HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur kopplar man SACD/DVD-A?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/21 :  14:05:24  Show Profile Send hjort a Private Message
Är man tvungen att köra 6 sladdar analogt mellan DVD-spelare och försteg?
Hur gör man i såna fall om försteget/processorn inte har någon analog 5.1 ingång?
Vad händer om man bara kopplar digitalt, blir det inget ljud alls då?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/21 :  14:38:57  Show Profile Send gcs a Private Message
De flesta SACD/DVD-A spelara kan inte sända ut någon digital signal när man spelar ovan nämnda skivor. Det betyder att du måste ha analoga 5.1 ingångar på din AV förstärkare.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:10:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Är man tvungen att köra 6 sladdar analogt mellan DVD-spelare och försteg?
Hur gör man i såna fall om försteget/processorn inte har någon analog 5.1 ingång?
Vad händer om man bara kopplar digitalt, blir det inget ljud alls då?"

Ja du behöver ha analoga kablar för de kanaler som du vill återge vid SACD eller DVD Audio. Det finns några förstärkare som kan hantera dessa signaler digitalt, men de är få. Pioneer,s förstärkare med i-linkkoppling är av denna sorten.

På fråga 2 blir svaret:Då får du välja en annan förstärkare något annat alternativ ser i varje fall inte jag tråkigt nog. På fråga 3:Ja det blir inget ljud ur SACD eller DVD Audio om man bara kopplar digital såvida man inte har den koppling som jag nämner ovan eller liknande. MvhKristofer
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/21 :  17:53:43  Show Profile Send crion a Private Message
Om du bara har en digitalutgång/ingång (SPDIF) får du helt enkelt köra DTS/DD/PCM spåren på DVD-A/SACD skivorna. Så när du väl uppgraderar processorn/dvd i framtiden till exempelvis HDMI v2 standard, kan du köra 8 kanaler digitalt okomprimerat över en sådan länk.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/21 :  18:09:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Meridian har digital överförning av DVD-A. http://www.meridian-audio.com/m_prod.htm , men då måste du ha Meridian DVD och surroundprocessor, det funkar bara mellan Meridian prylar.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:07:18  Show Profile Send weezer a Private Message
Spinner vidare på topicen lite. Min kommande multispelare kommer kopplas med analoga balanserade kablar till mitt försteg, räcker *det* för att få ljud vid SACD? Mediet är helt nytt för mig så jag vet nada om det .
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:24:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänkt så här: Vid analog överföring så behöver du en kabel per kanal, om du vill spela SACD i multikanal (5.1=5+1)så behöver du alltså 6 st kablar. Om du "bara" vill spela SACD i 2 kanaler behöver du två kablar (precis som vid vanlig CD-lyssning),

Huruvida kablarna är balanserade eller inte spelar inget roll i det har sammanhanget.

Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:43:06  Show Profile Send weezer a Private Message
ja nu klarnade det lite grann, kikade bakpå och förstod först inte var jag skulle hitta sex ingångar men det stod ju med dvärgtext bredvid dem . Eller ehh ja, liten och liten, men det är så nedrans mörkt bakom racket (notera ficklampan!)

Så fy bubblan, minst fem st signalkablar till, det blir dyrt det här.
Ja näe att kablarna är balanserade spelar ingen roll, så långt är jag med .


Edited by - weezer on 2004/03/21 23:50:35
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:41:10  Show Profile Send hjort a Private Message
Weezer:
Vad är det modellbetäckning på din Primare?
Den verkar seriös
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:15:26  Show Profile Send weezer a Private Message
Det är deras försteg SP31.7 .



Noterade att det fanns kablage till DVD-A/SACD för rätt överkomlig peng, så det får bli ett projekt för framtiden.

Edited by - weezer on 2004/03/22 11:31:15
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/23 :  00:04:58  Show Profile Send hjort a Private Message
Vad får man ge för en sådan skönhet?
Såg att det var "discontinued" på deras hemsida.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:12:50  Show Profile Send weezer a Private Message
Ja den har ersatts av SP31 som den heter, dock mkt marginella skillnader. Listpris 33.000 men räkna med 20 % prut, iallafall. Gick en beggad för 17500 nyss i annonsdelen, enormt prisvärt.

Edited by - weezer on 2004/03/23 08:13:16
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:12:31  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
När får du spelaren Weezer? Jag är otroligt nyfiken på en recension av främst SACD i stereo från dig.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:57:58  Show Profile Send weezer a Private Message
Imorrn om allt går väl . Jag har dock dåligt med kablage för SACD i multikanal, tvåkanal går nog att lösa...ett "aber" dock, måste köpa SACD-skivor först !
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/23 :  16:16:28  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
härligt skynda att göra en beställning på ginza tex nån Dylan för 149:- . Jag lyssnade på SACD i stereo för ett tag sen Norah Jones det var en helt otrolig upplevelse. Pink Floyd var int helt fel i multikanal heller även fast det inte är "my cup of tea".

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:10:19  Show Profile Send weezer a Private Message
Tyvärr håller inte mina bakkanaler samma klass som frontar/center, så vi får se hur det låter...

spelaren är försenad tyvärr, meddelade PEaudio. Men hoppas på fredag...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:07:13  Show Profile Send matså a Private Message
Även Pioneers nyare surroundförstärkare kan ta SACD och DVD audio digitalt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:31:38  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Tror nog det blir jättebra med din uppsättning, dina bakkanaler kan nog prestera bra mycket bättre än vad du hittills hört (DTS). SACD-multikanal är ett enormt steg från DTS i mina öron.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:13:20  Show Profile Send hjort a Private Message
Måste man ha motsvarande Pioneer spelare med "I-Link" för att få det att funka digitalt? Eller går det med vilket märke som helst bara det skickar SACD/DVD-A digitalt?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/03/27 :  10:31:18  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hjort: du måste ha i-link eller motsavarande. Vanlig audio-digitalsignal är inte samma sak (IP å jox alá dataöverföring). Men systemet fick mycket god kritik i Hemmabio, dessutom behövs bara en vanlig billig nätverkskabel för överföringen. Tack för det!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:36:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nånting säger mig att "audiofil-nätverkskabel" är på väg.
Tror inte kabeltillverkarna kommer missa chansen att börja sälja speciell (dyr) i-link kabel.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/27 :  13:24:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
I link standarden är ingen bra standard för ljudöverförning när vi talar om PCM. För DVD-A och DTD/DD kan formatet vara ok.

Mera info om Firewire, I-link, IEEE1394

Fire wire är däremot ett Isokront protokoll, dvs. att det upprättar en direkt förbindelse mellan sändare och mottagare i det paketförmedlande nätet (med klockor i bägge ändar). Men bandbredden varierar beroende på behovet.
Jitterproblemet går att förbättra med buffring. Men buffringen ligger i ett överliggande protokoll.
Se även denna gamla tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=18734

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/03/27 13:28:27
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/27 :  17:36:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag är otroligt nyfiken på en recension av främst SACD i stereo från dig."

Hej Krokodilen. Du kan få en recension av mig också angående SACD i stereo från SP 31.7.

Faktum är att enda gången som jag hört SACD spela avgjort bättre än cd var i en anläggning där man prioriterat just stereoåtergivningen framför multikanal.Och det var inte från Primare SP 31.7 utan från en Accuphase.Cd-spelaren som jag jämfört med är Primare D30.2.MvhKristofer

Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/29 :  11:44:43  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Intressant Kristofer kan du utveckla mer, skillnader etc? Även fast jag är i flerkanalsforumet nu och skriver så är det 2-kanals SACD jag är nyfiken på. Jag har lyssnat lite på SACD i stereo det lät fantastiskt men vid det tillfället blev det tyvärr inte att lyssna på det vanliga CD-lagret. Jag ska uppgradera min CD så småningom och vet inte om jag ska satsa på en spelare som klarar SACD eller inte.
Jag vet ju att Weezer prioriterar 2-kanalsljudet om han inte har "bytt sida" helt på sistone

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/29 :  11:58:28  Show Profile Send weezer a Private Message
Nej jag biter mig fast vid 2kanalsljudet, trots att jag är nära ibland . F ö väntar jag fortfarande på min DVD30, Primare påstår att det är fjärrkontrollerna som är försenade.


Edit: Skickad!

Edited by - weezer on 2004/03/30 19:24:45
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/29 :  19:22:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Krokodilen. Ja skillnaderna är inte så särskilt stora och problemet med när jag jämfört hemma på min Pioneer Dv747a är att den ju skall klara flera format. Prismässigt så ligger min Primare D30.2 och min Pioneer Dv-747A inom samma klass.

Dock så låter SACD bättre men inte så mycket bättre inom rimliga prisklasser jämfört med cd. I det här fallet så tycker jag att det är ett större lyft att spela DVD Audio än SACD. Mvh Kristofer




Edited by - whiskyman on 2004/03/29 19:23:29
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000