HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Absorbera ett rum som inte är "jämnt".
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:59:26  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Hej alla glada!
Jag håller i skrivandets stund på att bygga ett par HFLS-1 och vill gärna fortsätta mitt byggande när även dessa är klara. Nästa steg hade jag tänkt skulle bli att bygga absorbenter att sätta upp på väggarna i mitt rum.

Tyvärr har jag ett ganska begränsat rum. Som det ser ut nu så står stereon framför ett fönster och om man sitter och lyssnar så är väggen som är till höger om en själv bara garderober, medans den till vänster är ren vägg. I det högra bakre hörnet sett från när jag lyssnar är dörren.
Är oerhört dålig på att beskriva men jag försöker såhär iaf.

Min fråga är då om det blir en negativ effekt om man absorberar ojämnt (detta pga. jag inte kan ha absorbenter varken i hörnet vid garderoberna eller på garderoberna).
Tror ni jag tjänar på att enbart absorbera en sida eller ska jag satsa på en ommöblering och isf hur ska den se ut?
Att bygga absorbenter som passar på garderobsdörrarna ser jag som mycket svårt (åtminstone att få snyggt) då de bara är ca. 50 cm breda.

Tips och idéer mottages.

---> Mitt system <---

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/23 :  20:18:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ett tips kan ju vara att bygga en (eller två) lätt flyttbar panelabsorbent som du kan ställa framför garderobem för förstareflexen. På vid motsatt vägg kan du ju ha en till så kan du ta undan dem när du har "oförstående" gäster eller behöver lite mer plats.

Panelabsorbenter (träram med mineralullskiva) kan kläs med något fräckt mönstrat tyg eller ett tyg-collage så att det ser ut som en tavla.

Tube-traps att ställa i något eller några hörn är aldrig fel eller eventuellt vid bakväggen.

Prova med att skaffa en tung tjock gardin till fönstret/fönsterväggen som du kan dra för som en ridå vid finlyssning, det är bra om den går från golv till tak. Alternativt kan du ju prova med invändiga träpersienner som vinklas för att ta ner direktreflexer.

Att ha lite absorbenter vid takvinklarna kortar ner efterklangstiden och minskar klappekot.

Lycka till och återkom gärna med lyssningsintryck och beskrivning av vad du gör.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000