HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första stapplande steg inom DYI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/29 :  21:18:42  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Hejsan på er allihopa

Jag tänkte att jag skulle ta mina första stapplande steg inom DYI området och tänkte börja lite lätt med... japp högtalar kabel. Jag hade tänkt att jag skulle ha en biwirad sak, är det någon som har erfarenhet av att knåpa ihop en sådan. Kan någon sedan:

1 rekommendera sladdar (har läst om eks här finns det ngn annan som rekommenderas).
2 vad skall man använda för anslutning spadar eller bananer.
3 Skall man avända något speciellt att löda med.
4 Det där med flätning som jag läst om i några trådar här hur går det till?? Skall man använda nån speciell kabel då??
5 Biwirat vad anses om det nuförtiden?? Har ett nytänt intresse för Hifi och sist jag provade kablar var för ca 10år sedan och tyckte då att biwirat lät bättre, men det har väl hänt en del inom kabel teknik oxå.

...så skulle jag bli lycklig
Puh det blev långt men jag är en total nybörjare så...

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:06:33  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej!

1. Kat5 nätverkskabel med solida ledare använder jag med lyckat resultat (3-fläta).
2. Spelar ingen större roll.
3. Vanligt lod duger fint säg till att värm ordentligt bara.
4. Se 1.
5. Biwire är ormolja (imho), du har ju ändå en gemensam kontakt i förstärkaren. (http://www.sonicdesign.se/biwire.html)


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:19:58  Show Profile Send henricsson a Private Message
Psst,

det heter DIY (DoItYourself), inte DYI.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/29 23:20:12
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:38:16  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Biwire är ingen bra idé alls enligt mig. Men gör du kabeön själv blir det billigt i vart fall. Så kan du ju prova med att bara köra en paret inkopplat. Eller köra med dubbla kablar, men bläcken kvar på högtalarna. Då får du en halvering resistansen och induktansen.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/30 :  01:01:14  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Gå in o kolla lite på Svalanders sidor. Där kan du få en del ideer till kabelexperiment. Har själv gjort fyrfläta med såväl lack- som teflonisolerad tråd. Rent ljudmässigt är kanske den lackisolerade något bättre, men jag skulle nog ändå rekommendera den flerkardeliga teflonisolerade då denna är klart mycket lättare att jobba med, lättare att terminera och möjlig att böja runt hörn om man nu vill det.

Länk till Svalander: http://www.svalander.se/teknik/kablar/kablar.htm

Biwiring är klart överskattat. Testade själv på den tiden då jag körde med Supra Ply (en hemsk tid), men jag föredrog utan tvekan singelwire (eller visst tvekade väl jag, man vill ju att det nya man testar ska låta bättre).

Edited by - Mullansson on 2004/03/30 01:02:02
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/30 :  09:40:57  Show Profile Send kurreburre a Private Message
OK biwirat struntar vi i efter ha läst sonic-designs sida, men jag har varit runt och kollat lite på Ljudtekniska sällskapet och deras kablar kan man få med nåt som de kallar rc-länk som tydligen skall göra underverk..?? Öhhh tyvärr skriver de inte vad denna revolution är. Vet någon vad det är och har någon nån erfarenhet av det??

/KB
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:20:47  Show Profile Send kurreburre a Private Message
HAr nu även kollat in Svalanders sida. Intressant. Tack för tipset. Kan rekommendera den till alla som har funderingar ang kablar.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:08:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
kurre,

quote:
När RC-länken inte finns med så varierar
impedansen kraftigt mellan över
100 Ohm och ner till 0,25 Ohm. Utan att
ha gjort nya beräkningar borde impedansen
med RC-länken i fel ände ha
toppar och dalar på samma ställe som
om kabeln inte har en RC-länk men med
den skillnden att topparna är reducerade
till 8.3 Ohm men att dalarna (på
neråt 0.25 Ohm) finns kvar! Det är troligtvis
ingen lämplig belastning för en
förstärkare. Ha alltså RC-länken närmast
högtalaren.



Kort: Impedansmatchning. Man använder även RC-länkar i delningsfilter (a.k.a. konjugatlänk) för att få en linjärare impedans vilket leder till linjärare fas samt grupplöptid.
Dock inte hörbart alla gånger av egen erfarenhet.

Jag misstänker att "dyr-kablars" låda (Transperent, Kimber, m.fl.) också rör sig om en impedanskorrigering. Iaf hos Transperent då de påstår att längden inte förändrar kabelns egenskaper.


Spana även in www.marcuscables.com om du inte vill pilla själv.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000