HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalar-DIY av det ovanligare slaget...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:29:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message


Från http://kaiaudio.com :


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:33:21  Show Profile Send DIYamps a Private Message
LOL En variant på rörhögtalare
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/21 :  15:40:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Humm
Kom att tänka på ET när jag ser de där skapelserna

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:19:38  Show Profile Send edison a Private Message
hehe, rörande...

Läste för övrigt nyligt på nåt ställe ang olika högtalarkabinettformer att just ett rör är allra sämasta man kan använda...om elementet sätts i änden av röret.Cylindriska högtalarkabinett har man ju annars sett ett och annat, fast då ställda på höjden med elementen sittandes på sidan...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/03/21 :  19:30:45  Show Profile Send frez a Private Message
U147?

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/21 :  20:05:18  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Får man spela annat än Das Boot på dem?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:07:31  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
flera "rörhögtalare"



Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:25:42  Show Profile Send mongo a Private Message


Dessa byggde jag för typ 100 år sen, lät faktist riktigt anständigt.
Vägde c:a 60 kg/styck! Kabinett i 30 mm massiv PVC.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:27:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
edison: Några av högtalarna ovan är väl TL högtalare (transmission-line) eller någon släktning och då fungerar nog rör utmärkt. Till "vanliga" högtalare är dock inte rör så lyckade,
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/22 :  02:03:49  Show Profile Send edison a Private Message
f95toli:

Så är det får man antaga ;-)

Alla (?) regler kan ju dessutom brytas, ibland med överraskande (= bra) resultat, hehe.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/22 :  08:56:10  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Ser man bara till att rören har rätt längd för sitt ändamål så fungerar det ju fint... Bara man ser till att rörlängden är den riktiga för att inte få vågresonanser i arbetsområdet...
Där rörets längd är lika med en 1/4:dels våglängd utav någon frekvens får man avstämmningen (tryck maxima vid rörets öppna ände). Är röret utav samma diameter hela vägen så undertrycks dock inte tryck maxima vid hela multiplar samt 3/4 multiplar av gränsfrekvensen högre upp i frekvens och man får en "bumpig" frekvensgång.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:28:17  Show Profile Send Martin N a Private Message
EDISON !!

Var har du läst om att rörlådor med ändmonterade element är "det sämsta man kan använda"?

Jag håller definitivt inte med (om man nu inte har ett element som behöver stor baffel, eller något annat specialkrav), så det skulle vara intressant att förstå vad som ligger bakom uttalandet ovan.

/Martin
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/23 :  03:00:31  Show Profile Send edison a Private Message
Martin:
Var under helgen innne på en rad olika högtalar-DYI-sidor.En av dessa hade ett avsnitt om just högtalarlådors ideala resp. icke ideala former.
Letade nu efter denna sida, men tycks inte sparat den...som jag annars ofta brukar när det är intressant innehåll...men hittar jag den lägger jag in det i denna tråden!

Alltså jag har inte teoretiserat fram detta på egen hand ang. rörformens goda eller dåliga egenskaper.
Och visst är inte allt som finns "out there" pålitligt eller korrekt, dock gav sidan i övrigt ett intryck av seriositet och visst "know how", vilket alltså kan vara fel uppfatatt av mej åtminstone i detta fallet...skrev mitt inlägg mest som en spontan reaktion just på den extremt "röriga" designen av högtalaren på bilden BJ postade, eftersom jag alldeles nyss fått intrycket att rör är en "bad shape".


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:02:56  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Här behövs det en "rörförstärkare"

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:40:37  Show Profile Send Larsen a Private Message
Angående att just rör skulle vara "sämst" om elementet monterades på ändan och dessutom i "mitten" på ändan kan ha att göra med att elementet då har exakt lika långt till kanten av lådan åt alla håll. Vad detta gör för diffraktionen kan ses på bla:
http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:55:00  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
O andra sidan så är väl inte diffraktionerna mycket att orda om i ovanstående bilder då det inte finns någon baffel alls förutom högtalarelementets egen...

Fast runda platta bafflar ska väl vara det absolut sämsta tänkbara när man ser till baffeldiffraktion...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000