HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AMT -diskanter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2004/03/18 :  09:57:53  Show Profile Send mabron a Private Message
Man ser fler och fler märken/modeller med AMT diskanter. Audivector, Dali, A.D.A.M mfl
Är de generellt bättre än "vanliga" ?

Blir det inte problem vid delningen om man ha olika typer av element. Är intreserad av lyssningserfarenheter.

Edited by - mabron on 2004/03/22 18:45:52

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/18 :  10:57:46  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har några olika "banddiskanter". I mina Audiotronic CM3 sitter där modifierade Gamma hornbanddiskater. Dessa låter bra men har begränsat spridning, så man måste sitta precis i "Sweet spot" för att det skall bli bra. Jag har kopplat bort dessa och kör med Decca London och aktiv delning, använder ett Quad slutsteg för att driva dessa diskanter men jag har inte märkt att det skall vara "svårare" med delningsfrekvenser för banddiskanter änn med "vanliga".

Det finns en hel del olika varianter på banddiskanter oxså.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:02:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Generellt är int bandiskanter bättre än andra typer, nästan tvärt om.. Övervägende högtalare som jag hört somhar haft bandiskanter har inte lyckats enl mig, många har ett vast och spretigt ljud och med svårigheter med sammarbetet med de resterande elementen.
Vissa klara det ( tex Magnepan ), så gör man det bra så kan det bli oxå bra..

Men det går nog lite trender i det med, många tillverkare vill nog vara lite annorlunda än nån av sina konkurenter och slänger därför in en banddiskant och vips så tror många att det MÅSTE vara en bättre högtalare. Så man ska nog lyssna och göra sig en egen bedömning om det känns behagligt eller inte, för inte alltid vilka komponenter som används som avgör, utan hur dom är ihopsatta.

/Martin
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:45:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
MartinH:
quote:
för inte alltid vilka komponenter som används som avgör, utan hur dom är ihopsatta.



Håller med dig på detta, men i en hel del konstruktioner (öppna baflar, tex) så kan det bli bättre ljud med banddiskater. Och så går det ju "relativt" enkelt att bygga själv, eller om man inte vill gå hela vägen så kan man hålla sig till att prova olika band och perforeringar till befintliga diskanter.
Jag har provat olika tjocklekar och några olika perforeringar på banden och man kan komma fram till ett bra ljud med relativt enkla medel.


Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:17:11  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
MartinH > man bör kanske bör tänka på att så gott som alla banddiskanter är olika tillverkade (Mao flera olika företag tillverkar banddiskanter)och kan därför låta helt olika.
Som du nämde så är det oftast konstruktionen och implementationen som avgör hur det låter.
Sedan är inte banddiskant något nytt påhitt, det har funnits väldigt länge (Oscar Heil).


Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:40:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
ÄR verkligen Oscar Heils AMT en banddiskant?
http://www.precide.ch/eng/eheil/specialinfo.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/03/19 :  09:51:08  Show Profile Send Rebo a Private Message
"ÄR verkligen Oscar Heils AMT en banddiskant?"

Nej,en AMT är inte samma sak som en banddiskant
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/03/19 :  10:47:00  Show Profile Send krang a Private Message
Jag Lyssnade i dagarna på Audiovectors nya Mi3 serie. Jag upplevde att Advantagade diskanten(band) var snäppet bättre än i signaturen som har dome. Det var under en demostration med Carl Mikael från ljudtema. Vad man försöker kringå med tekniken är väll delvis de tryckförändringar bakom dome:n som man få fightas med under konstruktionen av domediskanter. Anledningen till att ex. B&W har sina "pipor" o.s.v. Men det var ju bara de andra i samma serie jag hade att jämnföra med just då. Som nämns ovan slänger väll många in en bandare bara för att det är det senaste. Som t.ex. Philips hemmabioset. En dome för samma peng hade säkert varit bättre =D. I Fallet med Mi3 så tycker jag nog att bandaren var värd sitt pris men smaken är som baken.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/03/19 :  14:42:58  Show Profile Send Rebo a Private Message
Avantagade diskanten är en ATM diskant och inte någon banddiskant
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:05:44  Show Profile Send NtR a Private Message
Principen i sig är bättre än kalottvarianten på alla punkter utom spridning. Bandvarianten är lättare, det är egentligen fördelen som ger alla andra fördelar. Sen är det naturligtvis lätt att förstöra genom att överbetona i marknadsföringssyfte, för mycket diskant låter vasst. Även om den är bra.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:34:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Banddiskanter sprider sämre i höjdled - i horisontalplanet är det same-same mellan banddiskanter och kalottvarianter för de fall där bandbredd och kalotdiameter överstämmer.

Höjdled är måttligt "illa" att det inte är bra. Dvs, det gör inte såååå mkt. Diskanter placeras av tradition oftast i lyssningshöjd.

Mina Klero använder sig av en AMT. Sagolikt ljud, låg distortion, underbar klang och en smal sak för förstärkaren att driva! Saknas bara, för 3400kr styck!

Man skall akta sig, som vanligt, för att dra slutsatser av generell karaktär utifrån ett (eller ens få) exempel.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:49:06  Show Profile Send patrikf a Private Message
Spridningsegenskaperna hos diskantelement är ju en följd av membranets geometri, i förhållande till frekvensen på signalen som återges. Den sprider alltså inte på ett visst sätt pga. av bandprincipen!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:49:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Beskrivning på hur man bygger själv.



http://www2.hemsida.net/martinberg/Beskrivning_av_banddiskant%201.html

Beskrivning av principen:
http://www.xs4all.nl/~rabruil/ribbon.html

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/03/19 16:51:55
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:51:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
patrikF:
Mitt resonemang gäller (väl?) som tumregel? Det stämmer väldigt bra mellan ER 4'orna (som iofs är AMT) jämfört med DX25 och 9700...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/19 :  17:58:01  Show Profile Send patrikf a Private Message
Ekpeng: Jag känner inte till något exempel som fungerar anorlunda än din tumregel. Ville bara förtydliga orsakssambandet!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/19 :  18:18:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag gillar band men då ska det helst vara stora band i öppen baffel som Magnepan och Apogee och inte någon hornladdning som i CM3. Jag har inte hört Bosse Bengtssons större bandkonstruktioner.

En nackdel med band är att dom har lite svårt att trycka fram ljudet så det känns. Därför kan det låta väldigt mycket inspelningsteknik och lite livekänsla. Kanske därför folk kör med hybrider.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/19 :  20:05:39  Show Profile Send SebastianG a Private Message
A.D.A.M använder sig också av AMT-diskanten , som ursprungligen konstruerades av Oscar Heil. (Liksom Elac, Ess, Dynavector mfl.)
Enligt min mening låter det fantastiskt bra om dessa diskanter! Har själv ett par Ess AMT 1a, som väger 4.5kg styck eller nåt sånt... En sak som är väldigt utmärkande att de går väldigt långt ner i registret, vilket gör att diskant och mellanregister "hänger ihop" på ett väldigt bra sätt och dessutom ger de en väldig 3d-känsla! Musiken upplevs som den skapas utanför, såväl som långt framför och bakom högtalarna på ett oerhört realistiskt sätt. AMT 1a var otroligt snabba för sin tid! Vet dock inte om någon av de modernare konstruktionerna har samma enorma storlek på diskanten?

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/19 :  20:11:30  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
quote:
En sak som är väldigt utmärkande att de går väldigt långt ner i registret, vilket gör att diskant och mellanregister "hänger ihop" på ett väldigt bra sätt och dessutom ger de en väldig 3d-känsla! Musiken upplevs som den skapas utanför, såväl som långt framför och bakom högtalarna på ett oerhört realistiskt sätt.


Jag måste hålla med, förbannat bra helt enkelt på ALLA parametrar
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:58:48  Show Profile Send x2000 a Private Message
Hi

Kan bara hålla med hsivp och SebastianG.
AMT-diskanten (ADAM), banddiskant eller inte låter mkt bra.




Mvh
Thomas
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:24:20  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Åhh mummms... körsbär och lönn :)
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/03/20 :  10:14:10  Show Profile Send x2000 a Private Message
..och bägge paren finns i stockholmsorådet,
de enda i Sverige eller...

Fråga:
Finns det fler lyckliga ägare av dessa klenoder i vårt avlånga land?

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:47:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Mina Kithara använder den stora AMT:en som går ner till ca 650 hz.
Fantastiskt ljud!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:59:02  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
X2000> nejdå.. det finns fler, men om det finns fler på forumet vet jag ej.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:02:07  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Rävens Kithara högtalare.
Klicka på bilden för att visa större bild


Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:50:30  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Har du ingen närmare bild på den?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:04:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag tycker att diskanten syns rätt bra på den "stora bilden".

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000