HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TDL-högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/03/19 :  01:27:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har fått nys på ett par begagnade högtalare med namnet TDL GF 300. Hittar dock väldigt lite info om dessa, undrar om någon vet något om dem? Vad kan ett par sådana, fem år gamla, vara värda?

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/03/19 :  11:28:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har aningar om att de kan heta Cheviot i stället/också, och att det ska vara CF 300. Någon som hört talas om dessa?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/03/20 :  10:30:30  Show Profile Send svanbo a Private Message
Någon som över huvud taget hört talas om TDL då??
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/03/20 :  10:38:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jodå, har en kompis som har ett par golvare (RTL3?). Tycker att dom låter lite småtråkigt och saknar en del upplösning i diskanten.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/03/20 :  10:41:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
Åh tack, det var ju skönt att det inte var ett spök-märke i alla fall! Någon annan?
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:54:48  Show Profile Send sker a Private Message
Lyssnade på ett par TDL hos Hifi-Art tror jag det var, för ett par år sen, kommer inte ihåg modell men det var ett par golvhögtalare. Av vad jag kommer ihåg så var de just som Sten sa, lite tråkiga. Men det är väl bara att prova, alla har ju som tur inte samma smak.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/03/20 :  14:39:32  Show Profile Send oliver a Private Message
Har 5 stycken till min hembio vet faktiskt inte modell beteckningen,har haft dom i snart 8 år.Lite märklig konstruktion eller snarare intern koppling.Det är 2 femtums element med diskanten mitt i mellan dom två D'Appollito kallas det väl.5 tums elementen är på 12 ohm diskanten på 6ohm.Dom tre främre är egentligen centrar(på den tiden var bara centrarna skärmad)och dom bakre är oskärmade fast samma konstruktion.P.g.a utrymmes skäl (dom är på c:a 10-15 L) passar dom här väldigt bra och låter förvånansvärt bra ,sedan jag bytt komponenter i filtret till bättre kvalitet.Har provat lite andra märken under åren men inte funnit nåt som varit värt att slänga ut mer pengar för.Har också lyssnat på RTL 3:orna dom är lite väl murriga tycker jag jämfört med mina.Det verkar vara ett rätt seriöst högtalar märke i alla fall.

Skeptiker
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:40:00  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hm ja det sista lät ju bra i alla fall! Oliver, jag fattade inte riktigt, är det golvare du har?
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:43:57  Show Profile Send oliver a Private Message
svanbo>
Nej det är stativare.Tre av dem är centrar till hembio, alltså skärmade men dom låter helt ok.

Skeptiker
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:51:30  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Är det någon av dessa, se länk: http://digilander.libero.it/piani/tdl_electronics.htm

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/03/22 :  13:09:32  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Jag använder själv ett par TDL RTL-3, golvare, i min anläggning. Jag håller inte riktigt med att de är tunna i diskanten. Däremot så är det lite dålig upplösning i övre mellanregistret (tycker jag).Men styrkan i RTL-3 är helt klart basen! TDL använder transmission line teknik på många (alla?) av sina modeller. Mina RTL-3 fick ett ordentligt lyft när jag började biampa dem. Jag kör solid state slutsteg till basarna och rörslutsteg till mid/high. Det funkar kanon! Så jag tycker absolut inte att de är tråkiga, men det beror ju förstås vad man jämför med!
Jag känner inte till de TDL:er som du (svanbo) nämner, men RTL-3 brukar ligga mellan 2200:- - 4000:- begagnat. De kostade ca 8000:- nya.
Prova att söka efter "TDL" på www.ebay.com. Det brukar dyka upp TDL:er där med jämna mellanrum. Där får man ju också en hum om vad de kan vara värda.
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/03/22 :  13:37:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
Gemeni: Nej, ingen av dem... har också sett den där sidan. Verkar omöjligt att hitta någon info om just denna modell!!
Kul att någon gillade TDL i alla fall! Hmm jag har inte så värst "high-end" grejer, hoppas det låter bra ändå... har t.ex. ingen möjlighet att bi-ampa. Ska kanske hämta hem högtalarna ikväll för att prova, ska bli intressant!
Go to Top of Page

Anathema
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:32:02  Show Profile Send Anathema a Private Message
Tjena!

Har du lånat hem dem och provat än?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/07 :  09:04:35  Show Profile Send Poe a Private Message
TDL:s RTL-serie var superpopulär i England för några år sedan (5-6 år kanske). I Sverige har de väl kanske aldrig varit något stort märke, men det har väl mest berott på att inte många importerade dessa hit. 1999 köptes de upp (av samma ägare som till Mordaunt-Short) jag vet inte om märket existerar idag.
Lite info: http://imf-electronics.com/TDL/tdl.html

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mason
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/04/07 :  09:42:45  Show Profile Send mason a Private Message
Ingick det inte TDL RTL-2:or i Dennispaketet i Nilecity?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/04/07 :  13:49:42  Show Profile Send svanbo a Private Message
Poe: Har sett att RTL 3 verkar väldigt populär, men just denna modell verkar väldigt få känna till... här är några utlåtanden om dem på en mässa:

http://www.audiophilia.com/reports/montreal98/montreal98.htm

Har de hemma nu, och de låter helt ok även om min stärkare inte riktigt klarar av dem. Verkar ha väldigt djup och fin bas, precis som många sagt om rtl 3:orna.
Nej TDL finns inte längre, delvis p.g.a. två dödsfall i det lilla företaget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000