HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Focal C800 hos hifikit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:24:17  Show Profile Send långhåret a Private Message
Någon som kan ge mig lite input om denna högtalare?
Kanske någon som rentav har lyssnat på eller byggt en?



Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Edited by - långhåret on 2004/03/22 21:34:40

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:39:35  Show Profile Send Amatören a Private Message
Låter mycket bra.
Jag har byggt tre stycken varav en i en lite annorlunda, mer kubistisk låda som jag använder som center stående på golvet under filmduken (ja, jag fick modifiera filtret för att få rätt matchning till huvudhögtalarna).
Är du bra snickare så rekommenderar jag att du bygger lådorna själv då det följer med en bra byggbeskrivning. Gör baffeln tjockare (själv har jag 22 mm MDF + 28 mm stavlimmad furu), minst 22 mm MDF övriga sidor + extra intern stagning. Var noga med att följa ritningens mått på baffel och elementplacering då filtret är avpassat för dessa mått. Däremot kan du göra lådorna lite djupare för att kompensera för volymminskningen som extra stagning och tjockare väggar medför.

Nedanstående är MINA intryck av dessa byggsatser:

Detaljerad, ren, kanske lite väl "ljus" diskant (i mina öron), justeras lätt med lite större värde på motståndet i filtret.
Klart, rent och detaljerat mellanregister.
Tajt och snabb bas, kanske inte den djupaste av basar men fullt tillräcklig för musik.
För filmbruk behövs stöd av en sub, i alla fall i lite större rum.

En sak till, de kräver lång inspelning!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000