HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cattylink gruppköp! sista ordern iväg!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 32

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/02 :  02:12:36  Show Profile Send aplodon a Private Message
18 som beställt och 18 gratisprylar.
Ett sätt skulle vara att Regner får cd-spelaren. Resten kunde fördelas upp efter prylens värde och storleken på inköpet. Eller kanske bättre: att den som handlat mest fick välja först. Då blir det nå´n slags rättvisa.

Edited by - aplodon on 2004/04/02 02:27:51
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/02 :  02:30:42  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Aplodon, inte en så dum idé.

Ungefär så här:

Regner: cd-spelaren.
Bertil A (handlat för 11'500kr): Får som första person välja vad han vill från listan.
Gunnar B (handlat för 9'500kr): Får som andra person i ledet välja av det som finns kvar i listan.
osv....

En något strulig lösning på det hela, men rättvis.

Om Regner skickar mig beställningslistan så kan jag räkna ut i vilken ordning ni hamnar på "välja fritt"-listan.
Jag lägger upp listan någonstans och uppdaterar den så fort något nytt händer. När personen som står högst upp på listan så får person nr 2 välja, och efter honom är det person nr 3s tur.
Ni skriver ert valt via PM till mig.
(Detta för att underlätta Regners jobb, det känns också kul att få göra någon nytta själv så inte alla andra ska behöva fixa allt åt en)
Om jag får någon gratispryl kvittar, men jag tackar inte nej.

Förklarade jag tydligt nog?
Är det förslaget okej för er?

Edited by - Joakim F on 2004/04/02 02:43:04
Go to Top of Page

250kmh
Member

80 Posts

Posted - 2004/04/02 :  06:45:55  Show Profile Send 250kmh a Private Message
Nä, de presenterna var ju ändå inte helt fel när man också fått så pass bra rabatt.
Tänk på att regner inte lagt ner lite energi på det här, sena nätter, bekymmer och tusen PM från oss för att få ihop detta. Be nice, not cheap.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/04/02 :  07:21:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fick svar från CattyLink varför SP-997 var så dyrare än SP-996. De hade helt enkelt Vincent logo (!!!!) på prylarna. Vincent har protesterat, prylarna dragits in och produktionen av prylarna med ShengYa logga startar nästa månad och priserna kommer vara enligt Snowy, MYCKET lägre.

Tydligen såldes även vissa SP-991 med Vincent logo.

Jag förstår Vincent till 100%!

Blir intressant att se när dom kommer och vilket pris det blir. Blir nog monoblock före DVD i så fall, eller kanske båda.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/04/02 07:23:07
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:51:08  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...glöm bara inte att det är både moms och tullplikt på fraktkostnaden med totalt c:a 30% som måste betalas kontant av dem som hämtar ut försändelsen, och se till att Ni får en bekräftelse/kvitto på vad Ni verkligen betalat i fraktkostnad, annars går de efter en "standard" tabell med fraktpriser från Hong Kong, vilket brukar vara mer än vad man faktiskt betalt. Och den häringa "okristliga" skatten vill man ju inte betala mer av vad man ska iallafall... ;)


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:40:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad gäller "presenterna" så håller jag med ovanstående inlägg.
Regner får CD-spelaren, vad han sedan gör med den är upp till honom. (det är om inte annat säkert inga problem att sälja den via "säljes" här på forumet).

Vad gäller de övriga prylarna vore ett lotteri rätt kul, men Nameless förslag kanske är mer rättvist så jag stödjer det så länge någon vill arrangera det hela (vilket Nameless tydligen är vilig att göra).

Om någon som är med på beställningen har några förslag/invändningar så vore det bra om de kom med dem redan nu.
Bättre att lufta alla åsiker nu än att någon ska känna sig missnöjd och överkörd senare.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:45:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nja, fraktvärdet brukar som regel finnas deklarerat på försändelsen. Men visst, det är alltid bättre att ha underlag som styrker vad man verkligen betalat.

Vad är det för tull-procent på elektronik?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/02 :  11:10:58  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...råkade själv ut för detta med en "standard-lista" , Danzas ville ta moms för 2200 HK$ "för det är vad frakten av 30kg kostar från Hong Kong enligt vår lista - och har du betalt nåt annat måste du visa kvittot..." det slutade dock lyckligt eftersom som kvinnan hos Danzas gick ut och tittade på paketet där det faktiskt framgick att frakten kostade 1468 HK$ och inget annat, så då sparade man iallafall 200 spänn !!

tullen ligger mellan 2-7.5 % beroende på vad det är för vara (ungefär)

edit: he he äntligen 3 LILA stjärnor

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/04/02 11:11:29
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/04/02 :  11:34:13  Show Profile Send olof a Private Message
Tycker nameless förslag verkar bra.
Borde vi inte anordna nån form av minimässa för de andra forummedlemmarna med allt vi handlat så att portarna för hifi import står vidöppna (förutsatt att allt går väl)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/02 :  11:44:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Mest rättvist med gratisprylarna är väl att lotta ut dem...Förutom då CD´n som Regner behåller.

Alternativt, Regner behåller allt och säljer ut det i 1:a hand till dem som beställt för en billig peng eller behåller det själv.


Edit tillägg: Tycker det verkar synnerligen konstigt att först komma överrens om något och sedan erbjuda något helt annat. Totalsumman kanske ändå stämmer i slutänden mot vad Regner räknat ut, men att vela fram och tillbaka(MR Law)...Hmmm.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/02 11:55:24
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/02 :  12:23:48  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
mjaa..han (SNOWY) skrev väl så här:

" WE HAVE NOW AGREED THE TERMS, BY OFFSET THE HANDLING CHARGES (7%) AGAINST THE 7.5% YEAR-END BONUS AND ALSO IMMEDIATELY REFUND THE 0.5% INTO THE ORDER. APART FROM THAT, A FURTHER DISCOUNT WOULD BE APPLIED TO YOUR GROUP ORDER DEPENDING ON THE ITEMS ORDERED AND WE WOULD DISCUSS ON THAT IN A FRIENDLY MANNER. "

med det menade han väl att års-bonusen Ni skulle få i efterhand som skulle vara 7.5%, kvittade han direkt mot "handling-charges" vilket innebär en indirekt rabatt (som egentligen bara var förskott på bonusen) , sen skulle ytterligare rabatt eller gratisgrejer diskuteras, vilket då regner gjorde så förträffligt att Ni fick både bonus i förskott 7.5%, rabatt 10% , och gratis grejer......däremot vet jag inte om regner och han kommit överens om nåt annat innan som du menar att han tog tillbaka....


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/02 :  12:49:40  Show Profile Send aplodon a Private Message
Regner skrev tidigt att han så gott som blivit lovad en rabatt på minst 10% (utöver year end-bonusen). Det hade tydligen Snömannen "glömt" för ett tag, men Regner lyckades visst friska upp hans minne.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:33:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Thomas Ö: Om du syftar på min kommentar. Den är som Aplodon skriver, sen hade mr Law tydligen erbjudit något annat först men sen ändrat sig(tillbaka). Att han sen kvittat Year end bonusen mot handling avgiften är uppenbart och det är helt klart OK. Man kan säga att vi fick 10% rabatt rent av på listpriserna i slutänden vilket är väldigt bra med tanke på de redan låga priserna. Blir intressant att se nu vad frakten går på.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:50:52  Show Profile Send regner a Private Message
Jag tror faktiskt att snowy hade glömt det hela med de 10procenten. (det har ju ändå vart väldigt många vändor) Han har faktiskt känts genuint ärlig redan från start.

Då är det ju hur vi gör med gratisprylarna, cd spelaren skulle jag faktikst otroligt gärna ta. Saken är som så att jag anänder ett studioljudkort som signalkälla i brist på cd.
Resterande prylar får ju delar upp på något av alternativen, beställt mest väljer först, lotteri. Jag fick även ett förslag om att snowy ska få som uppgift att pytsa ner en gratispryl i någon kartong här och där.. Då blir det extra spännande att öppna kartongen. :)

Så, vad tycker marioteten?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:56:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En uppdelning känns inte rättvis mot någon, inte bara för att jag troligen tillhör dem som beställt minst(ca. 250$). Det är ju gratisprylar som ingen räknat med, en bonus, så att dela upp dem enligt nån princip är inte rättvist. Då är lottodragning det som är rättvist mot alla.

Nästa gruppköp planerar jag att handla för upp mot 2000$, kommer förorda lottodragning även då.

Alternativet är, kanske svårlöst, en pott där vi får bjuda på grejerna om flera vill ha samma eller så köpa dem till -10% på list pris och pengarna går tillbaka till alla som beställt?

Edit: Glömde, Regners eget förlag om Mr Law delar upp låter bra. Då har ingen av oss med det att göra.

Regner ska självklart ha CD´n.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/02 14:02:48
Go to Top of Page

250kmh
Member

80 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:00:13  Show Profile Send 250kmh a Private Message
Angående gratsiprylarna tycker jag vi kör på aplodons förslag...
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:30:02  Show Profile Send regner a Private Message
om vi nu kör på lotto tycker jag för övrigt att 250kmh ska få förtur, det är ju ändå han som sköter hämtning och distruberar paketen inom sverige.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:32:24  Show Profile Send aplodon a Private Message
Om man ser gratisprylarna som en form av rabatt så skulle det absolut mest rättvisa vara att sälja allt och sedan fördela intäkterna procentuellt efter hur mycket man handlat för. Det är ju mycket krångligt och svårgenomförbart, därav tanken med köpt-mest-väljer-först modellen. Alltså en enklare men mera oprecis variant på samma tema.
En lottdragning kan leda till att en som handlat för 1000$ får en bonus värd 5$ medan någon som handlat för 100$ får en bonus värd 60$. Känns inte rättvist.

Helt OK om 250 får förtur. Du kanske skall ge honom cd-spelaren, Regner .

Edited by - aplodon on 2004/04/02 14:40:51
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:40:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Lottodragning är väl mest rättvist. Detta gruppköp är väl till för att vi alla ska tjäna på saken, likvärdigt. Med en uppdelning gör man skillnad. Dessa gratisprylar är en ren bonus för alla. Ingen kan förlora på saken alla kan bara tjäna. Jag har inte förväntat mig någon gratispryl då jag beställt bara ännu bättre pris på produkterna, så allt jag får är en bonus.

Om 250km skulle hämta? detta har jag missat, så ska han givetvis också få välja en sak. Det är väl han som också skulle skicka ut med Bussgods det som ska iväg?

Nu hoppas jag bara att vi får avslutat affären och vi till slut får hem sakerna, vad än vi beställt.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/02 14:41:24
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:28:49  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message


...jag hjälper 250kmh att hämta prylarna och fördela, å så tar jag cd:n som tack .........

eller..???

// Thomas_ö

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:36:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Inte för att jag har varit med och handlat men jag har ett litet förslag

Viktad lotteri av valordning!

Slumpen avgör i vilken ordning man får välja pryl. Den som handlat för minst pengar får t.ex. två lotter (lappar med sitt namn på), den som handlat näst minst pengar får tre lotter, etc. etc. och den som har handlat för mest pengar får således mest lotter i potten, och har så störst sannolikhet att ta hem den bästa vinsten i sitt eget tycke.

Sedan när alla fått rätt antal lotter i potten dras en lott, och den som har sitt namn på lappen väljer helt fritt vilken pryl han vill ha. Sedan dras ett namn till, och denne person väljer en annan pryl. Om namnet på en som redan fått något kommer upp tas en lapp till, tills ett helt nytt namn dyker upp.

Jag är med i en tillställning en gång på år där detta tillämpas och det fungerar ypperligt bra, och alla blir nöjda.

Helt slumpmässigt valt kan kännas lite dumt för den som handlat mest, då det faktiskt är den stora summan ni handlat för som i slutänden har gett er alla dessa gåvor! Och detta har ju de som handlat dyrast prylar bidragit mest till.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/04/02 15:40:57
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:43:57  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Hoppas att dom flesta som handlat skriver en liten recension om prylarna (gärna ni som handlat Korsun V8i ). Det tänker jag göra i alla fall.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:55:56  Show Profile Send bibi50 a Private Message

Kära VÄNNER
Varorna har inte anlänt ännu och den här Topic har fått så ofantliga
dimensioner passande bridge spelande 75 åriga tanter...
Hoppas verkligen ni får fina grejer som ni recenserar senare...
Märker hur avundsjuk jag är ?
Lycka till och trevlig helg på er !!!
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:57:04  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Angående gratis prylarna: regner behåller cd spelaren och Snömannen stoppar in en i varje kartong...det blir en trevlig "suprise"! Snabbt och smidigt :)

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:58:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tycker snömannen skall skicka mina monoblock nu. Har varit utan musik sedan måndags.

Kanske blir Aurumcantus nästa gång...

Edited by - marcus_ec on 2004/04/02 15:59:36
Go to Top of Page
Page: of 32 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000