HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Equalizing på rxv-1400
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2004/03/21 :  21:54:29  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Håller fortfarande på att pillra med inställningar på min rxv-1400. Vet inte riktigt vad jag ska ställa in equalizing på och vilket som skulle passa bäst till mitt system. Kommer inte fram till något självklart val genom manualens hjälp.

Mina Frontar och center tillhör samma serie och är av likvärdig kvalité, medans mina bakre högtalare tillhör en mycket bättre/dyrare serie.

Jag kan välja mellan FRONT, FLAT, LOW, MID och HIGH.

FRONT borde vara uteslutet med tanke på att frontarna inte är bättre än resten av högtalarna. FLAT borde heller inte gå, eftersom att alla högtalarna då skall vara av liknande kvalité och där sticker surrarna ut lite för mycket. Då återstår alltså LOW, MID och HIGH. Vet inte riktigt vad jag ska köra med. Vad är det som skiljer dom åt?

Ni kanske kan hjälpa mig på traven lite.

tompa

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/04/01 :  22:13:58  Show Profile Send Allison One a Private Message
Flat borde ju vara det bästa, då försöker den att få varje högtalare var för sig spela en rak frekvenskurva, beroende på förutsättningarna i ditt rum.
Den ställer ju även in avstånd och ljudtryck så "sticker ut" tror jag inte du behöver bekymra dig om.

Men ofta låter det tyvärr inte så bra som det borde enligt många på forumen.
Ofta låter det lite beslöjat, fattigt etc.
(Om du ställer den på front så försöker den att få alla andra högtalare att likna dina frontar ljudmässigt, men då de tydligen inte var så bra så tycker jag att skippar det alternativet.)

Jag föreslår att du kör igenom mid,flat,low & high och efter varje mätning skriver ner vid vilka frekvenser den vill ändra och hur mycket. (mycket skrivande för varje högtalare!)
Sedan bör du ha en ganska bra bild av vad som behöver ändras och då ändrar du det manuellt istället.

Det är inte så lyckat att dra på 6 db på en frekvens och dra dra ner lika mycket på en annan, för det är då det kommer att låta dämpat och beslöjat.
Förstärkaren har ju begränsade resurser, så om du drar på en massa i basen så trollar den inte fram mer kraft till den, utan dämpar ner allt annat till den nivån då basen låter mer i förhållande till övriga frekvenser.
Så har jag i allafall förstått det, men man kan ju ha fel.

Själv har jag en salig blandning av högtalare och är lite lat så jag har fastnat för mid-läget.
Då avdelar den fler frekvensband att ställa in till mellanregistret och färre till bas och diskant.

Lycka till och skriv gärna hur det blev och vad du fastnade för.

/Egil

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000