HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Djup bas är svårt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:39:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Har 2st basmoduler i mitt system. På de flesta plattor funkar det bra. Men på vissa elaka skivor bumlar det. Stående vågor som har jag lärt mig här är tydligen problemet. Eq Behringer Ultracurve är det lösningen ? Eller finns det andra möjligheter? Ni kan titta på anläggningen på medlemmars system.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:45:11  Show Profile Send J-son a Private Message
"bumlar" basen så lär du inte komma till rätta med eq. Låter som det är "dålig kvalité" på basen istället, tyvärr.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:53:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Menar du skivorna ? TC sound som sitter i basmodulerna är väl en bra högtalare.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:56:44  Show Profile Send patrikf a Private Message
Lite svårt att se hur basmodulerna är placerade, men om du placerar dom osymmetriskt i lyssningsrummet kommer ojämnheterna i frekvensgången att fördelas jämnare = mindre bumlighet!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:58:27  Show Profile Send patrikf a Private Message
Rumsresonanser har inget med kvaliteten på basen att göra.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:04:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Dom står snett bakom huvud högtalarna inuder bokhyllan 3m isär.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:30:04  Show Profile Send patrikf a Private Message
Ok, samma avstånd till hörn etc för basarna?
Se till att det skiljer en meter eller så till hörn/bakvägg mellan högtalarna. Vrid systemet lite alltså. Du kanske får flytta lyssningsfotöljen...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:46:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message
J-son:
""bumlar" basen så lär du inte komma till rätta med eq. Låter som det är "dålig kvalité" på basen istället, tyvärr."
Min åsikt är precis tvärtom. Om man har rumsresonanser så är det jättesvårt att dämpa bara dom och inte resten oxå med hjälp av absorbenter. Du kommer behöva bo i glasull om du skall kunna få bort alla problem.
Använder en digital eq själv. Först får man försöka placera subborna bra, sedan får man mäta och kontrollyssna i massor.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:58:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
svejk,

en parametrisk EQ är effektiv att dämpa stående vågor. Utsläckningarna som ligger 180 grader ur "stående-våg-fasen" är desto jobbigare (kräver dels massvis med effekt).

Fler basmoduler.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:01:11  Show Profile Send henricsson a Private Message
svejk, hur mycket har du labbat med placering? Lågbas är ju som sagt grymt rumsberoende.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:15:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Har i princip inte flyttat runt dom ett dyft. Har inte direkt någon möjlighet. Det är alldeles för mycket prylar överallt. Men lite möjligheter finns det. Får plåga någon stark person någon dag. Basmodulerna väger 45 kg styck. Står på viktanpassade SD fötter.
Rummet är föresten 540 långt 430 bredden. Anläggningen står på långsidan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/22 :  01:03:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
Även om lösningarna är orimliga ur inredningssynpunkt så är ett försök kanske vettigt?

45kg/st (Passiva? Hur ser lådorna ut? Bilder?)

Hur högt till tak? Det finns en (partiell differential) ekvation som kan beräkna rummets (men beror ju sen på vart i rummet man lyssnar..) fundamentala noder -

(bredd/höjd/viss grad "snett", lite kvasivetenskapligt då jag inte känner till alla involverade variablar.. men mer vetenskapligt än mycket annat )

- håller för närvarande på att undersöka den litt närmare.. Vore ju lite skoj (skadad som man är ) om den stämde någorlunda överens med just dina subjektiva erfarenheter.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/22 01:07:21
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/22 :  01:05:45  Show Profile Send henricsson a Private Message
540*430 är förövrigt ett ganska "dåligt" mått ur akustisk synvikel. Kvadratiskt är mardrömmen.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/22 :  07:37:31  Show Profile Send Per G a Private Message
Svejk,
Du har ju bra grejor i ditt system så det borde ju kunna låta bra.
Om jag har förstått det hela rätt så har du rumsresonanser som ger dig bumligt ljud och det vill jag nog påstå påverkar basåtergivningen och resten av registret också. Kör en testskiva med frekvenser från 20 hz i 5 hz steg upp genom lågbasen så märker du om/var du har resonanser.
Justerbara basabsorbenter kan sedan vara ett sätt att dämpa dessa. Du har ju redan ett antal Svanå grejor och kunde ju testa deras nya serie med basabsorbenter. Tycker själv att dom fungerar bra.
Hur är anpasningen mellan dina ML och subbarna? Personligen har jag aldrig hört ett system med sub som passar mina öron, tycker att det låter häftigt på hemmabio men för musik känns det som om subben spelar "bredvid" (kan inte riktigt förklara men det känns som om det inte passar ihop).
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:15:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du ger oss måtten på rummet samt vad väggar och tak består av, så kan vi lätttare reda ut problemet.

M.V.H. Björn

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:28:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Kvadratiskt är mardrömmen


Säg inte så! Du får mig att tänka på problemen i mitt rum (och jag har ändå totalt 6 st absorbenter, behöver fler...).

Mvh,
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/22 :  10:01:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Fel! fel!
Djupbas är MYCKET (ville skriva ett mer adekvat kraftuttryck men vågade inte) svårt.

Oftast behövs stora ansträngningar för att få något som du kan leva med. Svejk, det kommer att vara en del måsten som du måste ta tag i. Paceringen av modulerna är grymt viktigt och du måste prova runt lite. Mitt utgångsbud är längst in i hörnen. Troligen behövs någon form av absorbent byggas där massor av tips och kunskap finns i DIY delen. SÖK.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:50:42  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag skulle inte vilja kalla resonanser för bumlig bas, snarare förstärkt eller försvagad beroende på placering i förhållande till noderna. Låter basen bumlig så tolkar jag det som att den är "ihålig" och odistinkt vilket beror på andra saker än rumsresonanser. Ställ ner subben (kanske du redan gjort) så att den tar vid där dina vanliga högtalare dalar (40-50 Hz) istället för att låta subben jobba från 80-90 Hz vilket aldrig låter bra. Kanske tar bort en del av bumligheten.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/22 :  13:42:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Ja mycket bas är det. Om jag börjar med det positiva så spelar det bra ihop, integreringen funkar. På delningsfiltret kan jag ställa nivå på basmodulerna inte delning. Basmodulerna är konstruerade tillsammans med filtret.

Mer absorbenter. Tror inte det har nu 4 st basabsorbenter 4 st abcyler samt mycket möbler och mattor.Rummet är väldämpat

Placering av basmodulerna är nu i hörn kan vrida på dom och flytta fram dom en del, det skall testas.

Hade innan basmodulerna lite problem med resonans hördes bäst i annat rum att det "grötade ihop sig i botten " med basmodulerna förstärktes det naturligtvis. Många skivor låter mycket bra men vissa sätter igång rummet tex Vrecking ball Emmylou Harris. Det är naturligtvis bara att sänka nivån så funkar det. Men jag siktar på att få rummet att tåla mer bas.



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:00:48  Show Profile Send Margaux a Private Message
Alla som bor inomhus har rumsresonanser i basen. Om man kallar resultatet av det för bumlig eller något annat är väl en smaksak men det hörs som att basen är utsmetad (bumlig ) för vissa toner. Ibland kan det nästa trycka obehagligt i öronen trots att man inte spelar högt. Detta kan ju bero på dålig subwoofer men mest sannolikt är dock att det är resonanser.

Problemen kan i vissa fall rent praktiskt endast botas med equaliser. Du skulle behöva flera meter tjocka absorbenter för de lägsta resonanserna vilket inte bara har en låg WAF faktor utan tom låg HAF faktor. Jag tror att en Behringer skulle göra susen.

Jag talar av egen erfarenhet. Jag har equalisering på samtliga mina 8 kanaler inkl bakhögtalarna. Även dessa blir bättre med en upprensning under 300 Hz. Det är lätt att höra skillnaden.

De där sista 100 Hz:en är onekligen båda dyra och knepiga att få till.



/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:58:04  Show Profile Send svejk a Private Message
Det ser ut som att EQ är lösningen. Att dämpa bort dessa låga toner manuellt gör nog att jag inte får plats i rummet.
Vore snygg rubrik i Aftonbladet
"Hifi dåre svalt ihjäl i basabsorbent".

Hittade en äldre Behringer Ultracurve på hemvägen i en musikaffär till ett klart överkomligt pris , har inte handlat än. Bävar nu för att ställa in den! Är komplett hopplös på sådant. (Kan inte programmera videon) Men jag får väl be om hjälp.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:16:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag skulle inte vilja kalla resonanser för bumlig bas


Bumlig bas beror ofta på dålig rumsdämpning i basområdet.
Betongväggar är inget bra i sådana sammanhang.
Rumsresonanser bidrar med att förlänga efterklangstiden och det är möjligt att det kan ge en bumlig bas i vissa frekvensområden.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:42:05  Show Profile Send svejk a Private Message
Hittade en testskiva i gömmorna. Det är mellan 40-50 Hz det spökar. Riktig djupbas förmåga finns i grejerna 20 Hz kändes som en Finländsfärja så att anläggningen skulle sätta gränser kom på skam.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:15:48  Show Profile Send crion a Private Message
Svejk, när basmoduler diskuteras så brukar en del säga; "Man sätter inte upp en Basmodul utan en 3 bands parametrisk equalizer".

När det diskuterade lite room-EQ på meridian forumet så kom denna apparat upp på tal:

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DSP1124P&lang=eng

Behringer Feedback Destroyer, den har en 24bands 24bit parametrisk EQ vilken räcker för vilken sub som helst..

Det står en hel del om subs i denna Meridian tråd:

http://www.softronix.com/ubb/Forum2/HTML/000945.html

Lycka Till!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:33:18  Show Profile Send Margaux a Private Message
Om du vill göra överkurs samt har tillgång till en dator med ljudkort kan du ladda ner gratis programvara som heter ETF 5.0.

Du måste dock köpa Radioshacks spl meter som fungerar som mick.

Läs mer på deras hemsida.

http://www.etfacoustic.com/

Det är denna utrustning jag använder

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:49:55  Show Profile Send crion a Private Message
Jag gjorde en liten mätning runtom med radioshack SPL mätare som jag kopplade in till försteget (Meridian G68). Det här var min bästa högtalare (Vänster):

Det tråkigaste är dipparna, för dem är det inte speciellt mycket man kan korrigera med digital teknik, utan där kan placering hjälpa till mer.



Det här är min sämre högtalare (höger). Det man tydligt ser är dippen som är markerad på bilden vid 58.5Hz. Men i och med att den vänstra har hyffsad respons så är det inte ett fullständigt hål på båda frontarna.



Nu är inte radioshack någon referensmätare, men man kan iaf se de tydligaste tendenserna vilket kan vara bra när man letar placeringar åt sina guldklimpar

PS. Jag trodde det var en suckout (när två subwoofers är med), men dippen är vid 117Hz resp 124Hz i mätningen. Någon som har något tips här?

Edited by - crion on 2004/03/22 19:58:06
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000