HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Min vision för DIY-Avdelningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:48:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hej på er!!

Jag blev tillfrågad för ett tag sedan om jag ville vara med i moderatorgänget på forumet. Först tackade jag nej, men sedan har jag funderat en del på vad man skulle kunna åstadkomma med ett sådant fantastiskt verktyg som ett internetforum. Så jag ändrade mig.

Jag har vissa favoritsiter på nätet som jag har besökt ofta och ständigt återkommit till. Alla dessa siter har intressanta projekt som är väl dokumenterade, vem som helst som är lite händig kan sätta igång med ett projekt i passande svårighetsgrad.

Exempel på såna siter är:
http://sound.westhost.com/projects.htm
http://www.passdiy.com/
http://www.tnt-audio.com/int.html

Min tanke är att skapa ett antal forumsprojekt i den här andan.
En fast avdelning med artiklar - beskrivning av ett projekt från början till slut, många bilder, ritningar, kopplingscheman etc. Artiklarna fast postade och ej möjliga att göra inlägg i. Man för diskussionerna i en separat tråd i stället, artikeln ligger där den ligger.
Ex. Bygg ditt eget high end RIAA-steg med rör...

En DIY-relaterad länksamling uppsorterad efter vad det handlar om t.ex transistorförstärkeri, rörförstärkeri, högtalarbygge mm.

För att det här ska funka behöver jag hjälp. Den som har ett bra projekt och känner att han vill dela med sig är välkommen att kontakta mig via PM så kan vi diskutera det hela. Du skriver om ditt projekt, vi läser igenom och postar då allt verkar bra. Det finns en hel del kunnigt folk på forumet som kan bidra på det här sättet.

Kommentarer, förslag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:57:42  Show Profile Send Dorven a Private Message
Kør hårt!!!
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/23 :  19:03:34  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Låter kanon det där. Kanske mina ryssar med dipolsub blir ett sådant repotage .


Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/03/23 :  19:26:29  Show Profile Send perob a Private Message
Låter mycket trevligt! Jag ser en stor risk för egen del och det är att DIY-lågan åter tänds efter ett par år med prioritet på andra intressen och familj... och därmed "färdigköpta" prylar... Har läst många intressanta inlägg från dig Bernt så ingen är väl bättre lämpad! Kanske kan jag bidra med min senaste ide, att byta ut slutsteget i min befintliga (och trasiga) integrerade förstärkare mot ett par ICE- eller Zappulse-moduler. Jag återkommer när det lirar.
Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/23 :  19:49:33  Show Profile Send Mullansson a Private Message
quote:
En fast avdelning med artiklar


Strålande initiativ. Som nybörjare är det precis det man behöver. Även om man alltid kan få hjälp genom att fråga här på forumet så kan det ibland kännas lite retligt att behöva fråga om smågrejor som man borde kunna men inte riktigt har koll på ändå. Då är ju en riktig byggbeskrivning kanon att ha till hands.

Dessutom vet man att folk här på forumet har byggt grejorna, och det känns lite tryggare om folk här lovordar något eftersom man ändå kan tänkas ha en viss uppfattning om deras syn på saker och ting.

Kanske nån typ av Gainclone kunde vara en bra början till artikelarkivet. (Inte bara för att jag har tänkt bygga ett par sådana )
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/23 :  19:53:52  Show Profile Send DHT a Private Message
Väldigt bra ide, tummen upp !
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/03/23 :  20:35:11  Show Profile Send Johansson a Private Message
Kanon!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:10:38  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag tycker att en sida med projekt ska vara lite friare, detaljerade reportage men jag tycker inte att det ska behöva vara kompletta byggbeskrivningar för att det ska platsa.
Givetvis kan man ju ha någon slags prioritering så att de projekt som har beskrivning hamnar överst, kanske att man har ett system där man skriver: +byggbeskrivning. efter eller nåt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:30:26  Show Profile Send christopher a Private Message
Låter kannon...
En svensk hi-end diy site....cool

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:38:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Carl-M: Javisst, varför inte.

perob:
quote:
Jag ser en stor risk för egen del och det är att DIY-lågan åter tänds
Det är precis det jag vill åstadkomma. Låter som ett bra reportage det där.

Mullanson: Lite grunder kanske? Bra synpunkter.

Fisksmisk ola: Bra synpunkter. "+ byggbeskrivning" i titeln är inte dumt.

Jag har haft en gäst här ikväll som har massor med rörprojekt bakom sig. När jag berättade om mina tankar om detta ställde han upp direkt och vill bidra med ett (kanske flera) rörprojekt. Det rör sig om rörslutsteg men han har även byggt mycket intressanta försteg och modifierat CD-spelare. Jag tror också att vi kan göra ett helt fantastiskt bildreportage hos honom, efter vad jag hört är det ett rent eldorado för DIY-are hemma hos honom. Vi är mer än välkomna hem till honom sa han så det blir säkert av.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:46:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kör hårt Bernt! jag lovar att hitta på något som alla har nytta av. Kanske en super ytbehandlingsguide eller något i den stilen.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:49:48  Show Profile Send classe a Private Message
bra bernt nu börjar det likna något.
följer med stort intresse detta forum.

18 ska de va.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:31:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det här verkar spännande!

Jag hoppas jag får tid att bidra med nåt litet också, det finns en hel del i pipeline.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:33:25  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Väldigt trevligt initiativ. Får hoppas man kan bidra med ngt en vacker dag .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/24 :  00:03:21  Show Profile Send edison a Private Message
Detta blir ju väldans intressant!
Fisksmisk-Olas tillägg/förslag tycker jag också var en bra vinkling på saken.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/24 :  01:53:19  Show Profile Send Peter S a Private Message
Mycket bra ide med artikler. Kan man kanske indexa dom i kategorier så man lätt hitter emnesområda t.eks.: CD, Vinylspelare, Högtalare med underavdelinger som horn, dipol, sub, TL osv. Förstärkare med flera underavdelninger.....osv.osv.

Och skulle det vara möjligt att också indexa dom vanliga diskusionerna i kategorier, så man lättare hittar. Dom gamla diskussionarna är ibland rena skattkammer.


En Länksamling är en TOPPEN-ide

Underbart att du orker(hoppas att du orkar)
Bidrar gärna med mina klumpiga entreprenader.

/Peter
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/24 :  08:53:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Säger bara en sak... LYSANDE

Man får väll göra sitt bästa så att man får med några av sian bygg projekt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:22:25  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej Bernt, måste instämma i de andras inlägg, låter som mycket bra initiativ du vill ta med diy forumet.

(skall noggrannt dokumentera det nyss startade högtalarprojektet, kan ju kanske komma till användning här på forumet)


Lycka till
mvh
mikael dalman
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/03/24 :  13:10:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Rörande enig med ovanstående.
Särskilt bra med tanken på separat kommentarstråd, lär öka läsbarheten ordentlig.
Man kanske också skall lägga till svårighetsgrad med allt från " detta klarar även du utan tumme" till "om du måste fråga så bygg nåt annat".

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:48:20  Show Profile Send dax a Private Message
Det är en ypperlig idé att ha en låst tråd där all relevant fakta samlas.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:49:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jättebra ideer Bernt.
Då kan man altså posta det man har av schjyssta länkar til dig?
Kul att du kan ställa upp som moderator också tycker jag. Precis vad vi behöver. Inget ont om någon av moderatorerna, som verkar göra et bra jobb, men Epkpeng verkar har varit lite ensam som DIY-inriktad och kunnig moderator här på DIY.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2004/03/24 14:50:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:19:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Båda våra admin är duktiga DIY-are. Men det finns inte tid till allt...

I alla fall så är det ju jättefint om bra länkar skickas till mig så ska jag sammanställa dom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:36:35  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Ja detta låter verkligen som en bra ide, vore extra suveränt om man kunde samla lita andra nyttigheter som inte är kompletta projekt, tex

*Gänga i aluminium guiden
*Fanera guiden
*Beräkna dina rumsresonanser
*Etsa kretskort
*Beställa från utlandet
*Räkna på kylflänsar

Och hundratals liknande ämnen, alltså olika moment som man stöter på som DIYare där det inte finns så många olika åsikter om hur man gör. Många sånna reportage finns redan i gamla trådar men skulle bli så mycket enklare att använda om dom städades upp och sorterades in i en egen kategori.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:57:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan ju länka till reportagen som redan finns i gamla trådar så länge.
Jag ska kolla lite med våra admin hur det här ska bli praktiskt genomförbart.
Som sagt, finns det någon som har samlat på sig många DIY-länkar så är han välkommen att PM-a dom till mig så ska jag sammanställa en lista. Jag har ju massor av länkar också såklart efter flera års DIY-relaterat surfande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:39:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bernt, jag kanske är lite negativ här men det kommer bara att funka med en eller några eldsjälar som är beredda att lägga ner en hel del arbete. Konstruktörerna måste själva svara för det mesta. Kolla hur det går till på Headwize.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:41:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
P-A, hur menar du? Förklara lite mer.
Jag har varit inne på Headwize många gånger, byggt ett projekt därifrån också. Det är väl ungefär så jag hade tänkt mig som dom har det.
Det skulle aldrig falla mig in att författa artiklar om någon annans projekt, den som vill ha sitt projekt i artikelsamlingen författar artikeln själv och allt jag gör är att korrekturläsa och se till att den postas under reportage. Är det ingen som är intresserad så fortsätter allt som förut.
Däremot skall jag lägga lite jobb på att få till en överskådlig länksamling.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/25 17:43:22
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000