HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Seriös DIY - Pass klass A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:41:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Under min vanliga sightseeingrunda på passdiy hittade jag det här imponerande bygget:




Fantastiskt bygge!

http://www.passdiy.com/gallery/a75-p11.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:49:15  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Helvetes jävlar vilket bygge
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:21:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När vi ändå är igång med Pass DIY kan jag ju lägga in en bild på
Dave Smith´s vattenkylda Son of Zen - en av mina favoriter!




Här är fiskdammen Dave värmer då han lyssnar på musik:




Ytterligare en favorit, väggmonterad klass A:




Så har vi ett mycket snyggt danskt bygge:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/21 12:24:00
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:43:53  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Väggmonterat LOL Det där vattenkylda är det minsta SoZ som byggts om jag fattat det rätt. Vad har fläktarna för funktion på det dära väggmonterade klass A steget ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:56:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kylning såklart! Det blir varmt med 2 x 75W i klass A...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:21:54  Show Profile Send Fostex a Private Message
Vattenkylning! läckert
Vad tufft att värma upp en fiskdamm med en förstärkare!

// David

Edited by - Fostex on 2004/03/21 13:22:25
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/03/22 :  20:14:53  Show Profile Send classe a Private Message
kul fisk värmare! någon som byggt en zen stärkare?
hur låter en

18 ska de va.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:13:56  Show Profile Send mats31 a Private Message
vilka byggen!!
Undra just hur länge han kan lyssna innan an får kokt fisk.

Rent allvarligt (om man bor i villa och har vattenburen värme) så ger vattenkylda varianten lite ideer. Kopplas i serie med befintlig radiatorkrets. Nytta med nöje.

Går ju att bygga helt fristående också.
Radiator (eller uppvärmt stengolv) + SoZ + cirkulationpump.

Varför inte?? Inte så portabel lösning, men ändå.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:18:26  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag tror inte att det där steget klarar av att värma vattnet till mycket mer än rumstemperatur i en golvvärmesslinga och inte till mycket mer än 30 grader i den där bassängen.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:21:42  Show Profile Send mats31 a Private Message
Nja kokt fisk är nog inte sannolikt...men ljumt golv är väl bra...och om man behöver 6 kanaler i klass A ännu varmare...

/M
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:33:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tja, den kanske inte kokar fisken men 350 W värme är ju ändå 350 W värme.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:46:46  Show Profile Send DIYamps a Private Message
350 Watt i den där lilla alum biten ? HAHA det tror jag inte på!! 10 watt på sin höjd.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:54:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Mitt minne är inte alltid så bra så jag kollade igen och han använder visst 27 V matning och inte 24. Det innebär ungefär 12 W vilket ger ca 250 W värme per kanal i en SoZ. Det blir alltså 500 och inte 350 W i den profilen. Sorry.

Edited by - UrSv on 2004/03/22 22:54:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/23 :  02:02:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ta mig tusan! Han har ju bägge kanalerna på samma kylelement - fantastiskt effektivt med vattenkylning!! Man har ju sett bilder på helt groteska kylarrangemang på de där monstren annars. Jag har aldrig hört en SoZ, undrar hur dom låter???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:12:28  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Har själv ett Zen bygge som ger ca. 10 W per kanal. Kommer inte riktigt ihåg vilken spänning jag matar det med, men en sak är säker... Det blir varmt. Kylflänsarna är ändock i storleksordningen 30x25 cm per kanal.

Att vattenkyla är många, många, många ggr effektivare än att luftkyla.. Luftkylning är faktiskt ett av de mest ineffektiva sätten för värmeöverföring (värmeväxling) då luft är en väldigt bra termisk isolator, varför det fungerar väldigt bra att isolera hus med glasfiber (som innehåller mycket luft). Speciellt dålig värmeöverföring får man när man använder torr luft (som vi har inomhus)... Alla kondensatorer (evaporativa)som är luftkylda använder sig av spraydysor som sprayar vatten över kylelementen sommartid när luftfuktigheten är låg.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:04:33  Show Profile Send Guru a Private Message
Grymt sa grisen, sånt här får ju en att lägga ner sina rörbyggar tankar
;)

Hur låter igentligen dessa alster ?

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/23 :  11:13:30  Show Profile Send UrSv a Private Message
Med rätt högtalare tror jag det låter fantastiskt. Med fel högtalare tror jag det låter kasst. Usel dämpningsfaktor på SoZ.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:05:46  Show Profile Send mats31 a Private Message
En typisk dimensionering för golvvärme verkar vara 100 W/m2.

Med UrSv's siffror så ger det 5 m2 rum i stereo och 15 m2 för 6-kanal (triamping) som enda uppvärmningskälla. Ljumt och skönt blr det nog iallafall oavsett rumsstorlek. Alternativ en större radiator typ 120 x 60 x 15 cm hamnar nog ungefär rätt i dimensionering. Radiator + enkel cirk. pump blir nog billigare än exklusiva jättekylflänsar. Dock härdsmälta om cirk.pumpen stannar... .
och varmt blir det i juli... klass A-lyssnande i badbyxor...

Bara lite filosoferande...
Go to Top of Page

Mats.M
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/24 :  02:40:24  Show Profile Send Mats.M a Private Message
Mmmm...
Ser riktigt interesant ut, någon som har några scheman på liknande byggen?

...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/24 :  02:50:06  Show Profile Send Uniper a Private Message
Mats.M: Det mesta finns på www.passdiy.com
Sen finns det en hel avdelning på www.diyaudio.com som bara handlar om Nelson Pass grejor.

Edited by - Uniper on 2004/03/24 02:51:04
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:18:46  Show Profile Send classe a Private Message
mats.m det finns färdiga kort på http://sound.westhost.com/project36.htm

18 ska de va.

Edited by - classe on 2004/03/24 15:05:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:47:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Grymt sa grisen, sånt här får ju en att lägga ner sina rörbyggar tankar
Hmmmmmmm..... Det var väl lite synd...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:41:13  Show Profile Send mats31 a Private Message
Nu är det kört!! Efter att läst denna tråd och cirklat runt på passdiy.com och dyiaudio.com (pass-delen) så är jag helt såld.

Har varit skeptisk till SoZ, etc eftersom i mitt tycke för liten uteffekt.
Men nu hittar man ju både ritningar och kretskort att köpa till hela PASS "original" Aleph-serie !!
Se t.ex. http://web.vip.hr/pcb-design.vip/index.html.
Där finns ritningar på alla modeller...möjlighet att köpa kretskort och original "Owners Manual" från PASS.

Typ......Effekt i 8 ohm....Effekt i 4 ohm.......strömförbr.
............./kanal............../kanal

Aleph 3........30...................60...............300
Aleph 5........60...................90...............300
Aleph 2.......100..................200...............300
Aleph 1.2.....200..................300...............500

Dämpfaktor typiskt 50-100.

Betalade 23000 SEK för mitt "äkta" low-end(effektmässigt) Aleph 3 och som låter extremt bra ... men att kunna bygga dom större dyrmodellerna är ju oerhört intressant

Måste forska mer om vad som är haken (om den finns). Nelson Pass anger att matchningen av sluttrissorna ska ligga inom 0,2%...till exempel...någon som på rak arm vet var kostnaderna/problemen dyker upp (förutom kylningsproblemen)? Ska själv leta vidare...finns läsning för 2-3 arbetsdagar minst

Tack för insäljningen Bernt!!
/M
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:51:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ritningarna finns ju på PassLabs.com också. Glöm inte att Aleph 30 och 60 är förbättrade varianter av Aleph 3 och 5 (var det väl..). Skall man bygga nåt Aleph kanske den senaste Aleph-X är intressantast..

Haken är:
1. Nätdel
2. Kylelement
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:14:11  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tja Mats

Jag tänkte väl också starta med en Aleph till sommaren (5:an kanske)
Isf köper jag Aleph 2 kretskort av Kristijan (http://web.vip.hr/pcb-design.vip/index.html) och monterar trissorna i "varannat" hål, dels för att det ger bättre spridning av värmen på kylflänsen dels pga att jag om jag senare vill uppgradera till Aleph 2 så har jag korten.

Jag har räknat med dessa priser hittills:

Trafo 800-1000VA = 1000-1500:-
Kylflänsar = 1000-1500:-
Kondingar (PSU) = 800:-
Låda = 1500:- (Specialbeställd)
+ Allt annat då

Sen finns det säkert nån som säljer färdigmatchade trissor så slipper du köpa ett jättelager för att få ihop till dom du behöver.

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:50:36  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Att matcha trissorna är inget problem, bygger man tex ett aleph 60 så behöver dom bara vara matchade i grupper om 6. Ofta ligger dom så nära varandra att man klarar sig med några få extra.

Annars brukar det vara delar ute i säljes avdelningen här på forumet, matchade trissor, RIFA värstingkondingar, kylflänsar, ringkärnor mm mm..

Enda haken som jag ser det är att Nelsons egna kretskortslayout inte finns (?) ute på nätet, så man kan aldrig vara säker på att det man bygger blir exakt lika bra som originalen. Har sett att det kan vara lite pill om man inte får till exakt samma matningsspänning som var i originalen, kan kräva lite justering av komponentvärden och liknande för att fungera optimalt.

När man köper färdiga kretskort kan det vara problem med att hitta komponenter som har samma footprint som dom kretskortet designades för, aldrahelst om man beställer från USA, så kolla upp vad som finns att få tag på innan..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000