HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med slutsteg *hjälp*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:21:42  Show Profile Send micckke a Private Message
Tänkte kolla en sak med er som är kunniga.
Detta problemet är inte med något jag byggt själv men jag testar i den här avdelningen i alla fall.

Har lite problem mer mitt slutsteg, ett Perception Audio. Upptäckte problemet en dag när jag kom hem, luktade bränt i hela lägenheten. Slutsteget var väldigt varm och ena högtalaren ännu varmare.
Har sedan testat med en annan förstärkare som försteg och andra högtalare. Samma sak hände då. Kopplade det till min sub, först testade jag vänster kanal. Där händer det inget men när jag kopplar den på höger kanal så åker elementet på subben in och hålls kvar där så fort jag startar slutsteget.

Hoppas att någon av er elektronikkunniga har någon idé om vad som kan vara fel.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:38:53  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag är inte så kunnig, men gör ett försök i alla fall.
Vad menar du med att det inte "händer något" i vänster kanal. Är det heltyst eller kommer det ljud?
Har du slutsteget på hela dygnet?

Klart är iaf att du har likström på höger utgång och det är inte bra. När utgångsstransistorer brinner upp kan det bli på det viset.
Du kanske har fått kortslutning någonstans?

Jag rekommenderar dig att lämna in steget till reparation. Det blir nog ganska dyrt så be om ett kostnadsförslag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:52:57  Show Profile Send micckke a Private Message
Formulerade mig lite dåligt.
Vänster kanal fungerar som den ska.
Använder steget till att driva subben med för tillfället (vänster kanal alltså).
Vad anser ni om det? Är det lugnt att använda steget med den kanal som funkar eller är det dumt att riskera?
Har bara på steget när jag sitter och lyssnar, för säkerhets skull.
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/26 :  10:33:12  Show Profile Send Martin N a Private Message
Du har DC på utgången till höger kanal.
Det skulle kännas lite osäkert att ha en trasig kanal inkopplad, man vet inte om det händer något mer, och isåfall vad... har du kollat brandförsäkringen?
Om du bara skall använda vänster kanal, och inte vill lägga tid på att reparera höger kanal, så öppna burken och ta bort matningarna till höger kanal, om du har möjlighet.

/Martin
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:01:28  Show Profile Send micckke a Private Message
Tack för era svar.

Har för tillfället tänkt att bara använda vänster kanal tills det att jag köper ett subslutsteg. En snabb fråga till. Du skrev Martin N att jag kunde ta bort matningarna på höger kanal. Jag är inte alls teknisk, är det svårt att göra det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000