HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/28 :  14:21:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Många intressanta förslag. Jag är mest nyfiken på PP-1C som Mats länkar till.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/03/28 :  15:48:32  Show Profile Send kasra a Private Message
Jax:
EL519.... balanserade ingångar... många watt... man blir ju riktigt sugen på ta en sväng ut i rörvärlden!

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/28 :  18:44:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu är man tillbaka efter en helgs underbar skidåkning
O vad har hänt det har dykt upp div olika förslag på scheman
Måste ta o se om jag kan förstå mig på de olika varianterna...
Spontant så gillar jag Jax schema med EL519 rören. Tyvärr är jag allt för okunning för att kunna komma med någon form av konstruktiv kritik på de olika varianterna

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/28 :  20:09:18  Show Profile Send MatsT a Private Message
Efter att ha simulerat lite med EL34 i PP med triodkoppling men utan motkoppling så tycker jag att utimpedansen blir i högsta laget för att bli användbar med "normala" högtalare. Motkoppling är då tricket man får ta till men jag är inte så förtjust i den globala varianten och därför har jag tittat lite på varianter av lokal motkoppling i utgångssteget. Jag är normalt anhängare av katodmotkoppling i utgångstransformatorerna men det kräver speciallindade transformatorer och det tror jag inte är aktuellt i det här sammanhanget.

Det finns dock en annan variant som jag tycker ser intressant ut. Genom att ta signalen från anoden och via RC koppla tillbaka på styrgallret får man en spänningsmotkoppling och det ger väldigt god linjäritet. Egentligen är det detta som sker internt i trioder och det är därför de är så linjära och har låg förstärkning.

Innan jag gräver vidare i det här undrar jag om det är någon som har egna erfarenheter av anodmotkoppling och också om det finns några som tycker att det är intressant.

Om HiFiForum skall ta fram en egen rörförstärkare vore det väl trevligt om det inte var en "dussinkoppling".
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/28 :  20:17:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om HiFiForum skall ta fram en egen rörförstärkare vore det väl trevligt om det inte var en "dussinkoppling".

Det är lite grann så jag tänker också. Men jag tycker det ska vara hyfsat lätt att bygga
med standardkomponenter. Spåna på du Mats! Ju mer vi har att välja från desto roligare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/28 20:18:05
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:03:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
För den vetgirige finns här ett mycket intressant dokument (3.8Mb) om "beam power tubes":
http://www.clarisonus.com/Archives/TubeTheory/BeamPower.pdf

Den är rätt tung och för den som inte orkar läsa allt finns lite om anodmotkoppling och effekterna av en sådan beskriven på sidorna 39-45 (359-364).

Dokumentet är hämtat från:
http://www.one-electron.com/Misc_Docs.html

På den sidan finns mycket att läsa!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:09:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Åh jösses! Hur hittar du allt Mats?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:18:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tja, jag har ju surfat en del under de senaste åren och man ramlar ju över en del som är intressant.
Go to Top of Page

Sixten
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:20:57  Show Profile  Visit Sixten's Homepage Send Sixten a Private Message
Hej på er rörnissar!

Jag hörde av Bernt att ni planerar ett rörbygge, så jag fick lov att kolla vad ni håller på med!

Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden, men jag tänkte bara komma med ett litet tips.
Jag har nämligen en kund som tydligen byggt en hel del rörförstärkare, och som nyligen byggt ett par saker med Hammond utgångstransformatorer.
Det är en man som inte verkar så särskilt IT-baserad, utan han har haft den stora vänligheten att skriva riktiga pappersprev till mig, dels för att berömma transformatorerna, dels för att dela med sig av sina konstruktioner, med mätdata och allt. Han har även gett sitt godkännande för mig att publicera dem.

Det jag nu har i tankarna, som kanske kan vara intressant här, är ett slutsteg med ett ECF80 som driv-/fasvändarsteg och två EL34:or i UL-koppling. Motkopplingen är global, men med lite finess.

Utgångstransformatorerna är 1650H (6,6k). Han har använt någon annan nättrafo, men för ett monosteg passar Hammond 373BX utmärkt. Tyvärr finns ingen passande trafo för ett stereosteg.
373BX ger även möjlighet att köra med rörlikriktare om man vill, men det har inte konstruktören gjort.
Med kiseldioder blir B+ c:a 500V, och förstärkaren ska ge 50W vid 0,12% THD. Frekvensomfång vid 25W är angivet till 26Hz-40kHz. Dämpfaktor 41 vid 60Hz t.ex.

Det är en ganska enkel konstruktion, som inte bör vara särskilt svårt att bygga, företrädesvis hard-wired.
Om det låter intressant, så kan jag återkomma med schema.

Det kommer förresten en ny prislista på Hammond-sortimentet vid månadsskiftet. Det mesta har ökat en smula, men en positiv sak är att SE-trafona i universalserien, där 125ESE är den största, har gått ner lite i pris.

Mvh /Sixten

Lagom är bäst!
www.edgaraudio.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:33:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag måste definitivt göra klart några av de DIY projekt jag just nu sysslar med (eller snarare inte sysslar med pga tidsbrist ), om inte priset på komponenterna skenar iväg för mycket kommer jag nog haka på det här projektet, om inte annat är det ju skoj att bygga.

Mitt enda tekniska krav är att det inkluderar några snygga rör som glöder fint och som man kan värma sig vid under kalla vinterkvällar
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:59:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
f95toli: Det tekniska kravet kommer definitivt att tillgodoses!!!

Sixten: Det är klart att ett schema skulle smaka fågel, då har vi ju om inte annat många varianter att kolla på. World Audio Design har samma uppsättning rör i sin Kit34.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/29 :  00:53:45  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Intressant papper MatsT länkade till. Där kan man se varför man inte ska köra trioder i AB1 push-pull. Det gäller även triodkopplade pentoder. Däremot fanns en liten utredning om lokal spänningsmotkoppling som onekligen fick mig att lyfta ena ögonbrynet lite grann.

Sixten, steget med ECF80 + 2xEL34 verkar intressant, vore kul att se schemat.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/29 :  09:34:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Någon form av "egen" konstruktionslösning vore trevligt.
Annars känns det som om vi bara tar o kopierar en redan färdig lösning.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/03/29 :  19:40:01  Show Profile Send time a Private Message
Vi kanske kan stoppa in en microprocessor

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/03/29 :  19:48:58  Show Profile Send time a Private Message
Det kanske går att göra två olika förstärkare ? Det verkar finnas två kategorier, en som vill ha enkelt och billigt men välljudande och ett gäng som vill ha "special" med lösningar de flesta ratat ? Varför inte börja med något superenkelt alla klarar att bygga och få lite luft under vingarna ? Med en dåres envishet: EL84/SV83 ! ser förståss inte lika coola ut men låter mycket bra !
Sixten ! Kul att du hoppat in på forumet, Hammondtrafona låter bra här i Åshammar !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/29 :  20:27:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Enkel konstruktion o standard komponenter tror jag att de flesta vill ha.
Sedan tycker jag att det vore kul om det blir en "hififorum" prägel på bygget o inte en ren kopia på en befintligt konstruktion.
Om det blir El34, KT88, EL509 spelar inte så stor roll

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/29 :  20:44:47  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En liten fråga...

Är det någon som har ett schema på Sentec M30

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/29 :  21:09:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite mer om lokal spänningsåterkoppling av rör finns här:
http://www.tubecad.com/march2001/

Problemen med kopplingen är väl belysta och det största problemet är att ingångsimpedansen sjunker till mycket låga värden när man motkopplar från anoden. Det är precis som artikeln beskriver en I/V-omvandlare, alltså skall man driva med ström. Det kan göras med ett stort seriemotstånd men då måste Miller-kapacitansen tas i beaktande.

Totalt sett finns det stora fördelar om man kan lyckas designa utgångssteget med anodmotkoppling och jag skall gräva vidare för att se om det är praktiskt möjligt. Den stora fördelen är att man får en linjäritet i kopplingen som är minst lika bra som direktupphettade trioder men med högre effektivitet. En design med EL34 skulle då antagligen kunna göras så att man får t.ex 50W i 4 ohm och förmodligen runt 30W i 8 ohm. Utgångsimpedansen kan fås väl under 1 ohm utan global motkoppling. En mycket uppenbar fördel är att motkopplingen verkar individuellt på de båda rören i utgångssteget och i en PP-koppling är det viktigt att båda rören beter sig likadant vilket uppfylls. Ganska mycket som talar för en sådan lösning tycker jag men drivsteget blir lite komplicerat och kanske måste det till ytterligare ett steg.

I de datablad jag har på EL34 framgår inte förstärkningen i pentodkoppling men det går förstås att få fram ur kurvorna. I dokumentet "Beam Power Tubes" som jag länkade till angavs förstärkningen för 6L6 till 135 och det ligger antagligen runt detta. Förstärkningen är det som avgör hur mycket motkoppling som kan användas, en lämplig förstärkning efter motkoppling kan vara runt 5-10.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/29 :  21:21:42  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hmmm får se om man har ekonomin att haka på detta project när det e färdigplanerat
Om jag har så är det ingen tvekan iaf:)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/29 :  22:40:21  Show Profile Send MartinX a Private Message
En fråga till MatsT , du som verkar kunna simulera kretsar och annat bra, kan den här principen vara något? Det ser i mina ögon ut som man återför en del av signalen från slurörets anod till drivstegets anod därmed borde man få återkoppling utan att drabbas så hårt av inimpedansproblematiken i slutröret. Dessutom blir återkopplingen DC kopplad.

FilsonV215S heter förstärkaren.

///Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/03/29 22:42:07
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/30 :  08:23:37  Show Profile Send Fostex a Private Message
Skulle kanske vara lite skoj med aktiva HFLS-1 också?

// David
Go to Top of Page

Sixten
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/03/30 :  08:44:40  Show Profile  Visit Sixten's Homepage Send Sixten a Private Message
quote:
Sixten: Det är klart att ett schema skulle smaka fågel, då har vi ju om inte annat många varianter att kolla på. World Audio Design har samma uppsättning rör i sin Kit34.

Go' morron.

Jag återkommer med schema så fort jag hinner.

Rörbestyckning och UL-kopplinmg är nog i stort sett de enda likheterna med Kit34. Den här konstruktionen har Concertina-splitter, fixed bias (individuellt ställbar) och högre matningsspänning.
Det bör rimligtvis gå bra att köra med 6L6GC eller KT66 som alternativ till EL34 om man vill.

/Sixten

Lagom är bäst!
www.edgaraudio.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:31:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Låter trevligt

Snart kanske vi har ett gäng olika förslag som vi kan gå vidare med

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/30 :  22:04:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Filson-förstärkaren som MartinX lade upp schema på ser ut att ha en konventionell återkoppling från sekundärsidan av trafon till ingångssteget.

Jag har läst på lite mer om anodmotkoppling eller "partiell motkoppling" som det nog egentligen skall kallas. Man får tänka i lite ovanliga banor men jag tycker det ser ut att vara en framkomlig väg, jag har simulerat lite och beteendet är lite lustigt när man är van vid spänningsförstärkare. Jag har använt en ideal spänningskälla för att driva ett seriemotstånd som går till utgångsröret men jag skall gå vidare och prova med vanliga rör som drivare istället. Det verkar som att det går använda rejäla seriemotstånd med pentodkopplade EL34 utan att bandbredden blir för låg. Viss reservation måste göras för att SPICE-modellerna inte stämmer hundraprocentigt.

Jag skall lusläsa lite mer i artikeln från TubeCADJournal, där finns formlerna som behövs för att dimensionera allting och lösningen med motstånd till drivröret kopplat från utgångstransformatorn verkar spännande.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/30 :  23:10:09  Show Profile Send MartinX a Private Message
Ja visst har förstärkaren normal återkoppling till ingångssteget men jag menar 150kohms motstånden mellan slutrörets anoder och drivrörens anoder vilka borde bilda en lokal återkopplingsslina runt slutrören. Inte blir återkopplingen DC kopplad heller direkt som jag skrev utan vad jag ville peka på var att återkopplingen (den lokala) tillförs utan att man behöver införa någon extra kopplingskondensator med dess fasvridning vid låga frekvenser, merkostnaden för denna typ av motkoppling blir ju bara två motstånd jämfört med den konventionella lösningen. Kopplingskondensatorerna till slutrören kan också dimentioneras på normalt sätt. Denna typ av motkoppling tillsammans med ultralinjärkopplingen borde ge förutsättningar för att få en låg utgånsimpedans med vanliga slutpentoder samtidigt som man kan hålla den globala motkopplingen på en låg nivå. Det var därför jag tyckte att schemat var värt en extra titt.

/// Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000