HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanering, igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/21 :  21:50:30  Show Profile Send big-olle a Private Message
Ganska simpel fråga.
Jag ska fanera mina högtalare, men är lite orolig för kanterna som är avfasade och runda.
Ni som kan det här lite bättre än jag, är det möjligt att böja faneringen runt kanterna så det ser snyggt ut, eller ska jag bara lacka dem?
Att tilläggas är att jag nog inte själv ska utföra jobbet (jag vet, vad är jag för någon DIY:are). För att få det helt bra ska jag nog låta en snickare göra jobbet.

BAT out of hell (and then back again).

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:29:16  Show Profile Send divander a Private Message
Du kan nog lugnt göra jobbet själv. Och du kommer förmodligen bli kanonnöjd. Detta då fanéring är mycket enklare än vad man kan tro. I alla fall om man är nogrann och tar reda på hur man gör ordentligt innan. Om man är osäker så kan man testa på något annat innan. Blir man inte nöjd kan man ju alltid göra om det. Dessutom är det ganska billigt (om man inte använder de dyraste träslagen).

Vad är det för radie på den rundade kanten. VAd skall du ha för träslag på lådorna? Det går att böja de flesta träslag ganska mycket.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:26:57  Show Profile Send big-olle a Private Message
Oooooo, den där radien är jag lite osäker på, men kanten är relativt skarp, radie kanske 0,5 cm.
Jag skulle gärna vilja ha ett lite mer exotiskt träslag. Jag känner inte till namnen, men jag vet att B&W använder ett sorts träslag på sin topp modell som är mycket snygg. Det liknar "ögon" i träet.

MVH Olle.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:29:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Masurbjörk ser ut lite som "ögon" och är grymt snyggt men jag har aldrig sett b&w använda det.
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:39:21  Show Profile Send big-olle a Private Message
Finns det någonstans i södra skåne man kan köpa bra fanér?

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:41:15  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Faner kan handlas ute i Arlöv norr om Malmö. Jag tror de heter Fredrikssons Trä.
Det är en grossist men säljer till privatpersoner fredagar 12-16.

Edited by - trippelbogey on 2004/03/22 11:42:11
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:53:40  Show Profile Send big-olle a Private Message
Tackar!

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:30:27  Show Profile Send Uniper a Private Message
Fredrikssons Trä är jättebra ja. Men du bör veta vilket träslag du vill ha, för de har inte grejorna framlagda så att man kan gå runt och titta.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:36:36  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
när jag var där en kompledig fre em så sa de till mig att kila ut och snacka med XXX, han tog med mig ut i det kallförådet faneret låg i. ag sa helt fräckt att det kunde ta en 10-15 min att bestämma mig men det var inga problem, han kilade iväg ett tag och pulade med annat.

det är ju inte så att man snattar en 2400*1200*0,6 mm faner...

trevliga killar föresten på fredrikssons trä.

annars kan du försöka med din lokala trähandlare. De har säkerligen grossister som kan leverera , men du får vara lite påstridiga , då det är lite extra jobb för dem att beställa. Det kostar nog lite mer också, men istället för att slösa 15 l bensin+ fyra komptimmar kan det nog kvitta. Kul att ha varit där (passade på att kila in om metallvaruhuset och köpa lite metallbitar oxå=

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:40:59  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Vad kostar de olika fanersorterna ungefär?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:08:05  Show Profile Send vole a Private Message
trippelbogey, är du säker på att du kan köpa från dem på fredagar ? Jag har pratat med en arbetskamrat ang. detta och han trodde inte att de hade någon försäljning till privatpersoner.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:53:49  Show Profile Send divander a Private Message
Kan det vara fågelögonlönn? Ett träslag som är lite puligare att jobba med än ex. björk. Men är man nogrann så går det. Jag har fanérat tre par ProAc-kloner med fågelögonlönn men där var inga rundade kanter. Om du har runda kanter blir det nog bäst med björk eller något annat som är lite mer följsamt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000