10:05:56
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:40:04  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Denna länk till Heffa funkar för mig:

http://heffa.ath.cx/heffa/

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:09:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
tackar tackar.
Nu har jag ännu mer att läsa

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/01 :  20:40:19  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu har jag simulerat lite med "partiell motkoppling" och börjar förstå hur det fungerar. Det verkar inte vara några större problem att få till drivsteget.

Här är schemat jag använt vid simuleringen.

Jag har bara med ena halvan av PP-steget för att slippa ändra 2 värden hela tiden och spara lite tid. Utgångsröret är belastat med en spole på 50H och utgångsröret är EL34, drivröret är 6BL7.

Så här ungefär är belastningslinjen för 6BL7.

Jag har inte på långa vägar slutfört simuleringarna men här är i alla fall frekvenskurvorna för drivrör och totalt steg.

Förstärkningen i slutröret efter motkoppling är knappt 5ggr och det borde bli rätt bra. Totalt är det ungefär 33dB förstärkning och det är för lite så ett ingångssteg med ytterligare 20dB skall till.

Tanken är att bygga enligt PP-1C fast med lokalt motkopplade EL34 i pentodkoppling, ett enklare alternativ ser ut ungefär som Heffa.

Andra slutrör är naturligtvis tänkbara och jag tycker personligen 807 ser intressant ut, det är dessutom snyggt. Nackdelen med 807 är att det har "topp-anod" och egentligen inte lämpar sig för öppet montage.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/01 :  20:56:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Öppet montage vill vi ha...
Bernt har väl iofs byggt öppet med liknande.

Personligen ser jag helst att vi klarar oss utan sånt rör. (Rent design mässigt)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/02 :  08:39:26  Show Profile Send Mindless a Private Message
Intressant läsning här Kul att se ett nytt Hififorum projekt. Kanske skulle vara roligt att kunnda göra så att den kan användas som hörlurssteg också?

Edited by - Mindless on 2004/04/02 08:40:41
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:16:12  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Varför inte 805 rör? De är ju inte så fasligt dyra och de låter mumma!

EDIT: MatsT, vilket program är det du använt för simuleringar? Och kan det simulera både trissor och rör? Använder OrCAD Capture nu men där finns inga simuleringsmodeller för rör!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/04/02 09:23:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:16:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
805! - Ojojoj...
1200 V anodspänning via toppkontakt och 10V 3,25A glöd.
300 W per par i push pull är ju inte så lite iofs.
Kostar bara 34 pund på Billington... Men det behövs
special special för att ro iland ett sånt projekt.
Kanske du skrev fel?

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/02 13:25:28
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:29:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kan inte ngn summera vad vi kommit fram till så här långt. (Brukar vara ett bra sätt att komma framåt i en diskussion)...?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:35:23  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Bernt, jag skrev inte fel jag bara dagdrömde! Jag är väldigt svag för 805 röret, har hört det i olika förstärkare men bara som SE - säger bara MUMMA!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:57:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, drömma får man göra.

Jag föreslår dock att vi håller oss under 400V eller så i ett forumsprojekt. Tänk om nån skulle dö...

Det bör väl sägas en gång för alla att det här är spänningar som
ska handhas med stor respekt, skulle det gå fel är det INTE kul.

OK, var var vi någonstans nu då? Någon ville ha en summering.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/02 16:28:35
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:23:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag ska räkna och laborera lite på min skärmgallerkopplade 509-historia så får vi se om det ger något.

/Janne

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:23:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har skickat ett par PL519 och två magnovalsocklar
till Tobbe L så kan ni labba lite där i Linköping.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:32:28  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Japp, jag vet, tackar Bernt

/Janne

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:56:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har precis tömt brevlådan o hittade en jiffypåse med två rör
Tackar tackar....

Jax vi ses på måndag för lite rörigt prat

Nu ska jag ta o börja städa ur mitt hus...
Skrev kontrakt på ett nytt för några timmar sedan

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/02 :  17:33:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mcz, simuleringsprogrammet jag har är B2 Spice och det kan simulera transistorer också.

http://www.beigebag.com/

Jag köpte programmet när de hade specialerbjudande på Tube Cad Journal, John Broskie jobbar där.

Jag är ingen expert på SPICE-simuleringar men programmet är lättanvänt och det finns en del rörmodeller med från början, resten kan man hämta på nätet.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2004/04/02 :  19:37:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Rätt Bernt så lite volt som möjligt, jag vet hur 380v känns och det gör jag inte gärna om.

En summering som Lucifer nämner hade varit bra men vad jag förstår testas olika konfigurationer ute i landet så vi får väl ge oss till tåls.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/02 :  20:01:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ja, det blir nog inte lätt att enas om ett förslag. Kanske borde vi göra flera alternativ? Man kan ju ändå använda samma transformatorer om de är någorlunda lika.

Nåväl, jag har simulerat lite mer på min lösning med partiell motkoppling och lärt mig lite mer. Med kopplingen jag publicerat simulering av tidigare ser distortionsanalysen mycket bra ut men viss skepsis är på sin plats när gäller SPICE-simulering och distortion. Uppträdandet är dock väldigt triodlikt med en jämnt fallande distortionsspektrums-skara, vid stort sving kommer tredjetonen upp till cirka -50dB och andratonen ligger högre än så men kommer att "försvinna" i ett PP-steg. Vid 40V sving fick jag tredjetonen på -80dB.

Utgångsimpedansen fick jag till 1.2k vilket är i högsta laget så jag fick läsa på lite eftersom jag hade förväntat mig en lägre siffra. Kortfattat så är det förhållandet mellan motståndet från anoden (560k) och seriemotståndet (100k) som styr förstärkningen i utgångssteget. Dessutom påverkar anodmotståndet utgångsimpedansen och genom att halvera detta reduceras utgångsimpedansen ungefär lika mycket men priset är att seriemotståndet också måste halveras. Sammanfattningsvis så är det så att ett rätt strömstarkt drivsteg krävs för att få låg utgångsimpedans vilket i sig inte är något större problem men kretslösningen måste tänkas igenom noga (som alltid).
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/04/02 :  23:39:45  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag ser att du i simuleringen använt stabiliserad skärmgallerspänning och en ren induktans som last, jag tolkar det som att slutrören körs i ren pentodkoppling, hade man inte kunnat kombinera den partiella motkoplingen med ultralinjärkoppling och få lägre utgångsimpedans? Om simuleringsprogrammet medger detta hade det varit interessant att se. Rent intuitivt så kan man tycka att drivsteget som matar seriemotståndet (100K) borde ha en lätt last då motkopplingen återför en signal i motfas med insignalen på slutrörets styrgaller och då borde inimpedansen som drivröret ser höjas över 100K, tänker jag fel?

///Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:06:33  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Mnjae... du får något av en virtuell jord vid gallret på utgångsröret så drivsteget ser i stort sett bara 100k-motståndet.

/Janne

Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000