HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Akito tonarm hur står den sig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:03:48  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Hur står sig en Linn Akito-I tonarm mot i första hand andra Linn-armar, men även mot andra armar som fungerar bra på en LP12:a?
Jag tänker närmast på Akito II och olika versioner av Ittok eller andra armar i motsvarande prisklass. Origin-live kanske?

Jag kommer mest troligt inte att använda annat än MM-pickup under överskådlig tid.

Anledningen varför jag frågar är att min Akito-I-arm sitter på en Linn Basik just nu men jag funderar på att skaffa ett LP12-drivverk och flytta med armen. På det viset får jag på ett billigt sätt en hyffsad LP12:a. Ett drivverk med Valhalla och Cirkus kan man hitta på nätet begagnat från England för ca 5000:- + frakt.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD

Edited by - Krokodilen on 2004/03/22 16:14:44

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/22 :  14:32:17  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag har en LP12 med Akito II och Grado Ref. Platinum. Det funkar mycket bra tycker jag, men jag har inte haft någon annan arm att jämföra med... Har dock hört en del folk som sagt att de föredrar Akito II till LP12 framför tidiga versioner av Ittok. Men har däremot hört från flera håll att Akito-armarna inte funkar så bra med MC-pickuper.
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:13:43  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
DHT << Tackar jo Akito II verkar många vara nöjda med frågan är då bara hur stor skillnad är det på Akito I och II. Jag vet att 2:an görs i Skottland med bättre lager etc. Jo det verkar vara att ska man ha MC så ska man inte ha Akito, fast 2.an ska vara bättre där än 1:an iaf. Hursomhelst så är inte MC aktuellt, måste i så fall byta försteg också.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:08:12  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
frågan är då bara hur stor skillnad är det på Akito I och II


Akito II är bättre än en sen Ittok (LV3) och faktiskt nästan lika bra som en tidig Ekos!
Klart bättre än Akito1:an med andra ord!
En Akito1 passar dock bra även på ett dyrare verk.

Själv köra jag LP12,cirkus,Lingo2,Akito1 med Adikt pickup.
Det viktigaste är att armen är i bra skick vilket man testar fram med pendeltestet. Kan vara bra att kontakta en Linn handlare som hjälper till med setupen då LP12:an har en del justeringsmöjligheter.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:09:12  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Sondek << Tackar, hur gör man pendeltestet? När jag väl fått tag i ett verk så åker jag till T&T för montering/justering och pickupbyte om inte det redan är gjort vid det laget.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000